Pochodząca z XIII w. Księga kościoła katedralnego w
Płocku zawiera najstarszy opis polskich uroczystości liturgicznych
związanych z Rezurekcją. Również najstarsza zachowana pieśń wielkanocna
w języku polskim została zapisana w 1365 r. w Płocku. Jest to przekład
wcześniejszego tekstu łacińskiego:
"Chrystus z martwych wstał je,
ludu przykład dał je,
eż nam z martwych wstaci,
z Bogiem krolewaci. Kyrie eleison".
W świetle objawień św. Faustyny, wiele elementów związanych
ze zmartwychwstaniem potwierdza fakt, że właśnie Polska i Płock jest
krajem i miastem wyróżnionym.
W XII w. wykształcił się zwyczaj przedstawiania Zmartwychwstałego
Pana Jezusa z krzyżem rezurekcyjnym i chorągiewką (czerwony krzyż
na białym tle), jako symbol zwycięstwa nad śmiercią i nad szatanem.
Biel odnosi się do czystości, zwycięstwa i wiecznej chwały Chrystusa,
czerwony to Jego męczeńska śmierć. Dosyć często można się spotkać
z odwróceniem tych barw: biały krzyż na tle czerwonym, ale jest to
przedstawienie błędne.
Sztandar ten stał się również atrybutem świętych, którzy
symbolizują zwycięstwo Kościoła nad szatanem: Michała Archanioła
oraz męczenników i Rycerzy Chrystusowych, którzy swoje życie poświęcili
w obronie wiary. Odnajdziemy wśród nich św. Jana Kryspiniana, św.
Daniela Padewskiego, św. Sebastiana, św. Maurycego, św. Wiktora,
św. Floriana, św. Jerzego. Rysunek sztandaru może być także wzbogacony,
jak w przypadku sztandaru św. Wiktora. Charakterystycznym szczegółem
w przypadku tego imienia jest fakt, że jego znaczenie pokrywa się
z symboliką chorągwi i że wielu świętym męczennikom, których imiona
się nie zachowały, nadano właśnie imię Wiktora, co się tłumaczy jako
bezimienny, anonimowy zwycięzca.
W kręgu angielskich "Opowieści Okrągłego Stołu" krzyż ten
znajdował się na tarczy sir Galahada i miał moc uzdrawiania, przynosił
zgubę temu, kto nie mógł tej tarczy nosić. Sztandar został spopularyzowany
w okresie wypraw krzyżowych. W 1222 r. Anglia obrała sobie św. Jerzego
za szczególnego patrona. Król Ryszard III Lwie Serce w czasie trzeciej
wyprawy krzyżowej twierdził, że ukazał mu się św. Jerzy, który dowodził
jego wojskami. W XIV w. Edward III wprowadził okrzyk: "Św. Jerzy
z Anglią!" jako zawołanie bojowe. Sztandar św. Jerzego stał się sztandarem
Anglii. Wcześniej, przed podbojem Normanów, jednym z głównych wojennych
insygniów królewskich był smok. Według legendy został on wprowadzony
przez Uther Pendragona, ojca Króla Artura.
Wiele zakonów rycerskich, po dokonaniu różnych zmian, obrało
sobie czerwony krzyż na białym tle jako własne godło i umieściło
na płaszczach, tarczach i odznaczeniach: Zakon Templariuszy, Zakon
Kawalerów Maltańskich, Gwiazda Orderu Podwiązki. Przeniknął również
do heraldyki, stał się symbolem państw, miast, rodów szlacheckich,
różnych organizacji.
Rycerze Chrystusa
W historii polskiej kultury, w tradycji polskiej religijności
z grona świętych, których atrybutem jest Sztandar Zwycięstwa, największą
popularnością cieszyli się św. Michał Archanioł, św. Jerzy i św.
Florian. Te osoby są jednocześnie najważniejszymi po Chrystusie personifikacjami
pokonania szatana.
Św. Michał Archanioł przedstawiany jest najczęściej jako
rycerz w zbroi, książę i wódz chóru anielskiego, zwycięzca zbuntowanego
anioła Lucyfera, leżącego w postaci pokonanego smoka u jego stóp.
Trzyma w ręku biały sztandar z czerwonym krzyżem. Podczas Sądu Ostatecznego
jako najważniejsza osoba po Świętej Trójcy, wyobrażony jest z wagą,
na której oddziela złe od dobrego. Jest symbolem ostatecznego Zwycięstwa
Bożej Sprawiedliwości, obrońcą Kościoła w walce z szatanem.
W polskiej tradycji ludowej, w Karpatach w dniu św. Michała,
przypadającym 29 września, kończył się sezon wypasu owiec. Górale
mogli wypasać bydło na wszystkich polach i łąkach, bez przestrzegania
miedz, granic cudzej własności.
Św. Jerzy, rzymski legionista, odmówił złożenia ofiar pogańskim
bożkom i dlatego poniósł śmierć męczeńską. Z racji ciężkich tortur,
jakie stały się jego udziałem, nazwano go Wielkim Męczennikiem. Było
to w IV w., w czasie prześladowania chrześcijan przez cesarza Dioklecjana.
Pewnego razu św. Jerzy przybył do miasta Silena w Libii. Mieszkał
tam okrutny smok, któremu musiano codziennie dawać dwie owce, aby
uspokoić jego wściekłość. Święty obiecał go zabić, jeżeli wszyscy
uwierzą w Jezusa Chrystusa. Kiedy król z całym ludem się ochrzcił,
święty pokonał smoka, którego cztery pary wołów wyciągnęły na pole
poza miejskie mury.
Św. Jerzy jest patronem rycerzy i Kościoła, przedstawiany
jako Rycerz Chrystusowy na koniu ze Sztandarem Zwycięstwa w walce
ze smokiem. Pokonana bestia może znajdować się pod jego stopami.
O popularności Świętego w Polsce świadczy powszechność tego
imienia. Wiele miast umieściło jego wizerunek w swoim herbie. W dniu
Świętego - 23 kwietnia, w Karpatach Wschodnich rozpoczynał się sezon
wypasowy.
Św. Florian, tak jak św. Jerzy, był rzymskim żołnierzem,
chrześcijaninem i poniósł śmierć męczeńską na początku IV w. W okresie
prześladowań chrześcijan za panowania cesarza Dioklecjana kazano
mu spalić kadzidło przed pogańskim bóstwem. Pomimo tortur odmówił
wykonania polecenia. Zrzucono go więc z mostu z przywiązanym kamieniem
u szyi do rzeki Anizy, obecnie Enns na terenie Austrii.
Na prośbę księcia Kazimierza Sprawiedliwego, syna Bolesława
Krzywoustego, polscy wysłannicy zwrócili się do papieża, aby im podarował
relikwie znaczącego męczennika. Legenda głosi, że kiedy papież dotykał
pastorałem ciał św. Wawrzyńca i św. Szczepana, ci odwracali się.
Stwierdził więc, że żaden z nich nie okazał ochoty. Wtedy z grobu
św. Floriana wysunęła się ręka trzymająca kartkę z napisem: "Ja chcę
do Polski". Relikwie przywiezione zostały w 1184 r. do Krakowa. Jednak
Święty wolał pozostać u bram miasta, aby tam walczyć z poganami.
Ku jego czci pod Krakowem wystawiono okazałą świątynię, wokół której
uformowało się samodzielne miasto - Florentina, z czasem przemianowane
na Kleparz. Ale w 1528 r. cała ta dzielnica spłonęła, pozostał jedynie
kościół. Od tego czasu Święty jest postrzegany jako patron ognia
i straży pożarnej.
Św. Florian przedstawiany jest jako rzymski legionista z
wiadrem wody i chorągwią, ale także jako Rycerz Chrystusowy w średniowiecznej
zbroi ze Sztandarem Zwycięstwa, najczęściej w barwach odwróconych
- biały krzyż na czerwonym tle.
Tradycja XX wieku
Jakie są współczesne odniesienia na gruncie polskim do tradycji
Sztandaru Zwycięstwa, do świętych, których Sztandar ten jest atrybutem
i którzy wyrażają te same treści ostatecznego zwycięstwa?
Imiona Michała i Jerzego są bardzo popularne, zarówno w
formie pojedynczej, jak i złączonej. Rok wypasu owiec w Karpatach (
tu analogie odnoszące się do Baranka Bożego, który najczęściej przedstawiany
jest ze Sztandarem Zwycięstwa, są jednoznaczne) trwa od Jerzego do
Michała. Można to odczytać jako czas głoszenia Słowa Bożego, który
trwa od Narodzin Jezusa Chrystusa do Jego ponownego przyjścia. Wtedy
nastąpi ostateczne zwycięstwo nad szatanem, które symbolizują obydwaj
Święci, i nastanie czas Królestwa Bożego, kiedy już nie będzie granic.
Imiona te nadał H. Sienkiewicz swojemu bohaterowi literackiemu
- obrońcy Polski i Kościoła Michałowi Jerzemu Wołodyjowskiemu. Najwybitniejszy
reformator diecezji płockiej, który uratował katedrę przed zniszczeniem
i przeprowadził jej renowację, nadając świątyni klasyczny wygląd,
to rodzony brat króla Stanisława Augusta, biskup Michał Jerzy Poniatowski.
Następny biskup, który dokonał przebudowy świątyni, to Jerzy Szembek.
Analogie pomiędzy św. Jerzym a legendą o Kraku zwyciężającym smoka,
który uwił sobie gniazdo u stóp Wawelu, polskiego symbolu jedności
państwa i Kościoła, również są jednoznaczne. To w Krakowie Chrystus
zapowiedział św. Faustynie nadejście Iskry Bożej.
Kiedy w 1528 r. spłonął Kleparz (obecnie dzielnica Krakowa),
pozostał tyko kościół św. Floriana. Sytuacja taka powtórzyła się
w czasie II wojny światowej, tym razem w stołecznej Warszawie. Dzielnica,
w której stał największy kościół miasta pw. św. Augustyna wybudowany
przez Edwarda Cichockiego, została zrównana z ziemią. Nad jej gruzami
majestatycznie wznosiła się samotna świątynia, symbolizując niewzruszoność
i niezniszczalność Kościoła Chrystusowego.
W Płockiej dzielnicy Radziwie kościół pw. św. Benedykta
jest pomniejszoną repliką kościoła św. Augustyna. Było to ostatnie
dzieło architekta. Św. Benedykt osiadł z grupą mnichów na Monte Cassino,
tworząc Zakon Benedyktynów. To opactwo w XX w. stało się symbolem
polskiej krwi przelanej za wolność, symbolem wielkiego polskiego
zwycięstwa nad potężnym wrogiem.
Benedyktyni osiedlili się już przed 1015 r. w położonych
pod Płockiem Winiarach (nazwa wywodzi się od winnic, które w Płocku
były bardzo liczne). Następnie zostali przeniesieni do zamku na terenie
Wzgórza Tumskiego, gdzie wybudowali stojącą do dziś świątynię pw.
św. Wojciecha. Odniesienia do krwi Chrystusa i do Jego Królestwa
są oczywiste: aby się tam dostać, trzeba wykazać przysłowiową benedyktyńską
cierpliwość i pracę.
W styczniu 1982 r. Radziwie zostało zalane wodami Wisły,
tylko wieża kościoła dumnie wznosiła się ponad jej falami, które
tak jak i ogień, w swojej grozie mogą być znakiem zniszczenia i śmierci,
ale też znakiem oczyszczenia, wypłukania nieczystości i pozostawienia
rzeczy trwałych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu