Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maryja jest Matką Jezusa. Skoro uznajemy w Nim Boską rzeczywistość - konsekwentnie musimy uznać Jej Boskie macierzyństwo. Ktoś mógłby zauważyć, że Maryja poczęła Jezusa i dała Mu ludzkie ciało - była więc Matką Jego człowieczeństwa, a nie Jego Bóstwa. Jej Syn jednak od samego poczęcia został złączony osobowym, nierozerwalnym węzłem z Bóstwem Syna Bożego - jednej z Osób Trójcy Przenajświętszej. Stanowi z Nim jedność nierozdzielną - jest zarazem Bogiem i człowiekiem. Skoro więc twierdzimy, że Jezus - Syn Maryi - jest przedwiecznym Synem Bożym, który dopuścił do uczestnictwa w swym bóstwie nasze człowieczeństwo; że zjednoczył w swej Boskiej osobie swą Boską naturę z naturą ludzką; że wcielił się w Jej łonie w ludzką naturę - to w tym sensie możemy Maryję nazywać Matką Boga-człowieka.
Należy jednak pamiętać, że Boska rzeczywistość Jej Syna bierze swój odwieczny początek od Ojca Niebieskiego, z Nim i z Duchem Świętym stanowi odwieczną, trójjedyną Jedność. I dlatego posługując się określeniem „Matka Boska”, musimy się strzec, by nie sugerowało to Jej Boskości czy jakiejkolwiek roli w zaistnieniu Bóstwa Jej Syna. Nasze słownictwo, zwłaszcza w dziedzinie teologii, winno być precyzyjne. Używając tego tytułu, musimy być świadomi, że Maryja była człowiekiem. Rodząc swego Boskiego Syna, pozostała człowiekiem. Była człowiekiem niezwykłym, wybranym przed wiekami przez Boga, aby w Niej dokonało się największe z dzieł Przenajświętszej Trójcy - zjednoczenie Syna Bożego z ludzką naturą. Wzięta z ciałem i duszą do nieba, ustanowiona Królową nieba i ziemi, pozostaje człowiekiem. Jej człowieczeństwo w tym sensie zostało „przebóstwione”, gdyż dzieli Chwałę i Panowanie Jej Boskiego Syna, który w swoim człowieczeństwie zasiada „po prawicy Ojca Niebieskiego”. W tym sensie również wszyscy zbawieni będą mieli udział w Bóstwie Jej Syna. Dlatego Maryja nazywana jest przez wielu teologów prototypem oczekującej nas Chwały.
Taka jest i była długowieczna nauka Kościoła. Gdy ok. 420 r. Nestoriusz, biskup Konstantynopola, poparł przeciwników nazywania Maryi Matką Boga (Theotokos), wielu mnichów oraz świeckich, a także biskupów, zaprotestowało przeciw jego nauce. Biskup Aleksandrii Cyryl swymi listami spowodował, że problem stał się przedmiotem ogólnoościelnej dyskusji. Papież Celestyn I napisał w tej sprawie do Nestoriusza, a także do kapłanów w Konstantynopolu oraz do wszystkich patriarchów Wschodu. Cyryl zwołał synod do Aleksandrii, gdzie zredagowano anatematyzmy (wyklęcia) przeciwko błędom Nestoriusza. Wreszcie cesarz zwołał w 431 r. do Efezu sobór powszechny. Ogłoszono na nim dogmat o Bożym macierzyństwie Maryi. Nestoriusza i jego zwolenników skazano na wygnanie.
Obszernie na temat Boskiego macierzyństwa Maryi wypowiedział się także II Sobór w Konstantynopolu (553 r.). Jego Ojcowie podkreślali mocno, że choć w Chrystusie obecne są dwie natury, to należy widzieć w Nim tylko jedną osobę - Boską Osobę Przedwiecznego Syna Bożego.
Polacy, a także inne narody słowiańskie, Najświętszą Matkę Zbawiciela chętniej nazywają Matką Boga niż Dziewicą - jak to jest w zwyczaju narodów romańskich. Tym słowem rozpoczyna się pierwsza maryjna polska pieśń: „Bogarodzica”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik może nam wiele wymodlić

2024-03-22 18:36

[ TEMATY ]

Warszawa

sanktuarium

św. Andrzej Bobola

polona.pl

Kustosz narodowego sanktuarium św. Andrzej Boboli jezuita o. Waldemar Borzyszkowski zauważa od lat wzmożenie kultu męczennika. Teraz, kiedy wolność Polski jest zagrożenia, szczególnie warto modlić się za jego wstawiennictwem - zaznacza w rozmowie z KAI. W dniach 16-24 marca odbywa się ogólnonarodowa nowenna o pokój, pojednanie narodowe i ochronę życia za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli i bł. Jerzego Popiełuszki.

Joanna Operacz (KAI): Czy w sanktuarium św. Andrzeja Boboli widać, że ten XVII-wieczny męczennik jest popularnym świętym? Czy jest bliski ludziom?

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję