Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (1)

Psalmy w Tradycji Kościoła

Niedziela Ogólnopolska 14/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1.W liście apostolskim Novo millennio ineunte wyraziłem życzenie, aby Kościół wyróżniał się coraz bardziej w sztuce modlitwy, stale ucząc się jej na nowo z ust Boskiego Mistrza (por. nr 32). Zadanie to winno się spełniać przede wszystkim w Liturgii, która jest źródłem i szczytem życia kościelnego. W tej perspektywie ważne jest zwrócenie większej pasterskiej troski na szerzenie Liturgii Godzin jako modlitwy całego Ludu Bożego (por. tamże, 34). O ile bowiem kapłani i zakonnicy mają nakaz jej odprawiania, to jest ona proponowana również świeckim. Zwrócił na to uwagę już ponad 30 lat temu mój Czcigodny Poprzednik Paweł VI w konstytucji Laudis Canticum, w której określał obowiązujący wzór tej modlitwy, wyrażając życzenie, aby Psalmy i Hymny, które są strukturą nośną Liturgii Godzin, były traktowane " z odnowioną miłością przez Lud Boży" (AAS 63 [1971], 532).
Pocieszające jest to, że wielu świeckich, zarówno w parafiach, jak i w stowarzyszeniach kościelnych, nauczyło się doceniać tę modlitwę. Jest ona jednak modlitwą, która zakłada właściwą formację katechetyczną i biblijną, aby można się było w niej dogłębnie rozsmakować. W tym też celu rozpoczynamy dzisiaj serię katechez o Psalmach i Hymnach, zaproponowanych w porannej modlitwie - Jutrzni. W ten sposób pragnę zachęcić i pomóc wszystkim, aby modlili się słowami, którymi posługiwał się Jezus, słowami obecnymi od tysiącleci w modlitwie Izraela oraz w modlitwie Kościoła.
2.Różnymi drogami możemy dojść do zrozumienia Psalmów. Pierwsza będzie polegała na przedstawieniu struktury literackiej, ich autorów, układu kontekstów, w których powstały. Wymowna będzie też lektura, uwydatniająca charakter poetycki Psalmów, który często osiąga najwyższe poziomy lirycznej intuicji i wyrazu symbolicznego. Nie mniej interesujące byłoby odczytywanie Psalmów, biorąc pod uwagę różne stany ducha ludzkiego, które one wyrażają: radość, uznanie, dziękczynienie, miłość, bliskość, entuzjazm, ale również silne cierpienie, skarga, wołanie o pomoc i sprawiedliwość, które czasem przeradzają się w gniew i w złorzeczenie. W Psalmach człowiek odnajduje całego siebie.
Nasza lektura będzie zmierzała przede wszystkim do podkreślenia religijnego znaczenia Psalmów, ukazując, w jaki sposób, chociaż powstały przed wieloma wiekami, napisane przez wierzących Żydów, mogą być przyjęte w modlitwie uczniów Chrystusa. Posłużymy się w tym celu osiągnięciami egzegezy oraz Tradycji, a przede wszystkim słuchać będziemy Ojców Kościoła.
3.Potrafili oni bowiem z głębokim zaangażowaniem duchowym rozpoznać i ukazać wielki "klucz" do lektury Psalmów w samym Chrystusie, w pełni Jego misterium. Ojcowie byli przekonani, że w Psalmach jest mowa o Chrystusie. Rzeczywiście, sam zmartwychwstały Jezus zastosował do siebie Psalmy, kiedy powiedział do uczniów: " Musi się wypełnić wszystko, co napisane jest o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach" (Łk 24, 44). Ojcowie dodawali, że w Psalmach mówi się o Chrystusie lub też sam Chrystus przemawia. Mówiąc to, nie myśleli oni tylko o indywidualnej osobie Jezusa, lecz o "Christus totus", o całym Chrystusie, złożonym z Chrystusa - głowy oraz Jego członków.
Dla chrześcijanina rodzi się w ten sposób możliwość czytania Psałterza w świetle całej tajemnicy Chrystusa. W tej perspektywie ukazuje się ich wymiar eklezjalny, który jest szczególnie podkreślony w śpiewie chóralnym Psalmów. Rozumie się w ten sposób, dlaczego Psalmy mogły być przyjęte już od pierwszych wieków jako modlitwa Ludu Bożego. Jeżeli w niektórych okresach historycznych ujawniała się tendencja preferowania innych modlitw, to wielką zasługą mnichów było ukazywanie płonącego znicza Psałterza. Jeden z nich, św. Romuald, założyciel Kamedułów, u zarania drugiego tysiąclecia chrześcijaństwa stwierdził - jak utrzymuje jego biograf Brunon z Kwerfurtu - że Psalmy są jedyną drogą doświadczenia głębokiej modlitwy: "Una via in psalmis" (Passio Sanctorum Benedicti et Johannes ac sociorum eorundem: MPH VI, 1893, 427).
4. Tym stwierdzeniem, pozornie przesadnym, pozostawał on w rzeczywistości zakorzeniony w najlepszej tradycji pierwszych wieków chrześcijańskich, kiedy Psałterz stał się uprzywilejowaną księgą modlitwy kościelnej. Był to zwycięski wybór wobec heretyckich tendencji, które nieustannie zagrażały jedności wiary i wspólnoty. Interesujący jest wspaniały list, który św. Atanazy napisał do Marcelina w pierwszej połowie IV wieku, gdy herezja ariańska zagrażała wierze w Bóstwo Chrystusa. Wobec heretyków, którzy przyciągali ku sobie ludzi również pieśniami i modlitwami, wykorzystując ich uczucia religijne, wielki Ojciec Kościoła wszystkie swoje siły poświęcił nauczaniu Psałterza przekazanego przez Pismo Święte (por. PG 27, 12 nn). W ten sposób do Ojcze nasz, szczególnej modlitwy Pańskiej, doszła praktyka, która szybko stała się powszechna wśród ochrzczonych, praktyka modlitwy Psalmami.
5.Dzięki wspólnotowemu odmawianiu Psalmów chrześcijanie uświadamiali sobie, że niemożliwe jest zwracanie się do Ojca, który mieszka w niebie, bez autentycznej komunii życia z braćmi i siostrami, którzy mieszkają na ziemi. Włączając się w sposób żywy w modlitewną tradycję Żydów, chrześcijanie nauczyli się modlić, opowiadając "magnalia Dei", tzn. wielkie dzieła, których Bóg dokonał zarówno przy stworzeniu świata i ludzkości, jak i w historii Izraela i Kościoła. Ta forma modlitwy, zaczerpnięta z Pisma Świętego, nie wyklucza innych form. Będą one nie tylko charakteryzowały modlitwę osobistą, ale również będą ubogacały modlitwę liturgiczną, na przykład Hymnami i Pieśniami. Księga Psalmów pozostaje idealnym źródłem modlitwy chrześcijańskiej i nadal będzie stanowiła inspirację dla Kościoła w nowym Milenium.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sosnowiec: bp Artur Ważny – nowym biskupem sosnowieckim

2024-04-23 12:01

[ TEMATY ]

Sosnowiec

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Karol Porwich "/Niedziela"

Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem sosnowieckim dotychczasowego biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej Artura Ważnego.

Decyzję Papieża ogłosiła dziś w południe (23 kwietnia 2024) Nuncjatura Apostolska w Polsce. Mianowany biskupem sosnowieckim bp Artur Ważny urodził się 12 października 1966 r. w Rzeszowie. Święcenia prezbiteratu przyjął 25 maja 1991 r. w Tarnowie. 12 grudnia 2020 r. został mianowany biskupem pomocniczym diecezji tarnowskiej. Święcenia biskupie przyjął 30 stycznia 2021 r. Jego dewizą biskupią są słowa: „Patris corde” („Ojcowskim sercem”). Bp Ważny w swojej dotychczasowej posłudze duszpasterskiej współpracował z różnego rodzaju ruchami i stowarzyszeniami, wiele czasu poświęcał też małżeństwom i rodzinom. Głosił rekolekcje w wielu krajach europejskich, w Ameryce Południowej oraz w USA. Jest autorem takich książek, jak: „Ewangelia bez taryfy ulgowej”, „Jesteś źrenicą Boga” czy „Warsztat św. Józefa”. Ponad dwadzieścia razy pielgrzymował pieszo w pielgrzymce z Tarnowa na Jasną Górę. W Konferencji Episkopatu Polski pełni funkcję przewodniczącego Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Komisji Duszpasterstwa, wchodzi też w skład Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Obchody Dnia Włókniarza

2024-04-23 17:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Włókniarki z dawnych zakładów „Poltex” opowiedziały jak wyglądała ich praca w czasach świetności przemysłu włókienniczego w Łodzi. Opowieści ubogaciły występy muzyczne, warsztaty i poczęstunek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję