Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

„Niech wszystkie ludy błogosławią Pana”

Niedziela Ogólnopolska 48/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 67[66], 2-4. 7-8 - z Nieszporów na środę II tygodnia
Audiencja generalna, 17 listopada 2004 r.

1. „Ziemia wydała swój owoc” - woła Psalm 67 [66], który przed chwilą proklamowaliśmy, jeden z tekstów włączonych do Liturgii Nieszporów. Zdanie to pozwala nam myśleć o hymnie dziękczynnym skierowanym do Stworzyciela za dary ziemi, które są znakiem Bożego błogosławieństwa. Ten element naturalny jest ściśle złączony z wymiarem historycznym: owoce natury stają się okazją do ustawicznego błagania, aby Bóg pobłogosławił swojemu ludowi (por. ww. 2.7.8), aby w ten sposób wszystkie narody ziemi zwróciły się do Izraela, szukając za jego pośrednictwem możliwości dotarcia do Boga Zbawiciela.
Mamy tutaj perspektywę uniwersalną i misyjną, na wzór obietnicy danej przez Boga Abrahamowi: „Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi” (Rdz 12, 3; por. 18, 18; 28, 14).

2. Boże błogosławieństwo dla Izraela objawia się konkretnie urodzajem pól oraz płodnością, czyli darem życia. Dlatego też Psalm rozpoczyna się zdaniem (por. Ps 67 [66], 2), które odsyła do słynnego błogosławieństwa kapłańskiego, jakie znajdujemy w Księdze Liczb: „Niech cię Pan błogosławi i strzeże. (...) niech cię obdarzy swą łaską. Niech zwróci ku tobie oblicze swoje i niech cię obdarzy pokojem” (Lb 6, 24-26).
Temat błogosławieństwa odzywa się echem przy końcu Psalmu, gdzie na nowo pojawiają się owoce ziemi (por. Ps 67 [66], 7-8). Tam jednak spotyka się ten temat uniwersalistyczny, który duchowej substancji całego hymnu nadaje zaskakującą rozległość horyzontów. Jest to otwarcie, które odzwierciedla wrażliwość Izraela, gotowego już do konfrontacji ze wszystkimi narodami ziemi. Z kompozycji Psalmu wynika, że można by jego powstanie umieścić po doświadczeniu wygnania babilońskiego, gdy rozpoczęła się diaspora narodu wśród obcych ludów i w nowych rejonach ziemi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Dzięki błogosławieństwu wybłaganemu przez Izrael cała ludzkość będzie mogła poznać „drogę” i „zbawienie” Pana (por. w. 3), tzn. Jego zbawczy plan. Wszystkim kulturom i wszystkim społecznościom zostanie objawione, że Bóg osądza i rządzi ludami i narodami wszystkich krańców ziemi, prowadząc każdy ku horyzontom sprawiedliwości i pokoju (por. w. 5).
Jest to wielki ideał, ku któremu zdążamy, jest to wielka i zaskakująca zapowiedź, która wypływa z Psalmu 67 [66] oraz z tak licznych stron prorockich (por. Iz 2, 1-5; 60, 1-22; Hi 4, 1-11; So 3, 9-10; Ml 1, 11).
Będzie to także przedmiotem chrześcijańskiego przepowiadania, które uwydatni św. Paweł, przypominając, że zbawienie wszystkich ludów jest sercem „misterium”, tzn. zbawczego planu Boga: „Poganie już są współdziedzicami i współczłonkami Ciała, i współuczestnikami obietnicy w Chrystusie Jezusie przez Ewangelię” (Ef 3, 6).

Reklama

4. Teraz Izrael może już prosić Boga, żeby wszystkie narody zostały włączone w oddawanie Mu chwały; będzie to chór uniwersalny: „Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody dają Ci chwałę!” - powtarza się w Psalmie (por. Ps 67 [66], 4. 6).
Pragnienie wyrażone w Psalmie uprzedza wydarzenie opisane w Liście do Efezjan, gdy odwołuje się być może do muru separacji, który w świątyni w Jerozolimie oddzielał Żydów od pogan: „Teraz w Chrystusie Jezusie wy, którzy niegdyś byliście daleko, staliście się bliscy przez krew Chrystusa. On bowiem jest naszym pokojem. On, który obie części ludzkości uczynił jednością, bo zburzył rozdzielający je mur - wrogość. (...) A więc nie jesteście już obcymi i przychodniami, ale jesteście współobywatelami świętych i domownikami Boga” (Ef 2, 13-14. 19).
Wynika z tego przesłanie dla nas: musimy obalić mury podziałów, wrogości i nienawiści, aby rodzina dzieci Bożych odnalazła się w harmonii przy jednym stole, aby błogosławić i wielbić Stworzyciela za dary, których On udziela wszystkim, nie czyniąc różnic (por. Mt 5, 43-48).

5. Tradycja chrześcijańska odczytała Psalm 67 [66] w kluczu chrystologicznym i mariologicznym. Dla Ojców Kościoła „ziemia [która] wydała swój owoc”, to Dziewica Maryja, która wydała na świat Chrystusa Pana.
Tak na przykład św. Grzegorz Wielki w Wykładzie na temat Pierwszej Księgi Królewskiej komentuje ten werset, łącząc go z licznymi fragmentami Pisma Świętego: „Maryja jest słusznie nazywana «górą bogatą owocami», gdyż z Niej zrodził się doskonały owoc, to jest nowy człowiek. Prorok, patrząc na Nią, jak jest piękna i odziana w chwałę swej płodności, woła: «Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni» (Iz 11, 1). Dawid, radując się owocami tej góry, mówi do Boga: «Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody oddają Ci chwałę! Ziemia wydała swój owoc». Tak, ziemia wydała swój owoc, gdyż Ten, którego zrodziła Dziewica, nie został poczęty za sprawą człowieka, gdyż Duch Święty okrył Ją swoim cieniem. Dlatego też Pan mówi do króla i proroka Dawida: «Potomstwo z ciebie zrodzone posadzę na twoim tronie» (Ps 132 [131], 11). Dlatego Izajasz stwierdza: «Owoc ziemi przepychem i krasą» (Iz 4, 2). Rzeczywiście, Ten, którego zrodziła Dziewica, był nie tylko «człowiekiem świętym», ale również «Bogiem Mocnym» (Iz 9, 5)” (Testi mariani del primo millennio, III, Rzym 1990, s. 625).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę, silny moralny kręgosłup i niezależność myśli

2024-03-24 08:43

[ TEMATY ]

Ulmowie

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Wiktoria i Józef Ulmowie

Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.

W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.

CZYTAJ DALEJ

„Bądź wieczną lampką” - od 20 lat jasnogórskie bractwo szerzy kult Eucharystii

2024-03-28 16:57

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Bractwo Eucharystyczne

Karol Porwich/Niedziela

Od 20 lat, jak św. Jan Ewangelista, głoszą w swojej codzienności, że Chrystus jest „światłością świata, a kto za Nim idzie, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia”. To Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne, w którego misji jest szerzenie miłości do Jezusa w Eucharystii.

- Adorujmy Chrystusa, oddajmy Mu cześć, prośmy o powołania kapłańskie, o świętość kapłanów - zachęcają członkowie Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego. - Adoracja jest potrzebna wierzącym, także kapłanom, jak tlen do życia - przekonują. Co miesiąc, w pierwszy czwartek, członkowie bractwa gromadzą się na Jasnej Górze na Mszy św., a następnie na adoracji Najświętszego Sakramentu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję