Reklama

Wiara

Gadu-gadu z księdzem

Dlaczego księża chodzą na czarno?

W słowniku biblijnym przeczytałem o tym, że kolor czarny jest znakiem smutku i żałoby w odróżnieniu od koloru białego, który symbolizuje radość i czystość. Przy tej okazji zacząłem się zastanawiać, skąd wziął się zwyczaj noszenia przez księży czarnej sutanny? Dlaczego księża noszą sutannę i dlaczego akurat w czarnym kolorze, który nie jest kolorem radości i nadziei?
Stanisław

Obłóczyny - czyli przyjęcie stroju duchownego - były dla mnie wyjątkowym wydarzeniem. Mimo że jeszcze wtedy nie stałem się księdzem (sutannę dostaliśmy na III roku seminarium), to dla świata i ludzi byłem już przypisany do stanu duchownego. To był cudowny dzień! Nagle niektórzy ludzie na mój widok pozdrawiali Chrystusa, dzielili się swoimi problemami. Dzięki sutannie stałem się dla świata widocznym znakiem szczególnej przynależności do Boga. Dlatego staję dziś po stronie obrońców stroju duchownego i choć wiem, że nie „szata czyni człowieka”, to jednak szkoda mi tych czasów, kiedy noszenie sutanny było czymś normalnym i codziennym dla kapłanów. Bardzo lubię chodzić w swojej czarnej sutannie. Oczywiście, że w pierwszych wiekach chrześcijaństwa (przez ponad cztery wieki) kapłani ubierali się jak wszyscy inni ludzie. W tamtych czasach tuniki były czymś normalnym. Kiedy przychodziła moda na krótsze stroje, niektórzy kapłani zachowywali zwyczaj noszenia tunik, przez co powoli zaczęli wyróżniać się jako odrębna grupa ludzi. Synod w Bradze w 572 r. nakazał duchownym, którzy wychodzą ze swojego domu, noszenie stroju odróżniającego ich od świeckich. Historia ostatecznego kształtowania się tradycji noszenia sutann jest długa. Na przełomie XV i XVI wieku ustalił się zwyczaj noszenia sutann określanych również słowem „rewerenda” (słowo to pochodzi z języków romańskich). Wtedy suknie były też noszone przez mężczyzn. Zwłaszcza szlachta lubiła używać długich żupanów, pasów i kontuszy. Ostatecznie strój księży ustalił się w XVII i XVIII wieku. Kolor sutanny związany był z hierarchią wśród duchowieństwa i tak jest do dzisiaj: papież nosi białą sutannę, kardynałowie - czerwoną (purpurową), biskupi - fioletową, a księża - czarną. Masz rację, że zazwyczaj czerń kojarzy się ze smutkiem, ale w przypadku stroju duchownego ten kolor ma inne, symboliczne znaczenie. Czarna sutanna ma przypominać księdzu obumieranie dla świata i zanurzenie się w wieczności. Czerń symbolizuje również rezygnację z jaskrawych kolorów, a więc rezygnację z tego, co niesie świat, z jego błyszczenia, z jego zaszczytów i uciech.
Ważnym elementem stroju duchownego jest biała koloratka. Nasi studenci zadali mi kiedyś pytanie: Dlaczego ten biały listek na mojej szyi nazywa się koloratką, skoro nie jest kolorowy? Słowo „koloratka” powstało od łacińskiego słowa collare, co znaczy obroża. Biała koloratka na szyi kapłana ma przypominać obrączkę i obrożę - nasze zaślubiny z Chrystusem i Kościołem oraz oddanie Chrystusowi naszej wolności i pozwolenie Mu na całkowite kierowanie naszym życiem. My, kapłani, nosimy obrożę, bo chcemy być we wszystkim prowadzeni przez Chrystusa. Zauważ, że w odróżnieniu od sutanny nasze koloratki są białe. To jest na tle czarnej sukni symbol światła zmartwychwstania. Idziemy przez ten świat, rezygnując z jego błyskotek i kolorów, żyjąc nadzieją na udział w blasku zmartwychwstania. Ten biały listek na tle naszego czarnego stroju jest właśnie znakiem naszych dążeń i pragnień.
Zobacz, ile treści jest w naszym stroju duchownym, dlatego tak mi żal, że coraz rzadziej zakładamy sutannę, bo ona już sama w sobie była i jest głoszeniem najważniejszych prawd naszej wiary. A tak na marginesie - my, księża, pod sutanną nosimy spodnie i nie jest regułą, że w każdej sutannie mamy 33 guziki.

Ocena: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konfrater Maryi

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Marian Florek/Niedziela

W dniu 1 grudnia 2018 r. do grona konfratrów jasnogórskich został włączony bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy częstochowski. Uroczystość miała miejsce w Kaplicy MB. Przed Bogarodzicą w obecności braci zakonnych i licznie zgromadzonych wiernych aktu przyjęcia do wspólnoty paulińskiej dokonał o. Arnold Chrapkowski, generał zakonu paulinów. W homilii nowo przyjęty brat, nawiązując do ewangelicznej historii z Kany Galilejskiej mówił o naszych oczekiwaniach wobec Maryi. Przychodzimy do Niej i prosimy, błagamy, na coś liczymy. Trzeba jednak spojrzeć na nasze przywiązanie do Bogarodzicy również i z Jej strony. Ona ma też prawo czegoś oczekiwać od nas. Będąc tu na jasnej Górze trzeba się pytać Maryi, jakie ma oczekiwania wobec nas? Bp mAndrzej Przybylski podkreślił, w kontekście swojego włączenia do konfraterni, iż nie traktuje tego jako zasługi- "Otrzymany dar jest dla mnie, przeze mnie i dla innych! "

Jasnogórska konfraternia - powstała w średniowieczu z grona przyjaciół i dobroczyńców klasztoru darzonych szczególnym zaufaniem i przywilejami. Członkowie konfraterni, traktowani niemal tak jak zakonnicy, mają prawo noszenia habitu, gościny na J.G. i zasiadania przy wspólnym stole z profesami; konfratrzy są najczęściej współpracownikami paulinów i pomocnikami zakonu; początkowo praktyka przyjmowania do konfraterni była swobodna, z czasem o wstąpieniu decydowała nie tylko prośba zainteresowanego, lecz także postanowienie kapituły zak. lub zgoda prowincjała; obecnie nadawanie dyplomów zastrzeżone jest generałowi zak., a o przyjęciu rozstrzyga żywy kult do MB Jasnogórskiej i szerzenie jej czci.

CZYTAJ DALEJ

Krzysztof Krawczyk o Janie Pawle II

2021-04-08 10:50

[ TEMATY ]

wiara

świadectwo

św. Jan Paweł II

Krzysztof Krawczyk

krzysztofkrawczyk.eu

Cała Polska oraz Polonia za granicą, opłakuje śmierć Krzysztofa Krawczyka, który po długiej chorobie zmarł 5 kwietnia, br. Na portalach społecznościowych fani publikują wideoklipy najpopularniejszych jego piosenek oraz fragmenty wywiadów, których, podczas swojej długoleniej kariery, udzielił dla czasopism, rozgłośni radiowych i telewizji.

Krzysztof Krawczyk śpiewał także w hołdzie Janowi Pawłowi II i z okazji piątej rocznicy śmierci, Papieża Polaka, podzielił się swoim świadectwem, które, pod redakcją Aleksandry Zapotoczny, ukazało się w „Wielkiej Księdze Cudów Jana Pawla II”, wydanej przez Wydawnictwo św. Stanisława BM (Kraków, 2010).

CZYTAJ DALEJ

"Formuła Dobra" kończy 5 lat

2021-04-12 12:30

ks. Łukasz Romańczuk

bp Jacek Kiciński

bp Jacek Kiciński

Hospicjum dla Dzieci Dolnego Śląska „Formuła Dobra” obchodzi swoje 5-lecie istnienia. Z tej okazji, w katedrze wrocławskiej odbyła się Eucharystia.

Przewodniczył jej i słowo wygłosił ks. bp Jacek Kiciński. Mszę św. koncelebrowali - ks. Tomasz Filinowicz - kapelan hospicjum oraz ks. Paweł Cembrowicz - proboszcz katedry.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję