Reklama

Kazanie

Nasz urlop - według Jezusowej myśli

Ks. Ludwik Warzybok
Niedziela Ogólnopolska 30/2000

Bardzo aktualne jest to dzisiejsze Jezusowe słowo: "Pójdźcie wy sami osobno na miejsce pustynne i wypocznijcie nieco". Przecież to już trzeci tydzień wakacji za nami. Uciekamy z naszych domów, choćby były bardzo nowoczesne, szukamy mieszkania gdzieś na wsi, często pod namiotem, byle być "sami i osobno". Niektórzy mówią, że urlop to piąta pora roku. Tym dobrem, które nam zabierają te zwyczajne pory roku, a daje właśnie ta piąta - urlop, jest po prostu czas. A więc poświęćmy tę odrobinę dzisiejszego czasu właśnie tematowi " czas", by się nad nim zastanowić. Najpierw trzy proste pytania: Dlaczego tak często mówimy: nie mam czasu? Na co nie ma czasu? Na co miałem czas?...
"Nawet na posiłek nie mieli czasu" - mówi o uczniach Pana Ewangelia. W nawiązaniu do tych serdecznych słów Pana Jezusa: " wypocznijcie nieco" warto pomyśleć, jaki głębszy sens może mieć nasz zwyczajny urlop. Czy to tylko trochę czasu wolnego od pracy? Nasze zwyczajne życie ma swój trochę monotonny rytm: praca i odpoczynek. A często nerwowe napięcie i odprężenie, jak wdech i wydech. Dzień - praca, noc - odpoczynek; dzień powszedni, wypełniony pracą, i dzień świąteczny, przeznaczony na wytchnienie. Ale często ludzie żalą się, że i po urlopie muszą koniecznie odpocząć... Coś tu jest nie tak... Bo człowiek to nie tylko ciało, mięśnie, oddychanie, praca serca i płuc. Człowiek to duch i ciało, istota cielesno-duchowa i duchowo-cielesna. Dlatego słusznie mówimy, że człowiek jest tajemnicą, której nie można utopić w codziennej pracy i obowiązkach. Człowiek to nie tylko genialny automat, robot. Jest w nim głębia, do której od czasu do czasu trzeba zaglądnąć. Dlatego Jezus myśli o małym "urlopie" dla swoich uczniów. Ten ich urlop był bardzo krótki: kiedy płynęli od jednego do drugiego brzegu jeziora. W tym odejściu, czasem oderwaniu się od codziennych zajęć znajdzie się chwila, by pomyśleć: Dokąd ja pędzę? Kto mnie tak goni? Do czego ma służyć ta dzisiejsza technika? Czy to naprawdę postęp, wzrost dobrobytu, konsumpcji, jeśli równocześnie niezadowolenie, agresywność?... Czy poprzez te osiągnięcia rośnie w człowieku jego człowieczeństwo? Czy tajemnica jego ludzkiej godności bardziej jaśnieje, czy może okrywa się mrokiem?... Czy jest konieczna nie tylko korektura, ale zmiana kursu tej naszej życiowej drogi?... A czy właśnie tu nie jest konieczne to najważniejsze pytanie o Boga?... Nie można myśleć o Bogu, zapominając o człowieku. Tak samo nierozwiązalny jest sens ludzkiego życia bez szczerej, serdecznej, modlitewnej myśli o Bogu. Jan Paweł II wiele razy ze smutkiem zwracał uwagę na ten fakt, że na przestrzeni dwudziestu wieków ten kończący się właśnie XX wiek ma na swoim tragicznym koncie największą liczbę zniszczonych ludzkich istnień, większą niż pozostałe 19 wieków razem wzięte! Myśl o Bogu w pierwszym momencie może rodzić niepokój... Ale gdy zaczynamy Go szukać, o Nim myśleć, dostrzegać, że On jest nieskończoną Mądrością i Miłością, w sercu rodzi się uciszenie. Takie refleksje są bardzo " urlopowe", np. podczas spaceru nad morzem, w lesie, w górach, na zielonej łące... Może samotnie, a może z kimś bliskim, kto równie szczerze szuka prawdy.

Bp. Czaja: Chrześcijaństwo zielonoświątkowe jest dziś największym wyznaniem chrześcijańskim na świecie

2019-11-20 19:56

twitter.com/ekumenizmpl, maj / Kamień Śląski (KAI)

- Biorąc pod uwagę liczbę praktykujących wiernych, chrześcijaństwo zielonoświątkowe jest dziś największym wyznaniem chrześcijańskim na świecie. Neopentekostalizm jest też wyzwaniem wewnątrz Kościoła. Przed nami trudne zadanie wypracowania jasnych kryteriów weryfikacji chrześcijańskiej tożsamości w różnych środowiskach i wspólnotach – mówił bp Andrzej Czaja podczas trzeciej sesji międzynarodowej konferencji „Ekumenizm – formacja – integracja. Dekret o ekumenizmie 55 lat od jego promulgacji”. Dwudniowe spotkanie odbywa się w Opolu i w Kamieniu Śląskim. Wydarzenie na bieżąco relacjonowane było na Twitterze portalu ekumenizm.pl.

BP KEP
Bp Andrzej Czaja

O zjawisku pentekostalizacji w kontekście ekumenizmu mówił ordynariusz opolski, bp Andrzej Czaja. Podkreślił, że biorąc pod uwagę liczbę praktykujących wiernych a nie przynależność formalną, chrześcijaństwo zielonoświątkowe jest dziś największym wyznaniem chrześcijańskim na świecie i to w wydaniu neopentekostalnym. - Główną przyczyną wzrostu wspólnot neopentekostaknych są nowe formy działalności podbudowane ofertą tzw. ewangelii sukcesu. Inaczej niż w tradycyjnym ruchu pentekostalnym ważną funkcję pełnią również wierzenia ludowe – mówił.

Zaznaczył, że neopentekostalizm jest też wyzwaniem wewnątrz Kościoła. Ostrzegł, że do Kościoła przenikają rozmaite związane z tym zjawiskiem deformacje wiary na poziomie liturgii, nauki i duchowości. Coraz częściej pojawia się chrześcijaństwo przeżycia a nie wiary i rozumu.

Bp Czaja zadał też pytanie, na ile narastanie tego ruchu jest wołaniem o Ducha. – Gdy my jesteśmy zajęci zebraniami i strategiami, wspólnoty neopentekostalne ewangelizują. Możemy się od nich uczyć spontaniczności i zapału misyjnego – stwierdził. Podkreślił, że zjawisko neopentekostalizmu wymaga rzetelnego rozeznania. Potrzebna jest analiza przyczyn jego szybkiego wzrostu oraz wypracowanie kryteriów jego oceny, aby z cierpliwością ale i skutecznie naprawić powstałe szkody a przy tym „nie wylewać dziecka z kąpielą”. Ważne jest, by uporządkować i rozwinąć rzetelną formację duchową oraz by wskazać drogi właściwego rozwoju konkretnych wspólnot.

Bp Czaja zwrócił uwagę, że to rozeznawanie jest trudne, gdyż zjawisko to jest bardzo zróżnicowane i niełatwe do zdiagnozowania. - Nie chodzi przy tym o to, by kogokolwiek piętnować ani stygmatyzować. Przed nami trudne zadanie wypracowania jasnych kryteriów weryfikacji chrześcijańskiej tożsamości w różnych środowiskach i wspólnotach – podsumował.

- Formacja ekumeniczna powinna być jednym z najważniejszych priorytetów duszpasterskich. Mam jednak wrażenie, że tak nie jest. Przeważa stagnacja, a czasem regres - mówił ks. prof. Zygfryd Glaeser z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Ostrzegł, że brak dostatecznej formacji ekumenicznej młodych pokoleń, zwróci się ostatecznie przeciwko Kościołowi. - Jeśli Kościoły nie będą szukały dróg do wspólnej ewangelizacji, zostaną społecznie zmarginalizowane – podkreślił.

O sakramentalności Kościoła jako pra – problemie ekumenicznym mówił ks. prof. Janusz Królikowski z UPJPII.

Międzynarodowa konferencja „Ekumenizm – formacja – integracja. Dekret o ekumenizmie 55 lat od jego promulgacji” organizowana jest przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego. Dwie pierwsze sesje odbyły się w siedzibie Wydziału w Opolu. Trzecia miała miejsce w Centrum Kultury i Nauki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Kamieniu Śląskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Wenezuela: powołano wiceprezydenta ds. religii i wyznań

2019-11-21 13:44

jzd (KAI Caracas) / Caracas

José Gregorio Vielma Mora, znany działacz państwowy i partyjny w rządach Hugo Chaveza i Nicolasa Maduro stanął na czele Wiceprezydencji ds. Religii i Wyznań – nowego urzędu w gabinecie wenezuelskim. Ogłosił to publicznie na konferencji prasowej w Caracas 20 listopada pierwszy sekretarz Socjalistycznej Zjednoczonej Partii Wenezueli (PSUV) Diosdado Cabello.

Don-Perucho-Foter-CC-BY

Decyzję o utworzeniu nowego resortu podjęto na posiedzeniu Komitetu Centralnego PSUV. Uzasadniając ją D. Cabello powiedział: „Tak jak mamy ministerstwa, które zajmują się edukacją, kulturą, młodzieżą, tak samo będziemy mieli teraz wiceprezydenta, który będzie zajmował się religią i wyznaniami". Zwrócił uwagę, że rząd wraz z Kościołami katolickim i ewangelickim remontuje obecnie wiele świątyń w kraju. "Pracujemy dla dobra Wenezueli” – podkreślił I sekretarz partii.

Przy okazji pozdrowił on wiernych ze stanu Zulia na północnym wschodzie Wenezueli, w którym od ponad tygodnia odbywają się uroczystości związane z patronką tego regionu – Matką Boską, zwanej "La Chinita".

Dotychczas sprawami wyznań i kultów zajmował się specjalny wydział w Ministerstwie Władzy Ludowej, Spraw Wewnętrznych, Sprawiedliwości i Pokoju.

W Wenezueli istnieje rozdział Kościołów i religii od państwa oraz wolność wyznań. Ponad 90 proc. tamtejszego społeczeństwa wyznaje katolicyzm. Kościół w tym kraju dzieli się na 9 metropolii (prowincji), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 23 diecezje. Istnieją ponadto 3 wikariaty apostolskie i ordynariat polowy, podlegające bezpośrednio Stolicy Apostolskiej oraz dwa egzarchaty apostolskie katolickich Kościołów wschodnich: melchickiego i syryjskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem