Na wstępie warto określić zarys ogólnej koncepcji wychowania
oraz koncepcji wychowania do odpowiedzialnego życia w rodzinie.
W przemówieniu wygłoszonym 2 czerwca 1980 r. w siedzibie
UNESCO Ojciec Święty powiedział:
"W wychowaniu chodzi właśnie o to, aby człowiek stawał
się coraz bardziej człowiekiem - o to, aby bardziej ´był´, a nie
tylko więcej ´miał´ - aby więc poprzez wszystko, co ´ma´, co ´posiada´
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem - tzn., aby również umiał
bardziej ´być´ nie tylko ´z drugimi´, ale także i ´dla drugich´.
Wychowanie ma podstawowe znaczenie dla kształtowania stosunków międzyludzkich
i społecznych".
Tak przedstawia się w skrócie kierunek i cel wychowania.
Wychowania, które dotyczy człowieka, osoby.
Człowiek z natury jest osobą i z natury buduje właściwą
sobie podmiotowość. A człowieka, osobę poznajemy przez jego czyny,
jego działanie.
W związku z tym - w procesie wychowania - człowiek musi
być traktowany jako podmiot, jako cel i wartość procesu formacyjnego.
Człowiek od samego początku uczy się być człowiekiem.
Musi odczytać siebie, swoje człowieczeństwo jako własny świat wewnętrzny,
ale równocześnie jako swoisty obszar bytowania z drugim człowiekiem
i dla drugiego człowieka. Człowiek musi nauczyć się wybierać. A tam,
gdzie człowiek rozstrzyga lub wybiera, zawsze odpowiada na wartości.
Przy czym wartości duchowe - wyższe - człowiek ceni bardziej niż
materialne. I to właśnie realizacja wartości duchowych stanowi przede
wszystkim o człowieku, o jego doskonałości.
Szczególnym aspektem wychowania człowieka jest wychowanie
do prawdy i wolności. Tylko człowiek wolny w prawdzie może skutecznie
stawiać czoła trudnej współczesności.
Pierwszym i najważniejszym środowiskiem, w którym kształtuje
się wnętrze człowieka i istotne wartości życia ludzkiego jest rodzina.
To z natury rodziny, wspólnoty życia i miłości opartej na małżeństwie
mężczyzny i kobiety wypływa odpowiedzialność za strzeżenie, objawianie
i przekazywanie miłości.
W procesie osobowego wychowania człowiek odkrywa własne
ja łączące się z odkryciem męskości i kobiecości - tej szczególnej
dwoistości przy całkowitej równości w godności osoby ludzkiej. Odkrywa
zdumiewającą komplementarność dotyczącą podziału przymiotów, właściwości,
zadań związanych z męskością i kobiecością istoty ludzkiej.
Przygotowanie do życia w rodzinie to prawidłowe dojrzewanie
i wychowanie młodego człowieka, w którym szczególne znaczenie ma
miłość rodzicielska (dzisiaj wiemy, że nawet już w okresie prenatalnym
życia malucha).
Wychowanie do życia w rodzinie to wychowanie do przeżywania
wszystkich przejawów życia człowieka - w tym również życia płciowego
- w pełni po ludzku, z poszanowaniem godności każdego człowieka.
Stąd wychowanie, jak wspomniałam wcześniej, musi odnosić się do określonego
systemu wartości.
Ale dzisiaj często mamy taką sytuację, że nie jest podważany
cel wychowania do życia w rodzinie - to znaczy poznanie natury człowieka,
sfery uczuć, płciowości, jej znaczenia i wartości czy harmonijnego
rozwoju osoby ludzkiej, umożliwiających podjęcie działań z przewidywaniem
skutków. Natomiast często systemowi wartości przeciwstawiany jest
swoiście rozumiany liberalizm, który pozostawia kwestie wyboru w
gestii młodego człowieka, który w imię tolerancji każe odsuwać dobro
i wymaga obojętności wobec zła. A przecież miarą systemu wartości
jest dobry czyn człowieka, faktyczne dobro, które powstaje wskutek
jego działania.
Przecież prawdziwie wielki człowiek powinien być zawsze
pociągany przez wartości, a nie napędzany popędami.
W takim duchu rozumiane wychowanie młodego pokolenia
winno zwracać szczególną uwagę nie tylko rodziców, ale szkoły, rządu
i samorządów, a także całego społeczeństwa. Ale zawsze pierwszymi
powołanymi i uprawnionymi do wychowania swoich dzieci są rodzice.
Dlatego też, wszystkie podejmowane w tym zakresie działania powinny
nie tylko uwzględniać rolę rodziców, ale w pierwszym rzędzie wspomagać
i uzupełniać ich w tym zadaniu.
W opracowanym w 1998 r. Raporcie o sytuacji polskich
rodzin wiele miejsca poświęcono problemom dzieci i młodzieży. Z jednej
strony przedstawiono strukturę demograficzną młodego pokolenia, z
uwzględnieniem miejsca zamieszkania (miasto-wieś), bezrobocia młodocianych
i struktury szkolnictwa. Z drugiej zaś strony, na tle tej statystyki
podjęto próbę określenia wartości, którymi żyje młodzież, określenia
autorytetów, które chce naśladować oraz określenia motywacji działania
młodych ludzi w szkole, w domu i w środowisku rówieśniczym. Na takim
tle zobrazowano poważne problemy młodych, które prowadzą czasami
do patologii.
Z oceny zawartej w Raporcie widać wyraźnie, jak wielką
rolę w kształtowaniu kondycji społeczeństwa odgrywa wychowanie. Wychowanie,
które jest podstawą budowy świadomego i mądrego społeczeństwa, sprawnej
i dobrej gospodarki, budowaniem ładu opartego na dobrej rodzinie.
Młodzi ludzie za parę lat założą własne rodziny, staną
przed ogromnym wysiłkiem dobrego wychowania własnych dzieci. Założą
własne firmy lub włączą się w istniejącą strukturę gospodarczą, celem
zapewnienia dobrego bytu rodzinie. Za parę lat ci dzisiaj młodzi
ludzie pójdą do wyborów, aby kształtować oblicze Państwa Polskiego,
podejmą szereg odpowiedzialnych funkcji w strukturach państwowych
i samorządowych. Jako nauczyciele będą wychowywać kolejne pokolenia.
Zatem wychowanie młodych jest kluczem do kształtowania dziś i jutra
naszego społeczeństwa.
Kondycja etyczno-moralna, intelektualna i zdrowotna młodego
pokolenia zadecydują o przyszłości naszych rodzin, naszego narodu,
o stanie państwa i społeczeństwa. Stąd wychowanie młodego pokolenia
zajmuje ważne miejsce w programie polityki prorodzinnej państwa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu