Reklama

Święta i uroczystości

Uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Wikipedia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy raz w odnowionej liturgii
Kościół daje nam możliwość świętowania
w drugą niedzielę Adwentu w roku A
Uroczystości Niepokalanego Poczęcia Tej,
która w zbawczych wyrokach Bożych
została odwiecznie wybrana i przygotowana
na Matkę Syna Bożego - «Emmanuela» (por. Iz 7,14, Mt 1,23),
którego hebrajskie imię: «Jehoszua»
oznacza: «Jahwe jest zbawieniem».

Stajemy więc dziś w pokorze naszej wiary
wobec wielkiej tajemnicy zbawienia,
opisanej nam w Świętej Księdze
Bożego Objawienia, którą czytamy
w dzisiejszej liturgii Bożego słowa
wspominając pierwszych naszych rodziców
w sytuacji ich grzechu nieposłuszeństwa
wobec Bożego nakazu, by «nie jedli owoców
z drzewa poznania dobra i zła» (por. Rdz 2,17; 3,3.11).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jakkolwiek tekst ten nie mówi nam nic
bezpośrednio o tajemnicy dnia dzisiejszego,
to jednak zapowiada - w słowach samego Boga
skierowanych do pierwszej niewiasty
imieniem Ewa w ogrodzie Eden -
pierwszą radosną nowinę o zbawieniu
dokonanym przez potomstwo drugiej Ewy,
Niewiasty tajemniczej, która jawi się oczom naszej wiary
pomiędzy wierszami tejże «Protoewangelii».

«Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę,
pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej:
ono ugodzi cię w głowę, a ty ugodzisz je w piętę» (Rdz 1,15).
Tak miały się wypełnić odwieczne wyroki Bożej Opatrzności,
która z wielkiego zła ludzkiego grzechu
wyrażonego nieposłuszeństwem pierwszych rodziców
wyprowadza wielkie dobro Bożej miłości
mającej na celu pojednanie całego świata i ludzkości
w odkupieńczym dziele Syna Bożego zrodzonego z niewiasty.

W źródłach tego duchowego odrodzenia
jako pierwsza została zanurzona właśnie ta Niewiasta,
mająca stać się - zgodnie z Bożym planem zbawienia -
Matką Jednorodzonego Syna Bożego,
«potomka niewiasty», który odwiecznie
«istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności,
aby na równi być z Bogiem, lecz [przychodząc na świat]
ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi,
stając się podobnym do ludzi [we wszystkim, oprócz grzechu] (Flp 2,6-7).

Reklama

Z tego tytułu wypadało zatem, aby Matka Bożego Syna
była również bez grzechu poczęta - «Niepokalana» -
jak czytamy w bulli «Ineffabilis Deus» Papieża Piusa IX
z 8 grudnia 1854 roku ogłaszającej ten dogmat,
że «Najświętsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego poczęcia
- mocą szczególnej łaski i przywileju wszechmogącego Boga,
mocą przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa,
Zbawiciela rodzaju ludzkiego - została zachowana jako nietknięta
od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego»
(«Brevarium Fidei». ks. Ignacy Bokwa (red.), Poznań 2007, s. 240).

Chociaż próżno szukalibyśmy opisu tego wydarzenia
na kartach Bożego Objawienia
tak Starego, jak też Nowego Testamentu,
to jednak teologiczne znaczenie przypisuje Kościół
«Pozdrowieniu Anielskiemu» z wydarzenia Zwiastowania,
gdzie Maryja jest nazwana greckim słowem: «kecharitomene» -
«Szczególnie umiłowana», «Najpiękniejsza», «Najczcigodniejsza»,
które - jakkolwiek bezpośrednio nie mówi o świętości Maryi,
to jednak pośrednio ją zakłada w przekładzie: «łaski pełna»,
gdyż «znalazła łaskę u Boga» (Łk 1,30).

Przekonanie to potwierdzają liczni świadkowie
chrześcijańskiej wiary od św. Augustyna z Hippony począwszy,
poprzez św. Bernarda z Clairvaux - wielkiego piewcę Maryi
i bł. Jana Dunsa Szkota - doktora subtelnego,
po wielkich wyznawców prawdy o Niepokalanym Poczęciu Maryi,
Papieży Kościoła Rzymskiego: Sykstusa IV, Pawła III, Piusa V i IX,
a skończywszy na umiłowanym nam bł. Janie Pawle II,
który w encyklice «Redemptoris Mater » twierdzi,
że poprzez swe Niepokalane Poczęcie Maryja
stała się dla świata zwiastunką nadchodzącego odkupienia.

Reklama

Papież - porównując Ją do «Gwiazdy porannej » - «Stella Matutina»,
która odbijając światło słoneczne, zwiastuje bliski wschód słońca -
pisze: „Wówczas, gdy definitywnie przybliżyła się «pełnia czasu»,
gdy zbawczy adwent Emmanuela stał się bliski swego wypełnienia,
Ta, która została odwiecznie przeznaczona na Jego Matkę,
(...) pośród «nocy» adwentowego oczekiwania
zaczęła świecić jako prawdziwa «Gwiazda zaranna».
Istotnie, tak jak gwiazda - owa „jutrzenka” poprzedza wschód słońca,
tak Maryja, od swego Niepokalanego Poczęcia,
poprzedziła przyjście Zbawiciela, wschód Słońca sprawiedliwości
w dziejach rodzaju ludzkiego («Redemptoris Mater», 4).

Niech więc również nas w tę drugą niedzielę Adwentu
oświeci światło Chrystusa przychodzącego do nas
pod sercem swojej i naszej Matki - Maryi,
w żywym Tabernakulum Jej ludzkiego ciała
niepokalanie poczętego ze świętych Jej rodziców:
Joachima i Anny na mocy szczególnego przywileju
danego Jej od Boga Ojca Wszechmogącego
w tym szczególnym wybraniu na Matkę Syna
i «Błogosławioną miedzy niewiastami» (Łk 1,28).

Umacniając naszą wiarę w dogmat
Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny,
weźmy sobie do serca prawdę słów Apostoła Narodów
z dzisiejszego drugiego czytania z «Listu do Rzymian»:

«To zaś, co niegdyś zostało napisane,
napisane zostało także dla naszego pouczenia,
abyśmy dzięki cierpliwości i pociesze, jaką niosą Pisma,
podtrzymali nadzieję.
A Bóg, który daje cierpliwość i pociechę,
niech sprawi, abyśmy wzorem Chrystusa
te same uczucia żywili do siebie
i zgodnie jednymi ustami wielbili Boga
i Ojca Pana naszego Jezusa Chrystusa» (Rz 15,4-6).

2013-12-09 07:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piotrków zawierzony Niepokalanemu Sercu Maryi

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Maria Niedziela/Niedziela

Miasto, władze samorządowe, instytucje i mieszkańcy Piotrkowa Trybunalskiego zostali dziś zawierzeni Niepokalanemu Sercu Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Akt zawierzenia odczytał prezydent Krzysztof Chojniak. Po nim dziekan dekanatu piotrkowskiego ks. Stanisław Nowacki zawierzył Maryi wszystkie parafie, kapłanów, osoby konsekrowane i wiernych świeckich.

Uroczystość odbyła się w kościele Najświętszego Serca Jezusowego. Zawierzenie to efekt ponad trzyletnich starań grup i wspólnot zrzeszonych w piotrkowskim Forum Ruchów Katolickich. - wasze inicjatywy, modlitwy, posty, upór i determinacja pomogły – podkreślał dziekan i zarazem proboszcz parafii – dziękuję, że nie odpuściliście – dodał. Uroczystość, która odbyła się w Godzinie Łaski, zgromadziła w świątyni rzeszę wiernych, przedstawicieli parlamentu i władz samorządowych miasta, radnych rady miejskiej oraz kapłanów piotrkowskich parafii. W akcie zawierzenia prezydent i dziekan prosili by Matka Boża chroniła miasto i mieszkańców regionu piotrkowskiego przed wszelkim złem oraz by wspierała rodziny. Do uroczystości przez dwa kolejne dni przygotowywał wiernych o. Roman Wit z Jasnej Góry.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję