Reklama

„Hiob” Karola Wojtyły

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 27 lipca br. w ukraińskim Teatrze „Woskresinnia” we Lwowie odbyło się przedstawienie scenicznego utworu Karola Wojtyły Hiob. Utwór przetłumaczyli na język ukraiński Ludmiła i Włodzimierz Petruchiny, profesorowie Uniwersytetu im. Iwana Franki we Lwowie. Reżyser – Jarosław Fedoryszyn nadał utworowi formę chorału. Muzykę skomponował ukraiński kompozytor i choreograf Myron Dacko, który wystąpił również w tym utworze jako główny solista.
W ciepły lipcowy wieczór we lwowskim teatrze zgromadziła się dość liczna jak na miejscowe warunki publiczność. Byli to w większości ludzie młodzi – myślę, że wielu z nich jest studentami. Na pewno większość z nich spotkała się już z Autorem Hioba dwa lata temu podczas Mszy św. na tutejszym hipodromie lub w ulewnym deszczu na Sychowie, gdzie śpiewał pamiętne: „Nie kap deszczu, nie kap, bo cię tu nie trzeba...”, a młodzież skandowała, że kocha Papieża i mimo ulewy chce go słuchać. Być może nie wszyscy przeczytali dramat Karola Wojtyły, ale wszyscy są zafascynowani jego niezwykłą osobowością. A postać Hioba znają z Biblii. I to wystarczyło, aby się tu znaleźć.
„Żył w ziemi Ur człowiek imieniem Hiob. Był to mąż sprawiedliwy przed Bogiem i przed ludźmi, ale został poddany próbie…” – przy dźwięku melodii wydobywającej się z rogu postacie ubrane w zgrzebne suknie, pochylone prawie do ziemi, powtarzają powyższe słowa, wprowadzające w atmosferę przedstawienia…
Przez wspaniałą choreografię i profesjonalizm aktorów w niesamowity wręcz sposób zostało ukazane cierpienie Hioba oraz jego bezgraniczne zaufanie i wdzięczność Bogu za wszystko, czego doświadczył. Czterdzieści pięć minut – bo tyle trwało przedstawienie – minęło „jak z bicza trzasnął”. Przy zapalonych świecach śpiewem uwielbienia aktorzy zakończyli spektakl. Widzowie wyrazili swój zachwyt i wdzięczność powstaniem oraz głośnymi i przeciągającymi się oklaskami.
Osobiście przeżyłam duchową ucztę. Po wyjściu z teatru para młodych ludzi spytała mnie o pierwsze wrażenie. Bardzo mi się podobało – odpowiedziałam. „Jesteśmy tu pierwszy raz, nie wiedzieliśmy, że można jeszcze zobaczyć coś tak pięknego” – dzieliła się swoimi przeżyciami dziewczyna.
Nawet kardynałowie obydwu obrządków: rzymskokatolickiego Marian Jaworski i greckokatolickiego Lubomyr Husar oraz wielu biskupów byli w ubiegłym roku na premierze Hioba, która miała miejsce tu, we Lwowie. „Wszystkim spodobał się język przedstawienia” – z dumą podkreśla Jarosław Fedoryszyn.
Jarosław Fedoryszyn, który jest reżyserem i dyrektorem artystycznym teatru, opowiedział mi, jak zaczęła się jego „przygoda” z Karolem Wojtyłą: „Pomysł realizacji dramatu zrodził się po przyjeździe Ojca Świętego do Lwowa, choć już od dawna nosiłem się z zamiarem wystawienia jakiegoś utworu kard. Wojtyły. Wspólnie z moim przyjacielem Marianem Rybickim z Kalisza przygotowywałem scenariusz spotkania Papieża z młodzieżą we Lwowie 25 czerwca 2001 r. To właśnie Marian podsunął mi pomysł zrealizowania Hioba. Także Ałła Fedoryszyna, scenograf, wydatnie przyczyniła się do powstania utworu w jego obecnym kształcie. Utwór Karola Wojtyły sięga głębin ludzkiej egzystencji. Przez choreografię, muzykę i śpiew staraliśmy się ukazać widzom, że Hiob niejako obecny jest w każdym z nas. Dramat ten nie jest tylko historią Hioba – postaci biblijnej. Powiedzenie: «Pan dał i Pan zabrał» musi skłaniać każdego z nas do refleksji, że powinniśmy kochać Boga nie tylko wówczas, kiedy otrzymujemy dobro z Jego ręki, lecz w każdej sytuacji. Należy wierzyć Bogu i ufać tak, jak ufał Hiob, że otrzymamy jeszcze większe dobro, które może nas przemienić, a będące owocem cierpienia. Chorał Hiob jest krótkim sakralnym przedstawieniem modlitwy w formie przypowieści”.
Teatr „Woskresinnia” funkcjonuje już trzynaście lat – od 1990 r. Premiera Hioba odbyła się także w Polsce – w Lesznie w listopadzie 2002 r. Od tego czasu sceniczna wersja dramatu Karola Wojtyły była wystawiana w Polsce ponad trzydzieści razy. Później powstała również „uliczna” wersja tego utworu, której premiera odbyła się w Jedlinie Zdroju, a następnie dramat był wystawiany w Płocku i w Augustowie. Z „uliczną” wersją Hioba Teatr wystąpi we wrześniu br. w Przemyślu na Festiwalu „Galicja”.
Dzięki konsulowi Rzeczypospolitej – Krzysztofowi Sawickiemu odbył się we lwowskim teatrze festiwal poświęcony 25-leciu Pontyfikatu Jana Pawła II, podczas którego warszawski Teatr im. Jacka Malczewskiego wystąpił z utworem Karola Wojtyły Przed sklepem jubilera, a lwowski Teatr „Woskresinnia” – z chorałem Hiob. I oto znów w ostatnich dniach lipca 2003 r. Karol Wojtyła był obecny we Lwowie poprzez swe dzieło.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: cnoty teologalne pozwalają nam działać jako dzieci Boże

2024-04-24 10:07

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

O znaczeniu cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości w życiu moralnym chrześcijanina mówił dziś Ojciec Święty podczas audiencji ogólnej. Zaznaczył, że pozwalają nam one działać jako dzieci Boże.

Na wstępie papież przypomniał, że każdy człowiek jest zdolny do poszukiwania dobra, jednakże chrześcijanin otrzymuje szczególną pomoc Ducha Świętego, jaką są wspomniane cnoty teologalne. Cytując Katechizm Kościoła Katolickiego Franciszek podkreślił, że „są one wszczepione przez Boga w dusze wiernych, by uzdolnić ich do działania jako dzieci Boże i do zasługiwania na życie wieczne” (n. 1813).Dodał, iż wielkim darem cnót teologalnych jest egzystencja przeżywana w Duchu Świętym. Są one wielkim antidotum na samowystarczalność i zarozumiałość, czy pokusę wywyższania samych siebie, obracania się wokół swego „ja”.

CZYTAJ DALEJ

Licheń: 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich

2024-04-23 19:45

[ TEMATY ]

Licheń

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Świętą w bazylice licheńskiej pod przewodnictwem abp. Antonio Guido Filipazzi, nuncujsza apostolskiego w Polsce, 23 kwietnia rozpoczęło się 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich. W obradach bierze udział ponad 160 sióstr: przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Podczas Eucharystii modlono się w intencjach Ojca Świętego i Kościoła w Polsce. 23 kwietnia to uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski.

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję