Reklama

Z lektury Biskupa Romana

Jak Polacy uczcili odsłonięcie pomnika Wieszcza?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak zawsze w czasie wakacji czytałem trochę literatury pięknej. To prawdziwy oddech dla duszy. Wygrzebałem z tylnej półki cudowną książkę o podróży, jaką Anglik i Polka, pochodząca z pogranicza Wileńszczyzny i Białorusi, odbyli w okolice Niemna. Wspomnienie Nowogródka stało się okazją, by przytoczyć urocze opowiadanie o odsłonięciu pomnika Adama Mickiewicza w Warszawie w 1898 r. Oto jak Polacy potrafili w czasie niewoli, kiedy władze carskie zabroniły H. Sienkiewiczowi wygłosić przemówienia, wymowną postawą uczcić Wieszcza. Warto o tym pamiętać, odwiedzając Warszawę i przechodząc koło pomnika Poety.

Pamięć jest formą pozdrowienia.

historia, którą zapamiętałem najlepiej ze wszystkich, opowiada o odsłonięciu pomnika Mickiewicza w Warszawie. Podobnie jak Puszkin przez Rosjan, Mickiewicz jest uważany przez Polaków za wieszcza narodowego i jego pomnik stał się symbolem narodowej kultury. Uroczystość jego odsłonięcia wzbudziła niepokój rosyjskiego gubernatora. Rozkazał otoczyć skwer wojskiem. Zgromadziły się tam tysiące Polaków.

Henryk Sienkiewicz wszedł na podium, wyjął kartki z przemówieniem, którego nie wolno mu było wygłosić, i pomachał nimi w powietrzu. Cisza. Odsłonił pomnik wieszcza. Nikt nie powiedział słowa. Rosjanie patrzyli na Polaków, Polacy na Rosjan. Absolutna cisza.

Nagle z tłumu dał się słyszeć płacz kobiety. Potem kolejne łkanie i jeszcze jedno, aż w końcu cały plac wypełnił się zbiorowym szlochem. Był to jedyny odgłos, jaki słychać było w centrum Warszawy podczas odsłonięcia pomnika Mickiewicza.

Philip Marsden, Dom na Kresach. Powrót, tł. Agnieszka Sozańska, Warszawa 1998, Wydawnictwo W. A. B., s. 70.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przerażające dane: 1937 osób między 15. a 17. rokiem życia skorzystało w ub.r. z tabletki "dzień po"

2024-03-27 09:25

[ TEMATY ]

Pigułka „dzień po”

Adobe Stock

Minister zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że w ubiegłym roku 15-latki stanowiły 2 proc. osób korzystających z tabletki "dzień po". Dodała, że w tym czasie 1937 osób między 15. a 17. rokiem życia skorzystało z tabletki "dzień po".

W połowie marca Andrzej Duda zapowiedział, że nie podpisze ustawy, "która wprowadza niezdrowe, chore i niebezpieczne dla dzieci zasady". Jego zdaniem tabletka "dzień po" dostępna bez recepty dla osób niepełnoletnich jest "daleko idącą przesadą". Według prezydenta tabletka nadal powinna być wydawana na receptę, a w przypadku dziewczynek jej zażycie powinno być "decyzją rodzica".

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję