Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Trójcy Świętej (20)

Chrześcijanin uczniem Chrystusa

Niedziela Ogólnopolska 39/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Spotkanie z Chrystusem radykalnie zmienia życie człowieka, kieruje go ku metaMnoi, czyli głębokiemu nawróceniu umysłu i serca oraz ustanawia komunię życia, które staje się naśladowaniem. W Ewangeliach naśladowanie wyrażone jest dwoma postawami: pierwsza to "pójście drogą" z Chrystusem (akoloutheuQn); druga to "iść za" Chrystusem, jako przewodnikiem, po Jego śladach i w tym samym kierunku (eMrchesthai episo). A więc różne są sposoby realizowania postawy ucznia. Są ludzie, którzy naśladują w sposób jeszcze ogólny i często powierzchowny, jak na przykład tłum (por. Mk 3, 7; 5, 24; Mt 8, 1. 10; 14, 13; 19, 2; 20, 29). Ukazani są też grzesznicy (por. Mk 2, 14-15); wiele razy wymieniane są też kobiety, które swoją konkretną posługą wspierają misję Jezusa (por. Łk 8, 2-3; Mk 15, 41). Niektórzy otrzymują specjalne powołanie ze strony Chrystusa, a wśród nich szczególne miejsce przypada Dwunastu.
Typologia powołanych jest zatem bardzo różna: ludzie trudniący się łowieniem ryb i celnicy, sprawiedliwi i grzesznicy, żonaci i osoby samotne, biedni i bogaci, jak na przykład Józef z Arymatei (por. J 19, 38), mężczyźni i kobiety. Jest również zelota Szymon (por. Łk 6, 15) - członek rewolucyjnej opozycji antyrzymskiej. Nie brak też i takich, którzy odrzucają zaproszenie, jak na przykład bogaty młodzieniec, który na wymagające słowa Chrystusa spochmurniał i odszedł zasmucony, "gdyż miał wiele posiadłości" (Mk 10, 22).

2. Warunki pójścia drogą Jezusa są nieliczne, lecz fundamentalne. Jak słyszeliśmy we fragmencie ewangelicznym, przed chwilą przeczytanym, należy pozostawić za sobą przeszłość, dokonując jasnego odcięcia, metaMnoi w najgłębszym sensie tego słowa - przemiany umysłu i życia. Droga, którą proponuje Chrystus, jest wąska, wymaga ofiary i całkowitego daru z siebie: "Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje!" (Mk 8, 34). Jest to życie usiane kolcami doświadczeń i prześladowań: "Jeżeli Mnie prześladowali, to i was będą prześladować" (J 15, 20). Jest też droga, która czyni misjonarzami i świadkami słowa Chrystusa, lecz domaga się od Apostołów, aby nie brali "nic ze sobą na drogę prócz laski: ani chleba, ani torby, ani pieniędzy w trzosie" (Mk 6, 8; por. Mt 10, 9-10).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Naśladowanie nie jest zatem wygodną wędrówką po równej drodze. Może ona również odnotować momenty zniechęcenia, aż do tego stopnia, że w pewnych okolicznościach "wielu uczniów Jego odeszło i już z Nim nie chodziło" (J 6, 66), to znaczy z Jezusem, który był zmuszony postawić Dwunastu decydujące pytanie: "Czyż i wy chcecie odejść?" (J 6, 67).
W innych okolicznościach również Piotr, gdy buntuje się wobec perspektywy krzyża, zostaje ostro napomniany słowem, które zgodnie z jednym z odcieni tekstu oryginalnego mogło być zaproszeniem do ustawienia się "z tyłu" za Jezusem, gdy próbował odrzucić celowość krzyża: "Zejdź Mi z oczu, szatanie, bo nie myślisz o tym, co Boże, ale o tym, co ludzkie" (Mk 8, 33).
Ryzyko zdrady pozostanie zasadzką dla Piotra, który w końcu będzie naśladował swojego Mistrza i Pana, aż po miłość najhojniejszą. Rzeczywiście, nad brzegami Jeziora Tyberiadzkiego Piotr dokona swego wyznania miłości: "Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham". Jezus zapowie mu, "jaką śmiercią uwielbi Boga", dodając dwukrotnie: " Pójdź za Mną" (J 21, 17. 19. 22).
Naśladowanie wyraża się w sposób szczególny w umiłowanym uczniu, który wchodzi w zażyłość z Chrystusem, od Niego otrzymuje w darze Matkę i rozpoznaje Go zmartwychwstałego (por. J 13, 23-26; 18, 15-16; 19, 26-27; 20, 2-8; 21, 2. 7. 20-24).

4. Ostatecznym celem naśladowania jest chwała. Drogą zaś jest "naśladowanie Chrystusa", który żył w miłości i umarł z miłości na krzyżu. Uczeń "musi niejako wejść w Chrystusa z sobą samym, musi sobie ´przyswoić´, zasymilować całą rzeczywistość Wcielenia i Odkupienia, aby siebie odnaleźć" (Redemptor hominis, 10). Chrystus musi wejść do jego wnętrza, aby wyzwolić go z egoizmu i z pychy, jak mówi św. Ambroży: "Niech wejdzie do twej duszy Chrystus, niech Jezus zamieszka w twoich myślach, aby zamknąć wszelką przestrzeń dla grzechu w świętym namiocie cnoty" (Komentarz do Psalmu 118, litera " daleth", 26 ).

5. Krzyż, znak miłości i całkowitego oddania, jest również znakiem ucznia wezwanego do formowania się na wzór Chrystusa uwielbionego. Jeden z Ojców Kościoła Wschodniego, który jest również natchnionym poetą, Roman Melodos, tak napomina swego ucznia: "Posiadasz krzyż jako laskę, oprzyj na niej twoją młodość. Nieś go w twojej modlitwie, nieś do wspólnego stołu, wnoś do twego łóżka i wszędzie, jako twój tytuł do chwały. (...) Powiedz twojemu Oblubieńcowi, który teraz zjednoczył się z tobą: Rzucę się do Twoich stóp. W Twoim wielkim miłosierdziu daj pokój całemu światu, pomoc Twoim Kościołom, gorliwość pasterzom i zgodę trzodzie, abyśmy wszyscy i zawsze wyśpiewywali nasze zmartwychwstanie" (Hymn 52, Do nowo ochrzczonych, zwrotki 19 i 22).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwykła uczciwość

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Ks. Jarosław Grabowski

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Duchowni są dziś światu w dwójnasób potrzebni. Bo ludzie stają się coraz bardziej obojętni na sprawy Boże.

Przyznam się, że coraz częściej w mojej refleksji dotyczącej kapłaństwa pojawia się gniewna irytacja. Pytam siebie: jak długo jeszcze mamy czuć się winni, bo jakaś niewielka liczba księży dopuściła się przestępstwa? Większość z nas nie tylko absolutnie nie akceptuje ich zachowań, ale też zwyczajnie cierpi na widok współbraci, którzy prowadzą podwójne życie i tym samym zdradzają swoje powołanie. Tylko czy z powodu grzechów jednostek wolno nakazywać reszcie milczenie? Mamy zaprzestać nazywania rzeczy w ewangelicznym stylu: tak, tak; nie, nie, z obawy, że komuś może się to nie spodobać? Przestać działać, by się nie narazić? Wiem, że wielu z nas, księży, stawia sobie dziś podobne pytania. To stanie pod pręgierzem za nie swoje winy jest na dłuższą metę nie do wytrzymania. Dobrze ujął to bp Edward Dajczak, który w rozmowie z red. Katarzyną Woynarowską mówi o przyczynach zmasowanej krytyki duchowieństwa, ale i o konieczności zmian w formacji przyszłych kapłanów, w relacjach między biskupami a księżmi i między księżmi a wiernymi świeckimi. „Wiele rzeczy wymaga teraz korekty” – przyznaje bp Dajczak (s. 10-13).

CZYTAJ DALEJ

Pierwszy Synod Diecezji Świdnickiej. Hasło, hymn i logo

2024-04-24 10:53

[ TEMATY ]

Świdnica

synod diecezji świdnickiej

diecezja świdnicka

Logo Pierwszego Synodu Diecezji Świdnickiej

Logo Pierwszego Synodu Diecezji Świdnickiej

Już w sobotę 18 maja w katedrze świdnickiej zostanie zainaugurowana uroczysta sesja Pierwszego Synodu Diecezji Świdnickiej. Tym czasem świdnicka kuria zaprezentowała logotyp wydarzenia.

Ważnymi znakami, które będą towarzyszyć wiernym w czasie tego ważnego wydarzenia, są specjalnie wybrane hasło, hymn oraz logo, odzwierciedlające duchową misję i cel Synodu.

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo

2024-04-24 20:12

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo i ze szczególnym szacunkiem odnosiło się do najwyższych jego postaci, czyli do bohaterstwa, heroizmu i męczeństwa za wiarę” - mówił abp Stanisław Gądecki podczas Mszy św. w kościele pw. św. Jerzego z okazji 25. rocznicy konsekracji poznańskiej świątyni.

W Eucharystii uczestniczyli m.in. gen. w stanie spoczynku Piotr Mąka, dowódca Oddziału Prewencji Policji insp. Jarosław Echaust, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Kinga Fechner-Wojciechowska i wicenaczelnik Paweł Mikołajczak oraz kompania honorowa Policji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję