IV Motocyklowa Pielgrzymka do Ostrej Bramy WILNO 2011

Niedziela podlaska 28/2011

W kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Bielsku Podlaskim 17 czerwca o godz. 20 rozpoczęła się tegoroczna IV Motocyklowa Pielgrzymka do Matki Bożej Ostrobramskiej. Spotkanie pielgrzymów rozpoczęła wspólna modlitwa prowadzona przez organizatora motopielgrzymki ks. Janusza Szymańskiego, kapelana motocyklistów podlaskich oraz lidera bielskiej grupy motocyklowej Godboys.
W sobotę o godz. 5 rano wyruszyła z Bielska w kierunku Białegostoku kawalkada 144 motocykli z pielgrzymami pochodzącymi z różnych części Polski. O godz. 7.30 w kościele w Suchowoli rozpoczęła się Msza św. w intencji pielgrzymki i w intencjach własnych. Na początku Mszy św. został wprowadzony nasz sztandar - motocyklistów podlaskich, wyświęcony w tym roku podczas rozpoczęcia sezonu motocyklowego. Msza św. w kościele w Suchowoli jest naszym pokłonem dla bł. ks. Jerzego Popiełuszki wywodzącego się z suchowolskiej parafii, który jest patronem naszych motopielgrzymek. Następnym przystankiem w drodze było polsko-litewskie przejście graniczne w Ogrodnikach, gdzie zjedliśmy wspólne śniadanie. Droga po stronie litewskiej, mimo kolejnych kilometrów na liczniku, to czysta przyjemność. Przejeżdżając przez Niemen, przypomniałem sobie słowa naszego wieszcza: "Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych…". Litwa nam, Polakom, jest bardzo bliska i mimo kilkudziesięciu lat od ustanowienia pojałtowskiego porządku w Europie jest w naszej świadomości częścią historii Polski. Polskość Litwy, choć tak bardzo "wymazywana" w ostatnich latach, jest bardzo widoczna na każdym kroku. Od przydrożnych cmentarzy, przez zabytki, historię, po architekturę.
Dzień nam minął na zwiedzaniu Wilna, odwiedzinach u Sióstr Bernardynek, obiad zjedliśmy w Starym Młynie i wieczorem wyjechaliśmy na nocleg do Solecznik. Aby tradycji stało się zadość, po wyjeździe z Wilna zaczął padać deszcz, który to towarzyszy każdej dotychczasowej pielgrzymce, a jest udręką dla każdego motocyklisty.
Motocyklowa karawana zatrzymała się w miejscowości Jaszuny przy pozostałościach po niedawno spalonym domu polskiej rodziny. Przekazaliśmy im pieniądze zebrane w gminie Boćki i wśród motocyklistów. Dalsza droga na nocleg w solecznickiej szkole, mimo deszczu, była wielką przyjemnością. W mijanych wsiach byliśmy witani przez miejscowych Polaków z wielkim przejęciem, z polskimi flagami i łzami w oczach. To właśnie ci Polacy, mimo XXI wieku, obecności w Unii Europejskiej, strefie Schengen, za wywieszenie polskiej flagi na domu np. 11 Listopada czy 3 Maja płacą mandaty karne. Nie mogą pisać swojego nazwiska w języku polskim, a w sejmie litewskim cudem, jak na razie, nie zostaje przegłosowana restrykcyjna dla Polaków ustawa. Motocykliści przywieźli zebrane dla Polaków na Litwie książki, które są kolejnym spontanicznym, małym darem od nas dla nich. Przy rozmowach przy kolacji w solecznickiej szkole dzieliliśmy się wrażeniami i spostrzeżeniami z naszej wspólnej drogi.
Niedziela, 7 rano - śniadanie, wspólne rodzinne zdjęcie, "na koń" i powrót do Wilna. Ponownie przez polskie wsie, głośno, bo wszyscy na wciśniętych klaksonach, wśród huku silników, pozdrawiani przez miejscową ludność i znów łzy i prośba pewnej pani z polską flagą: "Nie zapominajcie o nas…".
Poranek w Wilnie rozpoczęliśmy od zwiedzania polskiego cmentarza Na Rossie. Grób Matki i Serca Syna Marszałka Piłsudskiego w literacki sposób omówione przez naszą przewodniczkę Alicję i wiersze starszej pani opierającej się na kulach, która wycieczkom recytuje swoje utwory o Wilnie, jego historii i sprawach obecnych. Ta starsza pani kilkoma wersami prostej prozy potrafi zacisnąć gardło niejednemu twardzielowi. W podziękowaniu za wyrecytowane wiersze odśpiewaliśmy hymn Polski, który głośno rozniósł się między grobami Rossy.
No i następnie uwieńczenie naszej pątniczej drogi - Ostra Brama, a w niej nasza Matka Boża, "co w Ostrej świeci Bramie". Msza św. prowadzona przez ks. Janusza w ciszy, mimo tłumu, z tak dobranymi i trafnymi słowami o tym, co się w życiu liczy, dokąd podążamy i co jest prawdą. Tyle planów, tyle wyrzeczenia, tyle trudu, tyle spowiedzi, tyle Komunii św., tyle postanowień, tyle próśb, tyle radości, i to wszystko Matce Bożej Ostrobramskiej. Po błogosławieństwie słowa przyrzeczenia z cichym wstawieniem własnego postanowienia - ja ze swego rozliczę się za rok…
Następnie wyjazd z Ostrej Bramy. Wilno przez nas zakorkowane, blokujemy boczne drogi, motocykle wyjeżdżają, znów klaksony motorów, a w niejednym tonie domyślne: "Wrócimy za rok". W dalszej naszej drodze jest przejazd do zamku w Trokach, zwiedzanie, odpoczynek i wyjazd w kierunku Polski.
Podsumowując wyjazd, muszę stwierdzić, że bardzo budującym był widok pojedynczych osób oraz małżeństw na motocyklach jadących z prośbą do Matki Bożej, a w moim przypadku ja i żona na motocyklach oraz z nami nasza córka Dominika z podziękowaniem oraz prośbą.
Hasłem naszej pielgrzymki były słowa bł. Jana Pawła II: "Bogu dziękujcie, ducha nie gaście".
Dziękuję ks. Januszowi za organizacje pielgrzymki, towarzyszom drogi, spotkanym ludziom i Matce Bożej Ostrobramskiej za Jej orędownictwo i chwile przeżyte wspólnie razem.

2011-12-31 00:00

Ikona Nawiedzenia zawitała do parafii w Białej

17 kwietnia był kolejnym dniem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. Tym razem Ikona Nawiedzenia trafiła do Białej koło Wielunia, gdzie została przywitana przez bp. Andrzeja Przybylskiego, bp. Jana Wątrobę oraz całą wspólnotę parafialną i zaproszonych gości.

Karol Porwich / Niedziela

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.