Reklama

Radujmy się z Narodzenia Pana

Niedziela wrocławska 52/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAGDALENA LEWANDOWSKA: - Zacznijmy od Wigilii w rodzinnym domu Księdza na Kresach.

KS. KAN. FRANCISZEK ROZWÓD: - Na pewno święta wyglądały inaczej. Dawniej Wigilia była bardziej przeżywana, cieszyliśmy się z Bożego Narodzenia. Wszystko było robione pod święta, pod Narodzenie Chrystusa. Panował nastroju religijno-patriotyczny, bo wtedy jedno łączyło się z drugim. Szczególnie dla nas dzieci to była wielka radość, bo myśmy robili wszystkie dekoracje. Cały Adwent trwały przygotowania: robiliśmy bombki na choinkę, dmuchało się skorupki jajek, malowało się je na różne kolory, wzory, a potem wieszało na żywym oczywiście drzewku. Sami robiliśmy łańcuchy, ozdoby, na choince wieszało się i orzechy włoskie, i jabłka, i ciastka nawet. Bo choinka była nie tylko ozdobą, ale też wielkim łakomstwem. Adwent był przecież czasem postu, czasem wyrzeczenia, oczekiwania i przygotowania na Narodziny Pana. Dlatego potem choinka była dla nas tak wielką radością i ucztą. Pamiętam, że już po wigilii wstawałem w nocy, cichutko na palcach skradałem się do choinki i podjadałem ciastka.

- Co było ważne w tamtym czasie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Święta były przede wszystkim przeżywane. W naszym domu rodzice zawsze zachowywali dawne tradycje. Wigilia była bardzo nastrojowa. Ojciec przynosił brzemię słomy i ta słoma musiała być ścielona we wszystkich pokojach. Potem przynosił snop owsa i stawiał w kącie - miał on symbolizować biednego, podróżnego, którego trzeba przyjąć w domu. Przynosił też siano, które rozkładało się na stole. Na tym sianie jadło się kolację. Pośrodku stołu był oczywiście żłóbek, w którym Pan Jezus leżał na sianku. Tego dnia panował nastrój podniosły, tradycyjno-rodzinny. Nie było elektryczności, radia, telewizji. Kolędy śpiewaliśmy całą rodziną z temperamentem i wielkim przeżyciem.

- Jakie potrawy królowały na wigilijnym stole?

- Oczywiście musiało ich być dwanaście. Na Kresach potrawą zasadniczą była kutia: to jest pszenica tarta z makiem i miodem. Były też pierogi, przynajmniej pięć rodzajów: z makiem, z serem, z ziemniakami, z kapustą i grzybami. I oczywiście ryba pod różnymi postaciami, a na deser ciasta. Do picia gotowało się napój z suszonych owoców, śliwek, jabłek, gruszek. To zastępowało dzieciom współczesną coca-colę. Wieczerza zaczynała się od dzielenia się opłatkiem, od wspólnej modlitwy. W noc wigilijną wielką przyjemnością dla młodzieży było spanie na słomie pod stołem - uważaliśmy to za przywilej. Obowiązkowe było oczywiście uczestnictwo w Pasterce. Ja mieszkałem 5 kilometrów od kościoła parafialnego, ale to nie przeszkadzało nam w pójściu na Pasterkę.

Reklama

- Które tradycje świąteczne Ksiądz lubił najbardziej?

- Gdy byłem młodym chłopakiem najwięcej uroku miało dla mnie kolędowanie. Była to największa przyjemność dla młodzieży. Ja kolędowałem przez długie lata, zawsze pod oknami domów. Do większych, bogatszych domów wchodzimy do środka, bo tam było miejsce dla wszystkich kolędników, ale przy małych domkach staliśmy pod oknami. Zawsze cieszyliśmy się, bo od każdego dostaliśmy po parę groszy, albo ciastka lub owoce. Kolędowanie było też w tamtych czasach bardzo rozpowszechnione - od samej Wigilii aż do Trzech Króli chodziliśmy prawie każdego wieczoru do kilkunastu domów, żeby urozmaicić życie innym. Ale przede wszystkim młodzież cieszyła się tym, że może szczodrować.

- A jak wyglądały święta, gdy już Ksiądz posługiwał na parafii?

- Gdy już zostałem kapłanem, to jeszcze bardziej podkreślałem to przeżycie: nie użycie, tylko przeżycie świąt. Zawsze organizowałem jasełka. Nie było innych rozrywek telewizyjnych, imprez, tylko każda parafia organizowała uroczyste jasełka. Szczególnie lubiła je młodzież, mogła się dzięki temu często spotykać, cieszyć swoim towarzystwem, mogła się też pokazać z przedstawieniem w innych wioskach - to było dla nich duże urozmaicenie i wielka frajda.

- Czy coś się zmieniło po przyjeździe na Zachód?

- Na Ziemie Zachodnie przyjechałem po II wojnie światowej jako proboszcz z rodzicami, rodziną, parafianami. Pamiętam, że jeszcze przez pięć lat przynosiliśmy na plebanię słomę, przynosiło się siano, to tworzyło nastrój szopki i Bożego Narodzenia. Na Trzech Króli organizowało się pięć, sześć koni, tworzono orszak królewski. Królowie przyjeżdżali najpierw do proboszcza, a potem jeździli po wioskach, śpiewali pieśni o Mędrcach, zbierali przy tym datki na ubogich. Potem przyszły kamienice, przyszło światło, elektryczność, trzeba było zrezygnować z niektórych tradycji. Zastąpiły je inne, nowe zwyczaje, które przynosili ze sobą ludzie z innych części Polski. Ale na pewno dalej najważniejsze było Boże Narodzenie. My przeżywaliśmy te święta. Dzisiaj mamy wyżycie - już na początku Adwentu we wszystkich sklepach można spotkać ubrane choinki, grane są kolędy, ulice udekorowane, namawia się nas do kupowania coraz to nowych rzeczy, coraz droższych prezentów. Wszystko wokół skłania do używania świąt, do wyżycia się, a nie do głębokiego przeżywania. Boże Narodzenie niestety straciło współcześnie na wartości religijnej. Ostatnią ostoją jest jeszcze katolicka rodzina, ale tu też często nie ma już tego głębokiego przeżycia, oczekiwania na przyjście Chrystusa.

- W takim razie jak dobrze przeżyć święta?

- Trzeba przypomnieć sobie, że Bóg Ojciec przysłał swojego Syna, by nas zbawić, ocalić od śmierci. Jeśli spojrzymy na święta przez pryzmat wieczności, wówczas nabiorą one innego charakteru. Bóg przyszedł na ziemię. Dla nas. Cieszmy się z Jego Narodzenia!

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Nasz pierwszy święty

Niedziela Ogólnopolska 16/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

św. Wojciech

Wikipedia/Obraz malarstwa Zbigniewa Kotyłło

Jest nim św. Wojciech, patron Polski, który został wyniesiony do chwały ołtarzy w niecałe 2 lata po męczeńskiej śmierci.

Wojciech żył w drugiej połowie X stulecia. Był Czechem z pochodzenia, niemniej jednak można o nim powiedzieć, że był obywatelem Europy, którą bardzo dobrze znał, bo wiele po niej podróżował. Był świetnie wykształconym duchownym, choć początkowo miał zostać rycerzem. Jako że pochodził z możnego rodu Sławnikowiców, utrzymywał zażyłe relacje z tzw. wielkimi tego świata – zarówno w kręgach świeckich, jak i kościelnych, również papieskich. Nigdy jednak nie zaniedbywał ludzi gorzej od siebie sytuowanych, troszczył się o nich, o czym świadczą jego biografowie.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję