Reklama

Kościół

Startują "JP2 Studies" – roczne Studia Janopawłowe na Angelicum w Rzymie

Instytut Kultury św. Jana Pawła II, w rok po swej inauguracji na Papieskim Uniwersytecie Św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie, poszerza zakres działalności i uruchamia roczne Studia Janopawłowe – "JP2 Studies". Jest to propozycja zgłębiania myśli i dziedzictwa intelektualnego Jana Pawła II.

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"W gronie wykładowców +JP2 Studies+ znaleźli się intelektualiści światowego formatu, m.in.: George Weigel, Rémi Brague, Jarosław Kupczak OP, Rowan Williams, Marek A. Cichocki, Michał Gierycz, czy Francis Russell Hittinger" - czytamy w informacji przekazanej PAP.

"Rekrutacja na studia rozpoczyna się 18 maja – w 101. rocznicę urodzin Karola Wojtyły, a zakończy trzeciego tygodnia września 2021 roku, przy czym w sierpniu wszystkie biura uniwersyteckie są zamknięte" poinformowała uczelnia.

Podziel się cytatem

W komunikacie zaznaczono, że "JP2 Studies" to kolejne przedsięwzięcie działającego od roku Instytutu Kultury św. Jana Pawła II powołanego w setną rocznicę urodzin Wielkiego Papieża z inicjatywy Fundacji Świętego Mikołaja i Fundacji Futura Iuventa".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Misją Instytutu Kultury Św. Jana Pawła II na Angelicum w Rzymie jest refleksja nad najważniejszymi wyzwaniami współczesności postrzeganymi przez pryzmat intelektualnego i duchowego dziedzictwa św. Jana Pawła II.

Po cieszących się w mijającym roku akademickim popularnością cyklach wykładów otwartych "JP2 Lectures" oraz międzynarodowych konferencjach "Re-thinking solidarity", najnowszym przedsięwzięciem Instytutu Kultury Św. Jana Pawła II jest uruchomienie na rzymskim Angelicum rocznych podyplomowych studiów interdyscyplinarnych.

"Nasza propozycja jest niepowtarzalna: to znakomici wykładowcy, myślenie nie tylko o Janie Pawle II, ale również myślenie wraz z nim, świetna uczelnia, no i do tego wieczne miasto. Myślę, że dla studentów może to być wielka życiowa przygoda" – powiedział dr Dariusz Karłowicz, jeden z inicjatorów powołania Instytutu Kultury Św. Jana Pawła II.

"Można powiedzieć, że studia nad myślą Jana Pawła II wracają do swojego źródła" - wskazał prof. Jarosław Kupczak OP, prezes polskiego Towarzystwa Teologów Dogmatyków, wybitny znawca teologii Jana Pawła II, a od nowego roku akademickiego także wykładowca "JP2 Studies". W jego ocenie istotne jest również fakt, że Instytut Kultury św. Jana Pawła II umiejscowiony został w Rzymie, ponieważ w ten sposób ma możliwość oddziaływania międzynarodowego. "Na uniwersytecie Angelicum, od samego początku uczą się przyszli biskupi, przyszli kardynałowie z całego świata" – zwrócił uwagę prof. Kupczak OP.

Reklama

Na studia mogą zapisywać się osoby z całego świata zainteresowane pogłębieniem wiedzy o życiu, nauczaniu i twórczości Jana Pawła II. Zajęcia prowadzone będą stacjonarnie w języku angielskim. Skierowane są one zarówno do osób duchownych jak i świeckich - zwłaszcza do: seminarzystów, księży i członków wspólnot zakonnych; studentów II i III stopnia (z innych uczelni niż Angelicum), a także absolwentów, pracowników naukowych i akademickich, katechetów; oraz dziennikarzy i publicystów specjalizujących się w tematyce wiary i Kościoła.

W trakcie dwóch semestrów program "JP2 Studies" obejmować będzie łącznie ponad 230 godzin wykładowych, w tym zajęcia obowiązkowe i fakultatywne, za które student będzie mógł uzyskać do 50 punktów ECTS. Kursy będą skupione w trzech blokach: "Myśląc o św. Janie Pawle II", "Myśląc ze św. Janem Pawłem II", oraz "Konteksty Janopawłowe"

Kursy podstawowe obejmujące wiedzę o życiu, pracy i działalności Jana Pawła II, o czasach, w których żył i wzrastał, a także o najważniejszych elementach jego nauczania. Zajęcia w roku 2021/2022.

"JP2 – Życie, dzieło oraz kontekst historyczny" poprowadzi prof. George Weigel (Ethics and Public Policy Center in Washington D.C.); "JP2 – filozofia" – dr Cezary Binkiewicz OP (Papieski Uniwersytet Św. Tomasza z Akwinu w Rzymie); "JP2 – najważniejsze kwestie teologiczne" – prof. Jarosław Kupczak OP (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie); "JP2 – nauka społeczna" – prof. Francis Russell Hittinger (University of Tulsa) oraz prof. Michał Gierycz (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie).

Blok "Myśląc ze św. Janem Pawłem II" będą stanowić zajęcia dodatkowe skoncentrowane na kluczowych zagadnieniach i wyzwaniach współczesnego świata i Kościoła w świetle nauczania Św. Jana Pawła II. Wykłady monograficzne poprowadzą profesorowie wizytujący, zapraszani na Angelicum przez Instytut Kultury Św. Jana Pawła II.

Reklama

Temat "Tożsamość filozoficzna Europy" podejmie prof. Rémi Brague (Université de Paris). Wykład "Filozofie nowoczesności XIX i XX wieku a kultura chrześcijańska" wygłosił prof. Marek A. Cichocki (Kolegium Europejskie w Natolinie), zaś zagadnienie społeczeństwa kierowanego solidarnością omówi abp Rowan Williams (University of Cambridge. Z kolei warsztat teatralny zakończony inscenizacją "Hioba" poprowadzi prof. Jarosław Kilian.

W programie będzie także wycieczka po Polsce "Śladami Jana Pawła II" oraz możliwość udziału w cyklu comiesięcznych otwartych wykładów organizowanych przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II "JP2 Lectures".

"Blok +Konteksty Janopawłowe+ obejmuje wykłady uzupełniające – kursy wybrane z aktualnego programu nauczania Angelicum spośród przedmiotów ustalonych wspólnie z Dziekanami Wydziałów Filozofii, Teologii i Nauk Społecznych. Kursy te pomogą uzupełnić i poszerzyć wiedzę o nauczaniu św. Jana Pawła II w szerszym kontekście filozoficznym i teologicznym" - czyatmy w komunikacie.

Szczegółowe informacje można znaleźć pod adresem: Zobacz

2021-05-17 10:57

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jan Paweł II - dlaczego święty

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Grzegorz Gałązka

- Świętość Jana Pawła II była obecna w całym jego życiu. Można ją było zauważyć zarówno w jego relacji do Pana Boga, jak też w jego stosunku do drugiego człowieka. Świętość przejawiała się w ogromnej dyscyplinie wewnętrznej oraz w wielkiej miłości. To właśnie miłość była naczelnym motywem jego postępowania – mówi kard. Stanisław Dziwisz w rozmowie z KAI.

Człowiek modlitwy, współczesny mistyk

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję