Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Dziękczynienie za przebaczenie grzechów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 32 [31], 1-11 - z Nieszporów na czwartek I tygodnia
Audiencja generalna, 19 maja 2004 r.

1. „Szczęśliwy ten, komu została odpuszczona nieprawość, którego grzech został puszczony w niepamięć” (Ps 32 [31], 1). To błogosławieństwo, które otwiera Psalm 32 [31], przed chwilą proklamowany, pozwala nam zrozumieć, dlaczego został on przyjęty przez tradycję chrześcijańską do serii siedmiu Psalmów pokutnych. Po wstępnym, podwójnym błogosławieństwie (por. ww. 1-2) znajdujemy nie jakąś ogólnikową refleksję nad grzechem i przebaczeniem, lecz osobiste świadectwo nawróconego.
Kompozycja Psalmu jest dość złożona: po osobistym świadectwie (por. ww. 3-5) znajdujemy dwa wersety, które mówią o niebezpieczeństwie, o modlitwie i o wybawieniu (por. w. 6-7), następnie jest Boża obietnica rady (por. w. 8) i napomnienie (por. w. 9), a w końcu powiedzenie mądrościowe (por. w. 10) oraz zaproszenie do radowania się w Panu (por. w. 11).

2. Podejmujemy teraz tylko niektóre elementy z tej kompozycji. Modlący się opisuje żałosną sytuację swojego sumienia, gdy „milczał” (por. w. 3), gdyż popełnił ciężkie przestępstwa i nie miał odwagi wyznać przed Bogiem swoich grzechów. Były to straszne męki wewnętrzne, opisane w mocnych słowach. Kruszyły mu się kości jakby w strasznej gorączce, żar dręczył jego moc, wyniszczając go, jęczał nieustannie. Grzesznik czuł na sobie ciężar Bożej dłoni, świadom, że Bóg nie jest obojętny wobec zła, jakie popełniło jego stworzenie, gdyż On jest stróżem sprawiedliwości i prawdy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Grzesznik, nie mogąc już dłużej wytrzymać, zdecydował się wyznać swoją winę w jasnej deklaracji, która wydaje się być uprzedzeniem wyznania syna marnotrawnego z przypowieści Jezusa (por. Łk 15, 18). Powiedział z całą szczerością serca: „Wyznaję nieprawość moją wobec Pana”. To tylko kilka słów, ale zrodziło je sumienie; Bóg natychmiast odpowiada wielkodusznym przebaczeniem (por. Ps 32 [31], 5). Prorok Jeremiasz przytaczał takie wezwanie Boga: „Wróć, Izraelu-Odstępco - wyrocznia Pana. Nie okażę wam oblicza surowego, bo miłosierny jestem - wyrocznia Pana - nie będę pałał gniewem na wieki. Tylko uznaj swoją winę, że zbuntowałaś się przeciw Panu, Bogu swemu” (Jer 3, 12-13).
W ten sposób zamyka się przed „każdym wierzącym”, skruszonym i proszącym o przebaczenie, horyzont bezpieczeństwa, zaufania, pokoju, mimo różnych prób życiowych (por. Ps 32 [31], 6-7). Może jeszcze nadejść czas goryczy, jednakże fale strachu nie przeważą, gdyż Pan poprowadzi swojego wiernego na miejsce bezpieczne: „Tyś dla mnie ucieczką, z ucisku mnie wyrwiesz, otoczysz mnie radościami ocalenia” (w. 7).

Reklama

4. W tym miejscu mówi Pan, ażeby przyrzec, że On będzie prowadził skruszonego grzesznika. Nie wystarczy bowiem być oczyszczonym, trzeba potem chodzić drogą sprawiedliwości. Zatem, jak czytamy w Księdze Izajasza (por. Iz 30, 21), Pan przyrzeka: „Pouczę cię i wskażę drogę, którą pójdziesz” (Ps 32 [31], 8), i zaprasza do posłuszeństwa. Wezwanie to jest pełne troski, a zarazem naznaczone swoistą ironią, w której znajdujemy żywe porównanie do muła i konia, symboli ociągania się (por. w. 9). Prawdziwa mądrość prowadzi bowiem do nawrócenia, zostawiając przyzwyczajenie i ciemną moc własnego egoizmu. Prowadzi jednak przede wszystkim do radości pokoju, który wypływa z uwolnienia i przebaczenia.
Św. Paweł w Liście do Rzymian odnosi się bezpośrednio do początku naszego Psalmu, aby sławić wyzwalającą łaskę Chrystusa (por. Rz 4, 6-8). Możemy zastosować to do sakramentu Pojednania. To w nim, w świetle Psalmu, doświadczamy świadomości grzechu, tak często zamazywanego w naszych czasach, oraz radości przebaczenia. Słowom „przestępstwo - kara” odpowiada „przestępstwo - przebaczenie”, gdyż Pan jest Bogiem, który „przebacza niegodziwość, niewierność, grzech” (por. Wj 34, 7).

5. Św. Cyryl Jerozolimski (IV wiek) posługuje się Psalmem 32 [31], aby uczyć katechumenów głębokiej odnowy przez chrzest, który jest fundamentalnym oczyszczeniem z wszelkiego grzechu (Procatechesi, nr 15). On również wychwala, opierając się na słowach Psalmu, Boże miłosierdzie. Jego słowami zamykamy naszą katechezę: „Bóg jest miłosierny i nie odmawia swojego przebaczenia... Nie przewyższy wielkości Bożego miłosierdzia nawet wielka liczba twoich grzechów: nie przewyższy zdolności najwyższego Lekarza ciężar twoich ran, jeżeli całkowicie zdasz się na Niego. Pokaż Lekarzowi twoje zło, porozmawiaj z Nim słowami, jakie wypowiedział Dawid: «Wyznam Panu moją nieprawość». W ten sposób spełnią się inne słowa: «Ty przebaczyłeś nieprawość mojego serca»” (Katechezy, Rzym 1993, ss. 52-53).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją się cuda!

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Porwich/Niedziela

Jej prababcia i ojciec św. Maksymiliana Kolbego byli rodzeństwem. Trzy lata temu przeżyła nawrócenie – i to w momencie, gdy jej koleżanki uczestniczyły w czarnych marszach, domagając się prawa do aborcji.

Pani Sylwia Łabińska urodziła się w Szczecinie. Od ponad 30 lat mieszka w Niemczech, w Hanowerze. To tu skończyła szkołę, a następnie rozpoczęła pracę w hotelarstwie. Jej rodzina nigdy nie była zbytnio wierząca. Kobieta więc przez wiele lat żyła tak, jakby Boga nie było. – Do kościoła chodziłam jedynie z babcią, to było jeszcze w Szczecinie, potem już nie – tłumaczy.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Stuttgarcie - awans Świątek do półfinału

2024-04-19 20:00

[ TEMATY ]

tenis

Iga Świątek

Turniej WTA

PAP/RONALD WITTEK

Iga Świątek świętuje zwycięstwo w ćwierćfinałowym meczu z Emmą Raducanu

Iga Świątek świętuje zwycięstwo w ćwierćfinałowym meczu z Emmą Raducanu

Liderka światowego rankingu tenisistek Iga Świątek pokonała Brytyjkę Emmę Raducanu 7:6 (7-2), 6:3 i awansowała do półfinału halowego turnieju WTA 500 na kortach ziemnych w Stuttgarcie. Jej kolejną rywalką będzie Jelena Rybakina z Kazachstanu.

Świątek, która była najlepsza w Stuttgarcie w dwóch ostatnich latach, wygrała tu 10. mecz z rzędu i pewnie zmierza po trzeci samochód Porsche przyznawany triumfatorce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję