Reklama

Wola albo Ożarów

Pierwsza niedziela po Wielkanocny jest świętem Bożego Miłosierdzia

Na mapie Kościoła warszawskiego jest kilka miejsc, które są szczególnie ważne dla czcicieli Miłosierdzia. Najbardziej znanym i symbolicznym jest park Moczydło na Woli z figurą Jezusa Miłosiernego. Od kilku lat to właśnie tu odbywają się diecezjalne uroczystości. - Wszyscy pamiętamy, jak kard. Kazimierz Nycz powiedział, że tu są warszawskie Łagiewniki - wspomina ks. dr Zbigniew Godlewski, proboszcz parafii św. Józefa na Kole.

Niepisane sanktuarium Miłosierdzia

Historia figury Jezusa Miłosiernego na Woli jest przykładem wielkiej wiary i zaangażowania świeckich. Kiedy bowiem przed laty grupa osób zgłosiła się z pomysłem postawienia Jezusowi pomnika, spotkała się z dużym sceptycyzmem samych księży. Jednak nikt nie powiedział im: „nie”. - Kobiety wzięły sprawę w swoje ręce i tak długo chodziły od drzwi do drzwi, aż urzędnicy mieli ich dość. W końcu wyrazili zgodę na postawienie figury - tłumaczy ks. Godlewski
Przed uzyskaniem urzędowej zgody kobiety zapukały również do drzwi prof. Gustawa Zemły, który jest tutejszym parafianinem. - Choć się wówczas zgodziłem zrobić rzeźbę, to jednak nie wierzyłem, że cała sprawa dojdzie do szczęśliwego finału - mówił przed laty „Niedzieli” prof. Zemła. - Teraz, gdy przed figurą codziennie są świeże kwiaty, palą się znicze i modlą się ludzie, widzę, jakim byłem niedowiarkiem.
Dzięki tej figurze park Moczydło stał się „niepisanym” sanktuarium Miłosierdzia Bożego dla całej Warszawy. Każdorazowo w uroczystościach Niedzieli Miłosierdzia bierze udział kilka tysięcy wiernych. - Jednym z owoców rozwijającego się kultu jest również Stowarzyszenie św. Faustyny, które codziennie animuje modlitwę o godz. 15.00 w kaplicy wieczystej adoracji w kościele św. Józefa lub w parku przed figurą Jezusa - tłumaczy ks. Godlewski.

Reklama

Drogowskazy

Drugim ważnym miejscem dla czcicieli Miłosierdzia jest potężny kościół wybudowany w latach 80. w Ożarowie Mazowieckim. - Jesteśmy jedynym sanktuarium Miłosierdzia w archidiecezji warszawskiej - podkreśla ks. Przemysław Krakowczyk SAC, wikariusz w ożarowskiej parafii. Za opiekę nad pielgrzymami od samego początku są tu odpowiedzialni księża pallotyni, którzy dbają, by dalej rozwijał się kult Miłosierdzia. - Prowadzimy codzienne dyżury w konfesjonale, a o 15.00 przed obrazem Jezusa Miłosiernego odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Przy parafii prężnie rozwija się także wspólnota czcicieli Miłosierdzia, która należy do Stowarzyszenia Faustinum - tłumaczy ks. Krakowczyk. Magnesem, który dodatkowo przyciąga wiernych do sanktuarium, są także bardzo oryginalna architektura kościoła oraz największe w Europie witraże.
Zarówno figura w parku Moczydło, jak i sanktuarium w Ożarowie mają jedną wspólną cechę. Są swoistymi drogowskazami dla przejezdnych. Figura stoi przy jednej z najbardziej ruchliwych ulic na Woli, a sanktuarium usytuowane jest bezpośrednio przy trasie poznańskiej. - Dzięki temu trafiają do nas zarówno zaplanowane grupy pielgrzymów, jak i ci, którzy zatrzymują się zupełnie przypadkiem - mówi ks. Krakowczyk. Bardzo dużo ludzi korzysta z ożarowskiego sanktuarium rano w drodze do pracy lub gdy wieczorem wracają z Warszawy do domu. - Ważne jest dla nich, że my zawsze czekamy na nich w konfesjonale. Co więcej, w sanktuarium mamy przywilej rozgrzeszania grzechów zastrzeżonych wyłącznie dla biskupa - podkreśla pallotyn.

(as)

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

Bożena Sztajner/Niedziela

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Kapłani też tęsknią!

2020-04-09 21:55

fb ks. A. Krzeszowca

Na koncie fb ks. Arkadiusza Krzeszowca pojawiła się dziś wyjątkowa fotografia.

Kapłani z parafii p.w. św. Jerzego Męczennika i Podwyższenia Krzyża na wrocławskim Brochowie zaskoczyli dziś swoich parafian. Zachowując wszystkie wymogi epidemiczne zakomunikowali swoją tęsknotę przygotowując wymowny transparent.

„Kochamy Was!” – mogli przeczytać na trzymanej przez brochowski księży dużej płachcie.

CZYTAJ DALEJ
E-wydanie
Czytaj Niedzielę z domu

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję