Reklama

Krótko o prawdach wiary chrześcijańskiej
Kompendium KKK

Dlaczego Jezusa nazywamy królem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół naucza, że Jezus, którego człowieczeństwo otrzymało udział w chwale Jego Bóstwa, jest królem, władcą wszechświata, w tym całej ludzkiej rzeczywistości. Jest Panem dziejów ludzkości, które zmierzają w wyznaczonym przez Niego kierunku, a Kościół jest zaczątkiem Jego powszechnego Królestwa miłości, sprawiedliwości i pokoju. Pewnego dnia Jezus wszystko ogarnie pełnią swego panowania (K 132-133 oraz KKK 669-672) *.
Sam Pan Jezus oświadczył: „Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi” (Mt 28, 18). To oświadczenie można by uznać za objaw chorej psychiki, gdyby nie towarzyszyły mu niezwykłe przejawy faktycznej władzy Chrystusa nad siłami natury, nad chorobami, nad demonami, nad grzechem, nad śmiercią. Wskazywały na rzeczywiste posiadanie przez Niego pełni najwyższej władzy.
Kiedy Piłat nazwał Jezusa królem żydowskim, tłum protestował: „Mamy cezara. Innego króla, władcy nie chcemy” (por. J 19,15). Piłat jednak jako powód skazania Jezusa na śmierć kazał umieścić na krzyżu napis: „Król żydowski”. Patrząc na ten tytuł, wiszący obok na krzyżu Dobry Łotr w prośbie: „Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa” (Łk 23,42), wyznał wiarę w królewską godność Jezusa, w Jego ponadziemskie moce.
Pierwsze wyznania wiary chrześcijańskiej, zawarte w Listach św. Pawła, stwierdzają, że „cześć, chwała, moc i panowanie” należne Jahwe przysługują także Jezusowi-człowiekowi, ponieważ Bóg „posadził Go po swojej prawicy” (por. Ef 1,20) - czyli uczynił współuczestnikiem swej Boskiej chwały i panowania. Diakon Szczepan do tych, którzy go kamienowali, mówił: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (Dz 7,56). Dla Żydów to stwierdzenie było największym z bluźnierstw - była w nim bowiem wyrażona wiara, że ten Jezus, którego ukrzyżowali, współuczestniczy w chwale i panowaniu Przedwiecznego Boga.
W pełnej wersji Katechizmu zostało przytoczone objaśnienie tego zwrotu przez św. Jana z Damaszku (+750): „Przez prawicę Ojca rozumiemy chwałę i cześć Bóstwa, gdzie Ten, który istniał jako Syn Boży przed wszystkimi wiekami, jako Bóg i współistotny Ojcu, zasiadł cieleśnie po Wcieleniu i uwielbieniu Jego ciała” (KKK 663). Wniebowstąpienie więc Chrystusa oznacza uczestnictwo Jego człowieczeństwa w chwale i władzy samego Boga.
Rzymianom chrześcijanie mówili otwarcie: „Nie uznajemy waszego cezara za imperatora. Naszym królem jest Jezus. Tylko On jest naszym Władcą i Panem - Jego panowanie trwać będzie na wieki”. Dlatego tysiącami byli skazywani na śmierć, a rozszarpywani na arenach przez dzikie zwierzęta, płonąc jako żywe pochodnie, śpiewali: „Chrystus królem, Chrystus władcą!”.
Królem wszechświata został ustanowiony Jezus. Od chwili Wcielenia się Przedwiecznego, Stwórczego Słowa Ojca Niebieskiego, człowieczeństwo Jezusa otrzymało udział w Jego Boskim panowaniu. Bóg spełnił swój odwieczny zamysł, wyrażony w raju: oto Jezusowi, synowi Maryi z Nazaretu - zjednoczonemu z osobą Boskiego Syna - została powierzona władza nad całym stworzeniem. Ojciec Niebieski „wszystko poddał pod Jego stopy” (Ef 1,22) - stwierdzi św. Paweł (KKK 668).
Jezus, Bóg-Człowiek, został królem nie po to, by panować, dominować, lecz po to, aby służyć swym poddanym. Nie chciał, aby Mu służono, ale pragnął wszystkim służyć: leczyć chorych, odnajdywać zagubionych, zbawiać to, co zginęło.
On - nie tak jak inni władcy, którzy wywyższają się nad swych poddanych i dają im odczuć swoją władzę - jest Władcą, Panem, który umywa nogi, uzdrawia, rozmnaża chleby, by nakarmić głodnych, życie swoje daje za nas, bierze na siebie nasze grzechy, syci nas życiem, którego pełnią jest On sam. Jezus to Władca obfitujący w miłość i miłosierdzie. W Nim pokładamy naszą ufność. Jego otaczamy naszą miłością.
Rozpocznij, Jezu, wnet swoje panowanie.
Marana tha! - Przyjdź, Panie nasz.
Daj nam światła potrzebne do okazania Ci należnej czci i posłuszeństwa.

* (K 132) to informacja, do jakiego akapitu Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego autor powyższych refleksji nawiązuje. Natomiast (KKK 669) wskazuje akapit pełnej wersji Katechizmu Kościoła Katolickiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Ocena: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Współpracownik Apostołów

Niedziela Ogólnopolska 17/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

św. Marek

GK

Św. Marek, ewangelista - męczeństwo ok. 68 r.

Św. Marek, ewangelista - męczeństwo ok. 68 r.

Marek w księgach Nowego Testamentu występuje pod imieniem Jan. Dzieje Apostolskie (12, 12) wspominają go jako „Jana zwanego Markiem”. Według Tradycji, był on pierwszym biskupem w Aleksandrii.

Pochodził z Palestyny, jego matka, Maria, pochodziła z Cypru. Jest bardzo prawdopodobne, że była właścicielką Wieczernika, gdzie Chrystus spożył z Apostołami Ostatnią Wieczerzę. Możliwe, że była również właścicielką ogrodu Getsemani na Górze Oliwnej. Marek był uczniem św. Piotra. To właśnie on udzielił Markowi chrztu, prawdopodobnie zaraz po zesłaniu Ducha Świętego, i nazywa go swoim synem (por. 1 P 5, 13). Krewnym Marka był Barnaba. Towarzyszył on Barnabie i Pawłowi w podróży do Antiochii, a potem w pierwszej podróży na Cypr. Prawdopodobnie w 61 r. Marek był również z Pawłem w Rzymie.

CZYTAJ DALEJ

W siedzibie MEN przedstawiono szokujący ranking szkół przyjaznych osobom LGBTQ+

2024-04-24 13:58

[ TEMATY ]

LGBT

PAP/Rafał Guz

„Bednarska" - I społeczne liceum ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie zostało najwyżej ocenione w najnowszym rankingu szkół przyjaznych osobom LGBTQ+. Ranking przedstawiła Fundacja "GrowSpace" w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Ranking w gmachu MEN został zaprezentowany po raz pierwszy.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję