Terytorium
Tereny naszej archidiecezji od początku należały do Państwa Polskiego. Wykopaliska archeologiczne dostarczyły wielu dowodów pobytu ludzi na tym terenie w okresie kultury łużyckiej. Szczególne znaczenie w okresie schyłku średniowiecza i w następnych stuleciach miała ziemia wieluńska, przez którą biegł ważny szlak handlowy z Wrocławia na Ruś Kijowską przez Wieluń i Radomsko. Przez Będzin przechodził szlak z Krakowa do Wrocławia, a przez Częstochowę szlak z Krakowa do Poznania. Teren obecnej archidiecezji w przeszłości był położony na linii granicznej ( z zachodu na wschód) pomiędzy Wielkopolską a Małopolską. Takie położenie sprzyjało odbywaniu w średniowieczu zjazdów dzielnicowych i synodów biskupich (Bobrowniki, Borzykowa, Danków, Kłobuck, Pajęczno). W późniejszych stuleciach tereny naszej archidiecezji były obszarem nadgranicznym i najazdy oraz wojny nie omijały tych okolic, powodując zniszczenia tej części Polski.
Przemysł
W średniowieczu na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej od XIII
w. powstawał przemysł rud żelaza, oparty na miejscowych zasobach.
Wiek XVII przyniósł wielki rozkwit hutnictwa - kuźnictwa. Jedne z
największych w Polsce kuźnie działały w Pankach, Dźbowie i Blachowni,
wybudowane przez Marszałka Koronnego Mikołaja Wolskiego. Wiek XIX
był okresem intensywnego rozwoju przemysłu, który skupił się wokół
Częstochowy, Zawiercia, Radomska i w Zagłębiu Dąbrowskim. W Częstochowie
i Zawierciu powstały wielkie zakłady hutnicze i włókiennicze oraz
przemysł spożywczy. Wielki przemysł węglowy i hutniczy rozwijał się
na przełomie XIX i XX w. w Zagłębiu Dąbrowskim. Ośrodek przemysłowy
w Radomsku skupił się wokół zakładów metalurgicznych oraz wyrobów
drzewnych.
Kultura
Duże znaczenie dla kultury posiada klasztor Ojców Paulinów
w Częstochowie. Istniejące od schyłku średniowiecza scriptorium zajmowało
się nie tylko przepisywaniem, ale także gromadzeniem ksiąg. Pierwsze
wzmianki o szkole parafialnej przy kościele św. Zygmunta pochodzą
z przełomu XV i XVI w. Pod koniec XVII w. szeroką działalność wydawniczą (
związaną z Jasną Górą i literaturą religijną) rozwinęła jasnogórska
drukarnia. W XIX w. powstają inne drukarnie częstochowskie.
Z Częstochową i okolicą byli związani przez swoje pochodzenie
lub działalność wybitni pisarze i poeci polscy: Zygmunt Krasiński (
Złoty Potok), Józef Ignacy Kraszewski (Częstochowa), Władysław Reymont (
Kobiele Wielkie), Cyprian Kamil Norwid, Maria Konopnicka (Częstochowa)
i inni. Z grona wybitnych uczonych pochodzących z terenu naszej archidiecezji
trzeba wymienić: ks. kan. Jana Długosza (urodzony w Brzeźnicy n.
Wartą w 1415 r., proboszcz w Kłobucku), Marcina Bielskiego (historyk,
urodzony w Białej k. Pajęczna), o. Mikołaja z Wilkowiecka (autor
pierwszego w języku polskim utworu scenicznego), ks. Waleriana Bogdanowicza,
proboszcza parafii w Pajęcznie (wizytatora generalnego Komisji Edukacji
Narodowej).
Należy także podkreślić działalność księży w organizowaniu
szkół elementarnych w XIX w. oraz dzieło szerzenia oświaty wśród
ludu: ks. Mateusz Lisiecki - w okręgu wieruszowskim, ks. Józef Paulicki
- w okręgu pajęczańskim, ks. Stanisław Paszkowski - w okręgu wieluńskim,
ks. Ludwik Zaborski - w okręgu olkuskim, ks. Michał Zagalski i ks.
Adam Sadowski w okręgu częstochowskim.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Najstarsze klasztory, kościoły i parafie
Źródła pisane wymieniają jako najstarszy - kościół (parafię)
w Rudzie k. Wielunia (1106 r.) i w Siewierzu (1105 r.). W okresie
działalności Piotra Dunina miały być fundowane kościoły w Chełmie,
Kłobucku (ok. 1134 r.), Mstowie i Pajęcznie (ok. 1140 r.) oraz wiele
innych kościołów. Bardziej intensywny proces tworzenia sieci parafialnej
przypadł na XIII i XIV wiek, z niewielkimi zmianami utrzymał się
do XIX w.
Najstarszym klasztorem męskim na terenie naszej archidiecezji
jest klasztor Kanoników Regularnych Laterańskich we Mstowie (od 1193-1819
Kanonicy Laterańscy prowadzili działalność duszpasterską także w
Kłobucku, Krzepicach, Starokrzepicach, restaurowany w 1990 r.), następnie
klasztor Franciszkanów w Radomsku (od 1287-1864 z fundacji księcia
sieradzkiego Leszka Czarnego, restaurowany w 1918 r.), klasztor Augustianów
w Wieluniu (od 1350 do 1893 - do śmierci ostatniego zakonnika), klasztor
pauliński na Starej Górze w Częstochowie (od 1382 r. z fundacji księcia
opolskiego Władysława). Ojcowie Paulini założyli klasztory także
w Wieluniu, Wieruszowie, Wielgomłynach, Konopnicy i w Leśniowie.
W 1616 r. do Gidel przybyli Dominikanie, a w 1754 r. Kartuzi. Do
Wielunia w 1629 r. sprowadzili się Franciszkanie Reformaci, a w 1692
r. Pijarzy, we wsi Święta Anna pod Przyrowem od 1609 był klasztor
Bernardynów.
Najstarszy klasztor żeński - Panien Cysterek - istniał
w latach 1239-1250 w Łubnicach. W Wieluniu był klasztor Panien Bernardynek
od 1613 r., a w Bolesławcu (w pobliżu Wielunia) od 1646 do 1811 r.
klasztor Panien Norbertanek. We wsi Święta Anna pod Przyrowem od
1869 r. istnieje klasztor Sióstr Dominikanek w budynkach pobernardyńskich.
W Częstochowie w latach 1786-1864 istniał klasztor Sióstr Mariawitek (
w budynku poklasztornym mieści się dziś liceum im. H. Sienkiewicza)
. Wiele zakonów zostało skasowanych po powstaniu styczniowym.
Święci w legendzie
Nie potwierdzone w źródłach pisanych przekazy głoszą, że przez
Ziemię Wieluńską wędrował św. Wojciech, udając się z misją nawracania
Prusów. Trasa miała przebiegać przez Rudę. Inne podanie głosi, że
św. Wojciech wędrując na Pomorze, zatrzymał się na Starej Górze (
dziś Jasna Góra), a potem wyruszył do Rudy i dalej na północ.
Podobne przekazy głoszą, że św. Stanisław Szczepanowski,
wędrując z Krakowa do Łowicza, zatrzymał się w pobliżu Borowna, koło
Kłomnic. Podczas choroby miał przebywać kilka dni w miejscowości
Ręczno.