Reklama

"Żale Matki Boskiej pod Krzyżem"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Okres Wielkiego Postu to czas refleksji nad sobą, swoją wiarą, okazja do dawania i dzielenia się z innymi. Można to czynić na różne sposoby. Najpowszechniejsze jest dawanie jałmużny. Można jednak ofiarować modlitwę, podzielić się myślą, wspomóc w przeżyciu tego wyjątkowego okresu. Pomaga nam w tym zwłaszcza uczestnictwo w rekolekcjach wielkopostnych. Można również pogłębić swoje przeżywanie wiary przez bezpośredni kontakt ze sztuką, taką zupełnie wyjątkową, wyrosłą z tradycji średniowiecznych misteriów.
Częstochowianie mają taką niebywałą okazję dzięki wieloletniej już działalności reżysera Szczepana Szczykno, którego dokonania zna każdy, kto choć raz uczestniczył w misteriach w Teatrze Salezjańskim działającym przy parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa na Stradomiu. Tym razem spektakl według jego scenariusza i w jego reżyserii pt. Żale Matki Boskiej pod Krzyżem oglądać można w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.
Misteria mają swoje średniowieczne korzenie. Odnaleziony w rękopisie z lat 70. XV wieku Lament Świętokrzyski stał się wiodącym tematem przygotowanego przez Sz. Szczykno misterium Żale Matki Boskiej pod Krzyżem.
W swoim monologu Matka Boża opłakuje Jezusa, chce dzielić z Nim swe cierpienie i służyć Mu. Razem z Nią przeżywamy Jej bezsilność wobec Krzyża i śmierci. Mówi do nas w trakcie całej swej wędrówki śladami Jezusa. Oczekuje naszego współczucia, zrozumienia, pociechy i nadziei. Zarówno konstrukcja misterium, scenografia, jak i aktorstwo tego spektaklu ukierunkowane są na uwypuklenie postaci nieodłącznej dla Golgoty i Kalwarii - cierpiącej Maryi. Jej macierzyńskiego bólu, który, po ludzku ujmując, jest przeogromny.
"Lament - to wyjątek w literaturze europejskiej - mówi Szczepan Szczykno. - Żadne dzieło nie posiada tak dogłębnej analizy uczuć i nie ´wchodzi´ tak głęboko w duszę człowieka. W tym utworze nie da się oszukiwać. Tu aktor musi obnażyć się całkowicie. Nie wolno mu zostawić żadnych wątpliwości. On już przekracza granice ´grania´ i ´bycia´. Tekst wymaga swoistego rodzaju ekshibicjonizmu duchowego. Pamiętajmy, że mamy tu do czynienia z ciągłym nakładaniem się sfer sacrum i świata ziemskiego. To dodatkowa trudność w pracy z takim tekstem. Tym bardziej jest to fascynujące wyzwanie zarówno dla reżysera, jak i aktora. Mamy szczęście, bo nasz spektakl - dzięki możliwości pokazania go w różnych uświęconych miejscach, np. w kościołach - zaistnieje pełnym blaskiem. To da kolejną możliwość odczytania przesłania tej bolesnej wędrówki z Maryją".
Kołatki, płonące świece stojące na drodze krzyżowej, surowe, zranione, sękate anioły - autorstwa Jana Wewióra tworzą niepowtarzalny klimat tego spektaklu. Jednocześnie stawiają wielkie wyzwanie dla Elżbiety Jabłonki, która musi oprócz ładunku emocji w trudny i wymagający tekst wpleść całą tę niezwykłą scenografię. Czyni to po mistrzowsku. Każda linijka tekstu jest zrozumiała właśnie dzięki ekspresji aktorki, której największym sukcesem w tym spektaklu jest umiejętność znalezienia właściwych proporcji między gestem i słowem.
Zapraszamy gorąco Czytelników i Przyjaciół Niedzieli na chwile refleksji i zadumy. Żale Matki Boskiej pod Krzyżem są doskonałą ku temu okazją.
"Żale Matki Boskiej pod Krzyżem". Scenariusz i reżyseria: Szczepan Szczykno; wykonanie: Elżbieta Jabłonka; rzeźby: Jan Wewiór. Premiera: Wielki Post 2002. Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek podczas Mszy Krzyżma do kapłanów: musimy być wolni od surowości i oskarżeń, od egoizmu i ambicji!

2024-03-28 10:38

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Do postrzegania życia i powołania w perspektywie całej przeszłości i przyszłości oraz odkrycia na nowo potrzeby adoracji i bezinteresownej, spokojnej i przedłużonej modlitwy serca - zachęcił Franciszek w Wielki Czwartek podczas Mszy Krzyżma w watykańskiej Bazylice św. Piotra. Papież wskazał na potrzebę skruchy, która jest nie tyle owocem naszej sprawności, lecz łaską i jako taka musi być wyproszona na modlitwie.

MSZA KRZYŻMA
HOMILIA OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Panie! Bądź dla nas codziennym zmartwychpowstawaniem!

2024-03-28 23:44

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Chrystus zmartwychwstał, lecz każdy z wierzących musi szukać zrozumienia wielkości tej prawdy w swoim życiu i sił, których ona udziela.

Ewangelia (J 20,1 -9)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję