List otwarty Zespołu Apostolstwa Trzeźwości do posłów i senatorów
Zespół Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski pod przewodnictwem bp. Antoniego Pacyfika Dydycza, zebrany w Zakroczymiu w dniach 17-19 lutego 2003 r., po wysłuchaniu opinii diecezjalnych
duszpasterzy trzeźwości oraz ruchów i stowarzyszeń trzeźwościowych, wyraża swój stanowczy sprzeciw wobec założeń i postanowień opracowywanej przez parlament nowelizacji ustawy O wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Nowelizacja ustawy oznacza faktycznie liberalizację promowania alkoholu - szczególnie piwa - wśród młodzieży. Koronne argumenty rzekomego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży oraz sportu poprzez
zwiększone wpływy z reklamy wskazują raczej na wyjście naprzeciw interesom biznesu alkoholowego niż na troskę o młode pokolenie.
Przebieg publicznej debaty sejmowej, z którego zapisem Zespół zapoznał się na podstawie stenogramów z posiedzenia Sejmu z dnia 23 stycznia 2003 r., wykazuje większą troskę projektodawców o rozwój
przemysłu piwowarskiego niż o zdrowie fizyczne i moralne narodu. Projekt nowelizacji wraz z projektem ustawy O wykluczeniu społecznym doprowadzi bowiem do demontażu unikalnego w skali światowej samorządowego
systemu rozwiązywania problemów alkoholowych, przynoszącego coraz większe owoce pracy profilaktycznej wśród młodzieży. Nie możemy też zapominać o pomocy osobom uzależnionym.
Argumenty, które padły "za" i "przeciw" podczas debaty sejmowej, wyraźnie wskazują na sprzeczność projektowanej nowelizacji z podstawowymi założeniami obecnej ustawy. Autorzy nowelizacji zdają się
nie dostrzegać, że koszt społeczny częstszego sięgania po alkohol (temu przecież służy kosztowna reklama!) jest wielokrotnie większy niż proponowane ustawowe przekazanie na cele opieki społecznej 10 proc.
wpływów z reklamy alkoholu. Czyżby była to "cena" kupienia aprobaty społecznej?
W każdym mieście, miasteczku czy wsi spotykamy się z rosnącym obszarem biedy ludzkiej (materialnej i moralnej), spowodowanej nadużywaniem alkoholu! Z perspektywy życia parafii bezpośrednio widać problemy
ludzkie, będące skutkiem ofensywy biznesu alkoholowego. Nieodwracalne są zwłaszcza straty moralne coraz szerzej dotykające wielu rodzin.
Problemów wynikających z kryzysu gospodarczego nie rozwiążemy przy pomocy alkoholu! Polska młodzież będzie lepiej rozwijać swe zdolności i będzie konkurencyjna na europejskim rynku pracy, jeśli nie
będzie miała obciążeń alkoholowych zarówno w rodzinach, jak i w środowisku młodzieżowym! A ograniczanie reklamy jest jednym z najskuteczniejszych środków profilaktycznych!
Przypominamy, że dnia 22 lutego 2001 r. w Sztokholmie Dyrektor WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) podczas spotkania 40 ministrów zdrowia z całej Europy mówił, że:
- przyczyną zgonów młodych Europejczyków w wieku 15-29 lat jest w jednej czwartej spożywanie alkoholu, a w Europie Wschodniej - nawet w jednej trzeciej!
- w krajach, w których przestrzegany jest całkowity zakaz reklamy, spożycie alkoholu jest o 16 proc. niższe, a liczba wypadków drogowych nawet o 23 proc. mniejsza;
- zwiększenie czasu reklamy alkoholu w telewizji o 5 minut dziennie powoduje, że młody konsument wypija o 5 gramów czystego alkoholu więcej.
Dlatego jako Zespół Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski nie możemy patrzeć obojętnie na przewidywane skutki nowelizacji ustawy. Wyrażamy natomiast nadzieję na odpowiedzialność
zarówno Sejmu, jak i Senatu wobec wyborców i apelujemy do parlamentarzystów o godne i odpowiedzialne reprezentowanie interesów Polski i jej młodego pokolenia, a nie bogacącego się biznesu alkoholowego.
Apelujemy do Was, parlamentarzyści: pomyślcie o Waszych własnych małoletnich dzieciach i wnukach. Czy naprawdę takiej przyszłości chcecie dla nich?
Pod listem podpisało się także 50 duszpasterzy i świeckich członków bractw trzeźwościowych
Zakroczym, 19 lutego 2003 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu