Reklama

Nowa płyta z jasnogórskich archiwów

Na rynku muzycznym ukazała się najnowsza płyta z serii Jasnogórska Muzyka Dawna - Musica Claromontana. Krążek vol. 57 zawiera utwory Augustina Volckmera (1755-ca 1820) pochodzące ze zbiorów archiwum Ojców Paulinów na Jasnej Górze. „To piękne, pełne romantyzmu kompozycje” – zachęca o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska, który czuwa nad całością badań i publikacji.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

płyta

archiwum

Okładka płyty: Jasnogórska Muzyka Dawna, vol 57

Augustin Volckmer to kompozytor pochodzący ze Śląska. Nie wiadomo, jaki był jego związek z Kapelą Jasnogórską, działającą w klasztorze Paulinów na Jasnej Górze przez ponad trzy wieki (od końca XVI do początków XX stulecia), ale pośród ok. 3 tys. muzykaliów po Kapeli zachowało się na Jasnej Górze ponad 30 manuskryptów zawierających dzieła Augustina Volckmera.

Na płycie znajduje się m.in. piękna kompozycja „Stabat Mater”, napisana w języku polskim, jak również kompozycje Litanii i Salve Regina.

Reklama

W opracowaniu dołączonym do płyty prof. Remigiusz Pośpiech, przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów wyjaśnia: „Zaprezentowany w niniejszym nagraniu wybór kompozycji pochodzącego ze Śląska Augustina Volckmera, zachowanych w bogatych zbiorach archiwum OO. Paulinów na Jasnej Górze, stanowi kolejne potwierdzenie roli i znaczenia jasnogórskiego sanktuarium maryjnego w procesie rozwoju kultury muzycznej, jej tworzenia, pielęgnowania i promowania w środowiskach Polski i zagranicy. Rozbrzmiewająca w tutejszym klasztorze nieustannie muzyka, zarówno w ramach różnorodnych i bogatych w zewnętrznej oprawie celebracji liturgicznych, jak i przy innych okazjach codziennej działalności duszpasterskiej paulinów, ciągle przyciągała także uwagę różnych muzyków, w tym kompozytorów, którzy pielgrzymowali do tronu Jasnogórskiej Pani. Może pośród rzeszy pielgrzymów był także Augustin Volckmer? Nie znamy dziś odpowiedzi na to pytanie. Pewnym jest natomiast, iż jego twórczość (nie tylko ta zachowana na Jasnej Górze), zarejestrowana po raz pierwszy w formie nagrań, bardzo mocno związana jest z kultem Matki Bożej i nurtem pobożności maryjnej”.

Augustin Volckmer (1755-ok. 1820) związany był z kapelą nyskich bożogrobców. Klasztor Zakonu Rycerzy Grobu Pańskiego w Nysie, wraz ze wspaniałym, zachowanym do dnia dzisiejszego, barokowym kościołem pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła, w XVIII wieku należał do najbardziej znanych ośrodków pielęgnowania kultury muzycznej na Śląsku.

„Jednak najwięcej kompozycji Volckmera zachowało się nie w zbiorach śląskich, czyli na jego rodzinnym terenie, lecz w archiwum jasnogórskim. Pośród muzykaliów po kapeli OO. Paulinów na Jasnej Górze znajduje się ponad 30 manuskryptów zawierających dzieła Augustina Volckmera – pisze Remigiusz Pośpiech - Zdecydowana większość utworów Volckmera została skopiowana dla Kapeli Jasnogórskiej pod koniec XVIII wieku; na niektórych pojawia się dokładny rok: 1795. Reprezentują one różne formy ówczesnej, wokalno-instrumentalnej twórczości religijnej. Znajdujemy tu przede wszystkim 7 litanii (głównie loretańskie, także do św. Jana Nepomucena), 5 mszy, 6 arii, po 5 duetów oraz wokalno-instrumentalnych motetów koncertujących, ponadto Miserere seu Opera pro Sacro Sepulchro i Stabat Mater. Pośród wymienionych wyżej kompozycji na podkreślenie zasługuje stosunkowo duża ilość kompozycji związanych z kultem Matki Bożej, co uzasadnia niewątpliwie konieczność dalszych badań nad związkami omawianego muzyka z jasnogórskim klasztorem. Obok tekstów litanii loretańskiej znajdujemy tu 7 różnych opracowań antyfony maryjnej Salve Regina oraz 2 antyfony Regina caeli”.

Reklama

Utwory na płycie wykonuje, z udziałem solistów, jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej - LA TEMPESTA, założony w 1998 roku w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu.

Jak zachęcają muzycy zespołu LA TEMPESTA, utwory Augustina Volckmera to „skrzące się wieloma kolorami, bogato zinstrumentowane partytury, zawierające między innymi zdumiewające, koloraturowe arie sopranowe, jak również wstrząsające Stabat Mater w języku polskim”.

Utwory na płycie:

Stabat Mater

1. Stała Matka boleściwa

2. O jak smutna i strapiona

3. Widziała Kochanka swego

4. Święta Matko

5. Pragnę stać pod krzyżem

6. Niech gorzką śmierć

7. Daj niech rany

8. Ze wszech Panien

9. Kiedy ciało

10. Lauda Sion

11. Generosa et formosa

Litania Lauretanae in F

12. Kyrie

13. Sancta Maria

14. Speculum justitiae

15. Agnus Dei

16. Omni Die

17. Salve Regina

Płytę wydało Wydawnictwo MUSICON. Można ją nabyć za pośrednictwem strony internetowej www.musicon.pl, a także w sklepach Claromontana na Jasnej Górze (również za pośrednictwem strony internetowej sklepu Claromontana).

Głównym celem realizowanego od 2003 r. projektu Musica Claromontana jest odkrywanie zachowanych w klasztornym archiwum jasnogórskich muzykaliów (zachowało się tu w sumie ponad 2000 manuskryptów i ok. 600 druków z XVIII i XIX w.).

Podziel się cytatem

Są one poddawane kompleksowym badaniom naukowym, a także opracowywane i przygotowywane do ponownych wykonań koncertowych, następnie zaś utrwalane w formie nagrań CD oraz krytycznych wydań źródłowych. Nad całością badań i publikacji czuwa o. Nikodem Kilnar, paulin, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych.

o. Stanisław Tomoń

BPJG/ es, dr

2021-02-24 18:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrześcijańska nisza

Chrześcijańskie Granie 2019
Różni wykonawcy

Gdyby oceniać tylko po tej płycie, kondycja muzyki chrześcijańskiej jest dobra. Soudarion, Hiob, Magda Anioł, Iwona Pietrala czy „Dziwak”. Na płycie zgromadzono nowe, pewnie najciekawsze nagrania wykonawców nieco młodszej sceny chrześcijańskiej. Niestety, prawda o tej muzyce jest bardziej skomplikowana: rozwija się, ale powoli i tkwi w niszy, z której nieszybko się wydobędzie. Nieliczni jej słuchają, kupują płyty, od liczby koncertów głowy nie urywa. Także stąd biorą się bariery rozwoju. Na płycie zwracają uwagę trzy pierwsze utwory i ostatni: Ziemia trzęsie się zespołu Soudarion, W imię Twoje – Let Him Run, Stwardnienie rozsiane – Hioba i Niebieskie powietrze kapeli Sąsiedzi +. Ciekawa jest także piosenka Jak owca Gosi Orzechowskiej, której współautorem jest ks. Andrzej Daniewicz, lider zespołu La Pallotina.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Nuncjatury Apostolskiej dotyczący bp. Jana Szkodonia

2021-07-23 12:06

[ TEMATY ]

bp Jan Szkodoń

Karol Porwich/Niedziela

Bp Jan Szkodoń

Bp Jan Szkodoń

Działając na podstawie obowiązujących przepisów prawa kanonicznego, Stolica Apostolska – w następstwie formalnego zgłoszenia – przeprowadziła proces karno-administracyjny dotyczący rzekomego wykorzystania seksualnego osoby małoletniej przez bp. Jana Szkodonia.

Po dokładnej analizie zebranych materiałów dowodowych i po przesłuchaniu powołanych świadków, wina bp. Jana Szkodonia nie została udowodniona (non constat).

CZYTAJ DALEJ

MEiN: Odpowiedź Ministra Edukacji i Nauki na list Przewodniczącej Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego

2021-07-23 17:46

[ TEMATY ]

list

parlament europejski

Przemysław Czarnek

polityka antypolska

Karol Porwich/Niedziela

Przemysław Czarnek

Przemysław Czarnek

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek odniósł się do listu przewodniczącej Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego, Pani Sabine Verheyen. W swoim piśmie minister przytoczył bolesne karty antypolskiej polityki Niemiec w okresie międzywojennym, dramat września 1939, okupacji niemieckiej i zakłamania historii w czasach panowania komunizmu, ale także współczesne próby zniekształcania obrazu dziejów m.in. w niemieckich mediach.

- Po zagarnięciu ziem Polski we wrześniu 1939 roku w propagandzie niemieckiej przedstawiano Polskę jako kraj zacofany, nieprzygotowany do wojny. Za przegraną we wrześniu 1939 roku obwiniano władze polskie i sojusz Polski z Anglią i Francją. Podobnie postępował okupant sowiecki, który brutalny atak na Polskę 17 września 1939 roku i zajęcie wschodniej części naszego kraju usprawiedliwiał obroną życia i mienia ludności białoruskiej i ukraińskiej – napisał minister Przemysław Czarnek. – Po wojnie narzucone Polsce władze komunistyczne nie oszczędzały w krytyce przedwojennej Polski, umniejszały polski wkład w walkach w czasie II wojny światowej, a pomnik Powstańcom Warszawskim w Warszawie postawiono dopiero w 1989 roku, 45 lat od powstania – dodał minister.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję