Reklama

Benedykt XVI

Eucharystia jest dla Benedykta XVI centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii

"Eucharystia jest dla Josepha Ratzingera/Benedykta XVI nie tylko tematem jego pokornego życia i wspaniałej myśli teologicznej, ale przede wszystkim centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii oraz całego stworzenia, które dąży do zjednoczenia z Bogiem" - uważa ks. prof. Krzysztof Góźdź z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Profesor nauk teologicznych i dogmatyk, wygłosił wykład pt. "Eucharystia w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI" podczas sympozjum teologicznego w dniach 2-4 września w węgierskim Ostrzyhomiu (Esztergom).

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Eucharystia

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympozjum to stanowiło „program wstępny” dla rozpoczętego wczoraj 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego, który odbywa się w Budapeszcie w dniach 5-12 września. Prelegenci z różnych krajów omawiali różne aspekty Eucharystii jako źródła życia Kościoła.

"Eucharystia jest dla Josepha Ratzingera/Benedykta XVI nie tylko tematem jego pokornego życia i wspaniałej myśli teologicznej, ale przede wszystkim centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii oraz całego stworzenia, które dąży do zjednoczenia z Bogiem" - podkreślił ks. prof. Góźdź. Zwrócił uwagę, że dzieje Boga z człowiekiem streszczają się w słowach sakramentalnego przeistoczenia: „Bierzcie, to jest Ciało moje. […] To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana” (Mk 14,22.24). "Odtąd, gdy Jezus wybrał jako znaki swojej obecności wśród nas chleb i wino, udziela się On nam wierzącym całkowicie w tych znakach jako Zmartwychwstały. Tak Eucharystia jest Paschą Chrystusa, Ofiarą Nowego i Wiecznego Przymierza, ucztą ofiarną, bezkrwawą ofiarą Krzyża i pulsującym sercem Kościoła oraz sakramentem jedności Kościoła" - wyjaśniał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. prof. Góźdź wskazał na główne wymiary Eucharystii: eklezjalny (związek Eucharystii z Kościołem), duchowy (adoracja Eucharystii) i liturgiczny (liturgia Eucharystii). Wszystkie te wymiary zamykają się w słowie, które określają jednoznacznie Eucharystię: miłość (agape), dziękczynienie (eucharystion) i pokój (eirene). A te słowa wiąże w jedno słowo chleb (artos): odkąd Słowo stało się ciałem, jest już Chrystus zawsze naszym chlebem.

Podkreślił, że dla Josepha Ratzingera – Benedykta XVI "Eucharystia jako bezkrwawa Ofiara Chrystusa stanowi centrum życia Kościoła, jest źródłem życia i misji Kościoła". "Dzięki Eucharystii żyje wspólnota Kościoła, a w niej każdy wierzący w ukierunkowaniu na życie wieczne z Bogiem i w Bogu. Eucharystia jest zatem "anakephalaiosis" (św. Ireneusz z Lyonu) całego Wydarzenia Chrystusa, które prowadzi do ostatecznego zjednoczenia stworzenia ze Stwórcą. „Słowo stało się ciałem” (J 1,14), aby zawsze mogło być naszym chlebem.

Podziel się cytatem

Reklama

Krew Syna Bożego stała się zadośćuczynieniem za grzech osobowego stworzenia. Jest ona uobecniana na ołtarzu ofiarowanych darów chleba i wina aż do skończenia świata. Ofiara ta posiada wymiar ontyczny w Krzyżu i Zmartwychwstaniu, i dzieje się nieustannie w Kościele jako celebracja i adoracja eucharystyczna. W ten sposób staje się dla wierzących aktywną miłością wertykalną i horyzontalną, niepojętym do końca dziękczynieniem za bycie Boga z nami i ustawicznym pragnieniem pokoju przy łamaniu jednego chleba" - mówił ks. prof. Góźdź i zakończył: "Joseph Ratzinger – Benedykt XVI jest wiernym głosicielem śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa oraz codziennego życia Eucharystią, w której to On sam ofiaruje się nam jako Miłość, Dziękczynienie i Pokój".

Reklama

Podczas trzydniowych obrad wygłoszono kilkanaście referatów. Na temat różnych aspektów Eucharystii jako źródle życia Kościoła mówili m. in.: bp Joseph Marie Ndi-Okalla z Kamerunu o celebracji Eucharystii w Afryce, prof. Antonio Luiz Catelan Ferreira z Brazylii o Eucharystii jako źródle ewangelizacji i służby braterskiej, egzarcha apostolski Grecji bp Manuel Nin Güell OSB o Boskiej Liturgii w tradycji bizantyjskiej, prof. Marianne Schlosser z Austrii o roli Eucharystii w życiu niektórych mistyków, prof. Pierangelo Sequeri z Włoch o celebracji Eucharystii i muzyce kościelnej, metropolita wiedeński oraz egzarcha Węgier w jurysdykcji Patriarchatu Konstantynopolitańskiego Arsenios Kardamakis o Eucharystii jako doświadczeniu Królestwa w Kościele prawosławnym, bp Ivan Šaško z Chorwacji o Eucharystii jako sakramencie pojednania, dominikanin o. Gerard Francisco Timoner z Włoch o Eucharystii i synodalności w Kościele a bp Paolo Martinelli z Włoch o Eucharystii jako źródle świętości życia.

Na Mszę św. wieńczącą tygodniowy 52. MKE w Budapeszcie, w niedzielę 12 września przybędzie papież Franciszek.

2021-09-06 11:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Eucharystia źródłem pokoju (2)

Niedziela świdnicka 29/2017, str. 5

[ TEMATY ]

Eucharystia

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Eucharystia jest ofiarą Chrystusa dla Kościoła. To, co Jezus dokonał w Wieczerniku w sposób bezkrwawy i co potem powtórzył w sposób krwawy w Wielki Piątek, to jest w Eucharystii obecne, to jest dostępne i Jezus trwa w tej postawie ofiarowania. Ofiarowanie się już dokonało, ale ono ciągle się dokonuje, Jezus ciągle się za nas ofiaruje i nas dołącza do tej swojej ofiary. Dlatego to, co jest w Eucharystii, ma takie wielkie znaczenie z tego tytułu, że to jest akt kultyczny Syna Bożego, a my się dołączamy. Dlatego ludziom tłumaczymy, że nie jest tak, że wszędzie, gdzie się modlimy, to jest równa modlitwa. Owszem, modlimy się i na grzybach, i na plaży, i na odpoczynku w górach, w lesie i na łące, ale przy ołtarzu jest modlitwa szczególna. To jest modlitwa z Synem Bożym, z Jezusem, to On się modli, a my się tylko dołączamy w tym współofiarowaniu i przynosimy to, co boli, to, co raduje, żeby dołączyć do tej ofiary zbawczej Pana Jezusa. A co się Bogu może najbardziej podobać? – Z pewnością ta nasza gotowość na pełnienie woli Bożej, bo to było też u Jezusa: „Moim pokarmem jest pełnić wolę Tego, który Mnie posłał”. Tę wolę pełnił do końca aż do śmierci krzyżowej. Gdy idzie o nas, to Panu Bogu też się podoba nasza gotowość na pełnienie woli Bożej i to każdej woli Bożej i tej trudnej też. Apostoł to wiedział i mówił: „Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia”. A więc Eucharystia jest ofiarą Chrystusa i naszą, bo my się dołączamy. Jak sprawujemy Eucharystię, to tłumaczymy ludziom, że się uczymy składać siebie w ofierze. Człowiek powinien żyć z postawie daru dla Boga i dla drugich, nie dla siebie, bo jest wtedy przegrany. Jak żyje dla drugich w postawie daru, to jest wtedy szczęściorodne. A więc, przeżywając Eucharystię, uczymy się traktować nasze życie jako ofiarę dla drugich. Eucharystia jest ucztą: „Kto spożywa moje Ciało, trwa we Mnie”, „Kto spożywa moje Ciało, żyć będzie na wieki”. Uczta, dzisiaj może ten akcent po soborze jest za bardzo wyeksponowany na niekorzyść ofiary, Benedykt XVI na to uwagę zwrócił, żebyśmy tego elementu ofiarniczego nie gubili z celebracji eucharystycznej, nie tylko uczta, ale także ofiara.

CZYTAJ DALEJ

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Strukov/fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 12, 24-26.

Wtorek, 23 kwietnia. Uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, Głównego Patrona Polski

CZYTAJ DALEJ

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję