Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Hymn adoracji i uwielbienia

Niedziela Ogólnopolska 21/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ap 15, 3-4 - z Nieszporów na piątek II tygodnia
Audiencja generalna, 11 maja 2005 r.

1. Kantyk, który przed chwilą proklamowaliśmy, sławiący „Pana, Boga wszechwładnego” (por. Ap 15, 3), jest krótki i uroczysty, sugestywny i wielki w swej wymowie. To jeden z wielu tekstów modlitewnych, jakie znajdują się w Apokalipsie - księdze sądu, zbawienia, a przede wszystkim nadziei.
historia nie znajduje się bowiem w rękach ciemnych mocy, zdana na przypadek czy tylko ludzkie decyzje. Ponad szaleństwem złowrogich sił, nad gniewnym wtargnięciem szatana, ponad jawiącymi się licznymi plagami i złem wznosi się Pan - najwyższy Władca wydarzeń historii. On prowadzi ją w sposób mądry ku porankowi nowego nieba i nowej ziemi, wyśpiewywanemu w części końcowej Księgi Apokalipsy, w obrazie Nowego Jeruzalem (por. Ap 21 - 22).
Tymi, którzy intonują hymn teraz przez nas rozważany, są sprawiedliwi, zwycięzcy szatańskiej Bestii, ci, którzy przez pozorną przegraną w męczeństwie w rzeczywistości są budowniczymi nowego świata, z Bogiem - najważniejszym Architektem.

2. Rozpoczynają oni wysławiać „wielkie i godne podziwu dzieła” oraz „sprawiedliwe i wierne drogi” Pana (por. Ap 15, 3). Język jest charakterystyczny dla wydarzenia wyjścia Izraela z niewoli egipskiej. Pierwsza pieśń Mojżesza - wyśpiewana po przejściu Morza Czerwonego - wysławia Pana „straszliwego w czynach i działającego cuda” (por. Wj 15, 11). Druga pieśń - przekazana przez Księgę Powtórzonego Prawa przy końcu życia wielkiego prawodawcy - podkreśla, że „dzieła Jego [Boga] są doskonałe i wszystkie drogi Jego są słuszne” (por. Pwt 32, 4).
Można zatem stwierdzić, że Bóg nie jest obojętny wobec wydarzeń ludzkiej historii, lecz ją przenika, realizując swoje „drogi”, to znaczy swoje plany i swoje skuteczne „dzieła”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Ta Boża interwencja, według naszego hymnu, ma określony cel: jest znakiem, który zaprasza do nawrócenia wszystkie ludy ziemi. Narody muszą nauczyć się „czytać” w historii przesłanie Boga. Wydarzenia w dziejach ludzkości nie są przypadkowe i bez znaczenia, ani też nie są skazane na przemoc władców i przewrotnych.
Istnieje możliwość rozpoznania ukrytego Bożego działania w historii. Również Sobór Watykański II w konstytucji duszpasterskiej Gaudium et spes wzywa wierzących do rozpoznania, w świetle Ewangelii, znaków czasów, aby zobaczyć w nich objawienie działania samego Boga (por. nr 4 i 11). Ta postawa wiary prowadzi człowieka do rozpoznania potęgi Boga działającego w historii oraz do otwarcia się w ten sposób na bojaźń wobec imienia Pana. W Języku biblijnym słowo „lęk” nie wiąże się ze strachem, lecz jest przede wszystkim uznaniem misterium Bożej transcendencji. „Lęk” („szacunek”) znajduje się u podstaw wiary i spotyka się z miłością: „Pan, Bóg Twój, żąda od ciebie tylko tego, byś się bał Pana, Boga swojego, (...) miłował Go z całego swojego serca i z całej swej duszy” (por. Pwt 10, 12).
Zgodnie z tym, w naszym krótkim hymnie z Apokalipsy łączą się cześć i uwielbienie Boga: „Któż by się nie bał, o Panie, i nie uczcił Twojego imienia?” (Ap 15, 4). Dzięki bojaźni Bożej nie musimy lękać się grzechu, który wdziera się w historię i z mocą powtarza się w pielgrzymce życia, jak głosi prorok Izajasz: „Pokrzepcie ręce osłabłe, wzmocnijcie kolana omdlałe! Powiedzcie małodusznym: «Odwagi! Nie bójcie się!»” (Iz 35, 3-4).

4. Hymn kończy się zapowiedzią powszechnej procesji narodów, które staną przed Panem historii, objawiającym się przez swoje „słuszne wyroki” (por. Ap 15, 4). Padną one przed Nim na twarz w adoracji. A Jedyny Pan i Zbawiciel wydaje się powtarzać im słowa wypowiedziane w ostatni wieczór swego ziemskiego życia: „Odwagi! Jam zwyciężył świat” (por. J 16, 33).
Pragniemy zakończyć naszą krótką refleksję nad hymnem „zwycięskiego Baranka” (por. Ap 15, 3), zaintonowanym przez sprawiedliwych z Apokalipsy, starożytnym hymnem światła, to znaczy modlitwy wieczornej, znanej już św. Bazylemu z Cezarei: „Gdy nadszedł zachód słońca, widząc światło wieczoru, śpiewamy Ojcu, Synowi i Świętemu Duchowi Boga. Jesteś godny, aby Cię wysławiano w każdej chwili głosami świętymi, o Synu Boga, Ty, który dajesz życie. Dlatego też świat Cię wysławia” (S. Pricoco - M. Simonetti, La preghiera dei cristiani, Mediolan 2000, s. 97).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Newsweek prawomocnie przegrał proces z biskupem świdnickim - oskarżenia były fałszywe!

2024-04-18 08:02

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

screen/Youtube

We wtorek 16 kwietnia w Sądzie Okręgowym w Świdnicy zakończyła się sprawa przeciwko "Gazecie Wyborczej" i dziennikarce Ewie Wilczyńskiej - zastępcy redaktora naczelnego wrocławskiego oddziału gazety o naruszenie dóbr osobistych biskupa Marka Mendyka. Bp Mendyk wygrał kolejny proces.

W sierpniu 2022 r. na łamach tygodnika „Newsweek” i portalu „Onet” pojawił się wywiad z Andrzejem Pogorzelskim, który oskarżył duchownego o molestowanie go w dzieciństwie. Mimo przedawnienia i braku dowodów informację szybko podchwyciły inne media, w tym „Gazeta Wyborcza”, wywołując poruszenie w opinii publicznej i falę hejtu wylewaną na biskupa świdnickiego.

CZYTAJ DALEJ

Zakończyła się ekshumacja szczątków ks. Michała Rapacza

2024-04-19 12:39

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

IPN/diecezja.pl

19 kwietnia br. zakończyła się ekshumacja i rekognicja kanoniczna szczątków Czcigodnego Sługi Bożego ks. Michała Rapacza. Beatyfikacja męczennika czasów komunizmu odbędzie się 15 czerwca w krakowskich Łagiewnikach.

W piątek 19 kwietnia zakończono rekognicję kanoniczną szczątków ks. Michała Rapacza. Biuro Upamiętniania Walk i Męczeństwa Instytutu Pamięci Narodowej 12 kwietnia przy kościele Narodzenia NMP w Płokach przeprowadziło ekshumację szczątków kapłana, który 15 czerwca zostanie wyniesiony do chwały ołtarzy.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję