Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Sprawiedliwy pokłada nadzieję w Panu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 11 [10], 1. 3-5. 7 - z Nieszporów na poniedziałek I tygodnia
Audiencja generalna, 28 stycznia 2004 r.

1. Kontynuujemy naszą refleksję o Psalmach, które stanowią fundamentalny element liturgii Nieszporów. Psalm 11 [10], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, jest krótką modlitwą ufności, której w oryginale hebrajskim towarzyszy święte imię „Adonaj” - Pan. Imię to pojawia się na początku (por. w. 1), potem trzy razy w centrum Psalmu (por. ww. 4-5) oraz powraca przy końcu (por. w. 7).
Wymiar duchowy całej pieśni dobrze wyraża końcowy werset: „Pan jest sprawiedliwy, miłuje sprawiedliwość” (w. 7). Jest to źródło wszelkiej ufności oraz każdej nadziei w dniu ciemności i próby. Bóg nie jest obojętny wobec dobra i zła, jest Bogiem dobrym, a nie ciemnym fatum, tajemniczym i niemożliwym do poznania.

2. Psalm przedstawia właściwie dwie sceny. W pierwszej (ww. 1-3) opisany jest przykład pozornego triumfu człowieka nieprawego. Ukazano go, używając obrazów wojennych i zwycięskich: jest to grzesznik, który napina łuk wojownika czy łuk myśliwego, aby razić podstępnie swą ofiarę, to znaczy wierzącego (por. w. 2). Ten zaś przeżywa pokusę ucieczki i uwolnienia od bezlitosnych uderzeń. Chciałby uciec „niby ptak na górę” (por. w. 1), daleko od zła, od zasadzki bezbożnych, od strzał oszczerstwa, wypuszczanych zdradliwie przez grzeszników.
Widać pewien rodzaj zniechęcenia wierzącego, który czuje się samotny i bezradny wobec inwazji zła. Odczuwa, jakby waliły się fundamenty sprawiedliwego porządku społecznego i zagrożone są podstawy ludzkiego współżycia (por. w. 3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. W drugiej scenie nakreślona jest wyraźna odmiana (por. ww. 4-7). Pan, zasiadający na tronie niebiańskim, obejmuje swym spojrzeniem cały ludzki horyzont. Z tej transcendentnej perspektywy, znaku wszechwiedzy i wszechmocy Bożej, Bóg może poznać i ocenić każdego człowieka, odróżniając dobro od zła i z mocą potępiając niesprawiedliwość (por. ww. 4-5).
Bardzo sugestywny i pocieszający jest obraz Bożych oczu, które patrzą uważnie na nasze działania. Pan nie jest dalekim władcą, zamkniętym w swoim złotym świecie, ale czuwającą Obecnością, która staje po stronie dobra i sprawiedliwości. On widzi i troszczy się, interweniując swoim słowem i działaniem.
Sprawiedliwy przewiduje, że - jak stało się to już w Sodomie (por. Rdz 19, 24) - Pan sprawi, iż „węgle ogniste i siarka będą padać na grzeszników” (Ps 11 [10], 6), symbole sądu Boga, który oczyszcza historię, potępiając zło. Bezbożny, raniony przez ten ognisty deszcz, który zapowiada jego ostateczny los, doświadcza nareszcie, że „jest Bóg, co sądzi na ziemi” (Ps 58 [57], 12).

4. Psalm nie zamyka się jednak tym tragicznym obrazem kary i potępienia. Ostatni werset otwiera horyzont na światło i pokój, przygotowane dla sprawiedliwego, który będzie kontemplował swego Pana, sprawiedliwego Sędziego, ale przede wszystkim miłosiernego Wyzwoliciela: „Ludzie prawi zobaczą Jego oblicze” (Ps 11 [10], 7). Jest to doświadczenie radosnej komunii i spokojnej ufności w Bogu, który uwalnia od zła.
Podobne doświadczenie przeżyli niezliczeni sprawiedliwi na przestrzeni historii.
Wiele opowiadań opisuje ufność chrześcijańskich męczenników w obliczu tortur oraz ich stałość, dzięki której nie uciekają przed próbą.
W Atti di Euplo (Dzieje Euplesa) diakon z Katanii (Sycylia), umęczony ok. 304 r., za Doklecjana, spontanicznie wypowiada taką modlitwę: „Dzięki Ci, o Chryste: strzeż mnie, abym mógł cierpieć dla Ciebie... Wielbię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Wielbię Przenajświętszą Trójcę... Dziękuję Ci, o Chryste. Przyjdź mi z pomocą, o Chryste! Dla Ciebie cierpię, Chryste... Wielka jest Twoja chwała, o Panie, w sługach, których uznałeś za godnych, by ich powołać do siebie!... Dziękuję Ci, Panie Jezu Chryste, gdyż Twoja moc mnie pocieszyła; Ty nie pozwoliłeś, aby moja dusza zginęła z bezbożnymi i dałeś mi łaskę Twojego imienia. Teraz potwierdź to, czego dokonałeś we mnie, aby została rozproszona bezczelność Przeciwnika” (A. Hamman, Preghiere dei primi cristiani - Modlitwy pierwszych chrześcijan, Mediolan 1955, ss. 72-73).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

CZYTAJ DALEJ

Naśladowanie Jezusa

2024-03-28 21:33

[ TEMATY ]

Toruń

Renata Czerwińska

Biskup Wiesław Śmigiel przewodniczył Liturgii Wielkiego Czwartku w toruńskiej katedrze.


CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję