Pod tym tytułem w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej do 6 lutego
br. trwa wystawa, będąca plonem ogólnopolskiego konkursu plastycznego.
Organizatorem konkursu był Komitet Obchodów Roku Kardynała Stefana
Wyszyńskiego (a w jego ramach głównie malarka Aleksandra Krupska)
oraz Fundacja "Wspólne Dobro". Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
- jak zwykle - zadbało o bardzo profesjonalne urządzenie wystawy.
Jury to głównie profesorowie warszawskiej ASP. Przyznano trzy nagrody:
dwie pierwsze ex aequo (Edward Łagowski i Igor Yelpator) oraz trzecią (
Marek Sobaciński). Przyznano również dwa wyróżnienia. Spośród prac
nagrodzonych oryginalnością koncepcji wyróżnia się zestaw miniaturowych
kompozycji "opłatkowych" Marka Sobacińskiego, tłoczonych w papierze (
m.in. z motywem twarzy Księdza Prymasa lub wpisanej w kształt krzyża
Madonny Jasnogórskiej ze wzniesionymi na Jej tle dłońmi). Płaskorzeźbiony
tryptyk Edwarda Łagowskiego ukazuje dzieciństwo Prymasa Tysiąclecia,
w scenie centralnej - Zawierzenie Pani Jasnogórskiej Królowej Polski,
oraz epilog, w postaci scenerii pogrzebu ze słynnym monumentalnym
krzyżem na pl. Piłsudskiego oraz Orłem Polski Niepodległej. Szkoda,
że szarość tego reliefu czyni go trudnym do reprodukowania.
Wystawa emanuje ciepłem osoby Wielkiego Prymasa, obecnego
tu w rzeźbach, obrazach i grafikach. Uwagę zwraca duży obraz Tomasza
Karcza W osamotnieniu, przedstawiający więzienny wizerunek Księdza
Prymasa, siedzącego pod okratowanym oknem. Do bardzo ciekawych prac
należała kompozycja, wykonana w technikach fotografii barwnej, autorstwa
Józefa Drążkiewicza, oparta na motywie słynnego zdjęcia z homagium (
z Ojcem Świętym Janem Pawłem II). Tytuł tej pracy - Dokonało się.
Na tle prac, w zasadzie ukazujących tak czy inaczej ujętą
postać Prymasa Tysiąclecia, wyróżnia się obraz Władysława Ratusińskiego
symbolicznie ukazujący wielką ideę Prymasa Wyszyńskiego - pielgrzymowanie
Narodu do Jasnogórskiego Sanktuarium.
Pomóż w rozwoju naszego portalu