Reklama

Tertulian a świat antyczny

Niedziela łódzka 39/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z uznaniem należy odnotować ukazanie się ostatnio książki autorstwa ks. Romana Stawinogi, kapłana naszej archidiecezji, który od roku 1996 pełni funkcję kapelana Konwentu i Szpitala Bonifratrów w Łodzi. Przedmiotem refleksji Autora, znanego z tak rozległych zainteresowań humanistycznych, jest tym razem próba ukazania i oceny stanowiska wybitnego pisarza, apologety, przedstawiciela świata chrześcijańskiego - Tertuliana (ok. 160-240) wobec współczesnego mu świata grecko-rzymskiego. Autor w swoich zamiarach badawczych sięga jednak dalej poza ściśle historyczny kontekst, zakładając - jak sam pisze we wstępie - historyczną ciągłość cywilizacji europejskiej, powstałej w twórczym ostatecznie zetknięciu się chrześcijaństwa z życiem i myślą cywilizacji starożytnej, wyraża nadzieję, że krytyczne przeniesienie wniosków i ocen z jednego etapu procesu dziejowego w drugi, winno okazać się przydatne, mimo odległości epok, do wyrazistszego widzenia form rozwojowych i zasad współżycia ludzkiego, i pomocne aktualnie do obrania właściwej w tym względzie postawy. Pomijając niezwykle interesującą stronę książki, która w swej warstwie merytorycznej bliższa jest specjalistom z zakresu literatury wczesnochrześcijańskiej, należy zauważyć, że ze względu na styl publikacji i próbę aktualizacji problematyki, stanowi niezwykle interesującą lekturę dla szerszego kręgu czytelników. Na uwagę zasługuje próba znalezienia punktów stycznych i elementów, które są jakby "ponadczasowe" i mogą być użyteczne w dialogu, który chrześcijaństwo prowadzi dziś ze światem współczesnym, tym bardziej, iż Tertulian szczególnie w traktacie De testimonio Animae, należącym - jak się wydaje - do najbardziej oryginalnych i celnych dzieł, uważał, że chrześcijaństwo wyraża wierzenia i aspiracje samego ducha ludzkiego (por. H. Henson). Autor odwołuje się przy tym do odpowiednich dokumentów kościelnych Vaticanum II (np. Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae, Dekret o ekumenizmie Unitatis reintegratio, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate) oraz nauczania ostatnich papieży (m.in. encykliki Pawła VI Evangelii nuntiandi, Jana Pawła II Fides et ratio). Lektura stawia czytelnika wobec ważnego problemu dotyczącego każdego wierzącego chrześcijanina: bycia żarliwym obrońcą wiary i jej zasad oraz przyjaznej i pokojowej współpracy z wszystkimi innymi w budowaniu lepszego, opartego na porządku miłości świata. Na osobną wzmiankę, jak pisze w przedmowie do książki prof. dr hab. Anna Maria Komornicka, zasługuje piękna polszczyzna, klarowny styl, precyzja w definiowaniu nieraz zawiłych koncepcji, oryginalne piękno literackie, umiejętność przechodzenia od skomplikowanych komentarzy do swobodnego stylu, bliskiego publicystyce - w najlepszym tego słowa znaczeniu. Praca zainteresuje z pewnością nie tylko specjalistów z zakresu filologii klasycznej i teologii. Zapewne sięgnie po nią szeroki krąg czytelników, którym nieobce są problemy postulowanej przez Jana Pawła II nowej ewangelizacji w konkretnych warunkach społecznych i politycznych. Książka uczy nadto, jak sięgać i obficie czerpać z dorobku myśli wczesnochrześcijańskiej.

Ks. Roman Stawinoga. "Tertulian a świat antyczny". Kraków 2002.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję