Reklama

Wiara

O. Mitch Pacwa dla „Niedzieli”: Nic w stworzonym świecie nie ma większej mocy niż Bóg

O temacie zbawienia, grzechu, sakramentach i kryzysie Kościoła w specjalnej rozmowie z „Niedzielą” mówi jezuita o. Mitch Pacwa, jeden z najbardziej znanych duchownych w USA. Jego program w telewizji EWTN cieszy się niesłabnącą popularnością. Nakładem Wydawnictwa Esprit ukazała się jego najnowsza książka pt. "Zbawieni".

[ TEMATY ]

duchowość

wiara

USA

zbawienie

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Damian Krawczykowski: Na początku książki „Zbawieni” zaznacza Ojciec, że zbawienie jest relacją. Zbawienie dokonało się raz, czy trwa?

O. Mitch Pacwa: To prawda, zbawienie rodzaju ludzkiego wymaga prawdziwej relacji, ponieważ zarówno Bóg, jak i ludzie mają w niej wolną wolę. Bóg w swojej wolności postanowił zbawić grzeszników, a ludzie mogą albo się ukryć, albo wyjść Mu na spotkanie. Dla nas ludzi to przede wszystkim życie z Bogiem. To moment, gdy człowiek będzie w stanie poznać miłość Boga twarzą w twarz. Księga Apokalipsy stwierdza jasno, że będziemy oglądać Pana i będzie to doświadczenie Jego nieskończonej miłości do nas. Zbawienie będzie także doświadczeniem umiłowania Prawdy, ponieważ to Bóg jest Prawdą, a my zostaliśmy do Niej stworzeni. Musimy zrozumieć, że Jezus Chrystus, przychodząc na świat i umierając za nasze grzechy, przywraca nam ten obraz i podobieństwo Boga. Chrystus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie w chwale dopełnia zbawienia. Dzięki Niemu powróciliśmy do stanu kochania, oddawania siebie w celu czynienia dobra, kochania Boga i bycia Jego światłem. Do tego jesteśmy wezwani. Jeżeli nie przyjmujemy zbawienia, czyli życia wiecznego z Bogiem, pozostanie nam tylko jedno wyjście i będzie to piekło.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czy zbawienie to dar dla każdego bez względu na to jak postępuje, czy jednak trzeba sobie na nie zasłużyć?

Kiedy pytamy o to, co jako ludzie możemy zrobić, aby dostąpić zbawienia naszych dusz, musimy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, nasze odkupienie jest przede wszystkim działaniem Boga. To Bóg tego dokonał, w Drugiej Osobie Trójcy Świętej, stając się prawdziwym człowiekiem w łonie Maryi Dziewicy, dojrzewając jako człowiek, akceptując śmierć na krzyżu, jako przebłaganie za nasze grzechy i powstając z martwych w chwale. I później, po wniebowstąpieniu zsyła nam Ducha Świętego. Po drugie, my jako ludzie musimy na te działania Pana Boga odpowiedzieć. Ważne jest to, aby po pierwsze wypowiedzieć akt wiary. Możemy modlić się w ten sposób: Panie wierzę, że możesz mnie zbawić i zbawiasz mnie, dając mi Swojego Syna Jezusa Chrystusa, abym mógł zostać zbawiony. Ponadto musimy pamiętać by żyć wiarą, korzystać z sakramentów i wykonywać dobre uczynki względem bliźnich. To wszystko, pracuje razem na zbawienie, które wyjednał nam Chrystus.

Reklama

Materiał prasowy

A czym jest biblijne pojęcie grzechu? Wielu z nas, wierząc w niezgłębione miłosierdzie Boga coraz mniej zwraca uwagę na grzech. Jak powinniśmy podchodzić do grzechu?

Faktycznie tak się dzieje. Współczesna kultura ma problem z traktowaniem grzechu przeciwko Bogu jako czegoś poważnego. Ludzie zwykle uznają swoją grzeszność, ponieważ ich grzeszne zachowania są przyczyną różnych problemów np. aresztu, rozpadu relacji. Niestety, wielu współczesnych ludzi nie rozumie, że grzech stanowi wykroczenie przeciwko Bogu. Według niektórych Bóg jest tak potężny, że grzech słabego człowieka nie może Go naprawdę dotknąć. W przekonaniu innych ludzie tak mało znaczą, że Bóg nie zwraca uwagi na ich grzechy. Jeszcze inni zakładają, że miłosierny Bóg automatycznie przebacza wszystko niczym pobłażliwy dziadek. Wszechmogący Bóg jest nieskończony, wieczny i święty, a zatem grzechy, które popełniamy przeciw Niemu, nabierają wymiaru nieskończonego i wiecznego, stają się złem znacznie większym – podobnie jak uderzenie prezydenta staje się poważnym przestępstwem w świetle prawa federalnego. Każda osoba musi rozważyć swoje grzechy w odniesieniu do nieskończonego Boga, przeciw któremu zawiniła.

Grzech często prowadzi nas do uzależnienia. W jaki sposób wkroczyć na drogę uzdrowienia z nałogów? Czy Bóg może dziś uzdrowić człowieka?

W Liście do Rzymian (7, 14-24) św. Paweł, bardzo jasno wyraża bezradność osób, które wychodzą z uzależniania od alkoholu, narkotyków, seksu i cielesnych żądz, hazardu, jedzenia oraz innych typów kompulsywnych zachowań. Pierwszym, bardzo istotnym krokiem do wyjścia z nałogu jest głębokie przekonanie danej osoby, że jest bezradna wobec przedmiotu jej uzależnienia. Trzeba dojść do tego samego przeświadczenia, co apostoł Paweł: grzesznik jest po prostu bezradny wobec grzechu. Poddanie się jego logice i dynamizmowi, prowadzi do sytuacji, gdy grzech okazuje się destrukcyjną siłą prowadzącą człowieka do duchowej, emocjonalnej, społecznej i ostatecznie fizycznej śmierci. Nie można zapomnieć, też o drugim kroku. Nic w stworzonym świecie, włącznie z grzechem, nie ma większej mocy niż Bóg. Tylko nasz Pan może uwolnić uzależnioną osobę z nałogu, a upadłego człowieka z niewoli grzechu. Miłosierdzie i miłość Boga przekracza ludzki grzech, ponieważ On posłał własnego odwiecznego i świętego Syna, aby przyjął ciało i zamieszkał pośród nas. To co dla nas po ludzku wydaje się niemożliwe, dla Boga ma zupełnie inną moc.

Reklama

Bóg działa w Kościele przez sakramenty. Jaka jest rola sakramentów w zbawieniu?

Przyjmowanie sakramentów jest dla nas kluczowe w drodze do zbawienia. Jezus uczy nas, że jeśli nie spożyjemy Jego ciała i nie wypijemy Jego krwi, nie będziemy mieć życia wiecznego w sobie. Tym samym daje nam Swoje ciało i krew, których potrzebujemy dla naszego zbawienia. Obiecuje nam także dar Ducha Świętego, który poprawi nas, kiedy zgrzeszymy i wezwie nas do pokuty. Jasne jest więc, że potrzebujemy sakramentu bierzmowania, abyśmy mogli otrzymać dar Ducha Świętego, by nas prowadził. Tak właśnie sakramenty odgrywają pierwszorzędną rolę.

Kościół przeżywa kryzys, wielu ludzi traci wiarę. Jak w tym wszystkim nie zwątpić? W jaki sposób trwać przy Jezusie?

Chciałbym podkreślić, że kryzysy i cierpienie towarzyszą człowiekowi od najdawniejszych czasów. Doświadczamy obecnie faktycznie większych trudów, czasem nawet prześladowań, które wnoszą cierpienie w życie chrześcijan. Natomiast warto zawsze pamiętać o chwale, która „ma się objawić”. Chwała ta znacznie przewyższa cierpienie jednostek i całego stworzenia. Ból jest realny, przecież nikt nie lubi problemów. Możemy jednak spojrzeć na cierpienie z odpowiedniej perspektywy; w niebie nie będzie cierpienia, poza tym jest ono nieporównywalne z przemianą, jaka czeka adoptowane dzieci Boga. Jeśli będziemy umocnieni tą nadzieją i z cierpliwością będziemy oczekiwać kresu życia na ziemi, doświadczymy Jego królestwa. Nadzieja ta podtrzymuje chrześcijan przez całe wieki. Zatem podsumowując dla nas - Jego świadków, najważniejsze jest wierne trwanie i oddawanie wszystkiego Jezusowi, niezależnie od sytuacji, która dzieje się wokół nas.

Reklama

Na koniec odbiegając od tematu: Jest Ojciec znany z programów telewizyjnych stacji EWTN. Czy Ojca zdaniem w dzisiejszych czasach potrzeba głosić Dobrą Nowinę w mediach? Także tych społecznościowych jak Facebook czy Instagram? Jak dotrzeć do młodych?

Jesteśmy wezwani przez naszego Pana do głoszenia Dobrej Nowiny. Tak jak kiedyś Apostołowie, tak i dziś my, powinniśmy naszym życiem świadczyć o Jezusie. Jeśli może pomóc w tym Facebook lub Instagram to warto z tego korzystać. Sam publikuję czasem treści na tych portalach. Myślę, że jest to również jedna z dróg do pozyskania młodych ludzi. Pamiętajmy jednak, że bardzo ważna jest nasza obecność, poświęcany im czas na wspólne inicjatywy, a przede wszystkim dawane każdego dnia świadectwo życia w prawdzie i bliskości Chrystusa.

Więcej o książce o. Mitch Pacwa „Zbawieni”, wyd. Esprit: Zobacz

esprit.com.pl

2021-03-30 06:30

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Karawana zbawionych

Niedziela podlaska 34/2013, str. 1

[ TEMATY ]

zbawienie

niebo

Bożena Sztajner/Niedziela

„Panie, czy tylko nieliczni będą zbawieni?”
(Łk 13, 23)

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję