Reklama

Kościół

Bp Czaja: Poprzez program duszpasterski: „Wierzę w Kościół Chrystusa”, chcemy zwrócić uwagę czym w swej najgłębszej istocie jest Kościół

O nowym programie duszpasterskim: „Wierzę w Kościół Chrystusa” na rok liturgiczny 2022/23 mówił biskupom na 392. Zebraniu plenarnym KEP bp Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji Episkopatu ds. Duszpasterstwa. Realizacja programu rozpocznie się w pierwszą niedzielę Adwentu, wraz z początkiem nowego roku liturgicznego.

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskupi otrzymali również dokładne materiały pomocowe, ukazujące jak można konkretnie realizować program duszpasterski. Jest to zeszyt o charakterze teologiczno-pastoralnym oraz cztery inne zeszyty bardziej praktyczne. Materiały te otrzymają w najbliższych miesiącach wszystkie polskie parafie.

- Poprzez program: „Wierzę w Kościół”, chcemy zwrócić uwagę wiernych czym w swej najgłębszej istocie jest Kościół i podnieść świadomość wiary w Kościół, którą wyznajemy w Składzie Apostolskim. A przede wszystkim zwrócić uwagę, że Kościół nie jest jakąś zewnętrzną instytucją, ale, że my wszyscy go stanowimy – wyjaśnia bp Andrzej Czaja.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Kościół – dodaje - jest to wspólnota Ludu Bożego, która zmierza za Chrystusem, dając się prowadzić Bożemu duchowi. A po drodze nie możemy lekceważyć świątyni, w której Bóg dokonuje naszego uświęcenia, jak i również znaków drogowych na tej drodze, jakimi są przykazania i Ewangelia”.

I w tym zakresie, odkrywania tajemnicy Kościoła i tego jakim ma być Kościół – zdaniem bp. Czai – nowy program duszpasterski bardzo zbiega się z synodem o synodalności, który również stawia sobie za zadanie wysłuchanie, co na obecnym etapie Duch Boży ma do powiedzenia Kościołowi.

Bardzo zależy nam na uświadomieniu co w istocie znaczy „Wierzyć w Kościół” – dodaje bp Czaja – a co oznacza to wierzyć w Boga, który objawił się jako Emmanuel.

Chcemy też wytłumaczyć – podkreśla - dlaczego warto jest „Wierzyć Kościołowi”. A to wyłącznie dlatego, że przekazuje on treści objawione wprost przez samego Boga, a nie żadną ludzką naukę. W Kościele przekazywane jest to, co Bóg chce nam ofiarować i jeśli nie wierzę w Kościół to się na to zamykam. „A jest to bogactwo łaski Bożej i Prawdy oraz rzeczywista obecność Chrystusa i na moc Bożego ducha” - dodaje.

A następnym krokiem – wyjaśnia bp Czaja – jest podążać wraz z Kościołem wspólną drogą, która być może jest wyboista, ale jednak prowadzi ku zbawieniu. A z kolei warunkiem podjęcia wspólnej drogi wraz z Kościołem i w Kościele jest umiłowanie Kościoła, bo inaczej iść razem się po prostu nie da.

Reklama

Przy okazji biskup zwraca uwagę, że ludzki grzech nie podważa sensu Kościoła, ani wartości jego misji. Bo przecież Kościół jest święty, ale wyłącznie dlatego, że obecny jest w nim Chrystus, a jako wspólnota jest wspólnotą grzesznych ludzi. To my, ludzie, sprawiamy, że w Kościele jest tyle grzechu, choć on sam jest święty świętością samego Boga.

Ponadto – dodaje bp Czaja - ważna jest też wiara w „jeden” Kościół, który jest powszechny i apostolski. - Wiara w jeden Kościół oznacza, że Kościół jest jedyny i niepowtarzalny i w istocie jako Kościół Chrystusa nie jest on podzielony, choć w przestrzeni widzialnej widać wiele jego podziałów – wyjaśnia, dodając, że „tym co łączy Kościół w jedno jest Duch Boży. A wynika stąd zadanie, aby przezwyciężać te podziały Kościoła, jakie zaistniały i pracować na rzecz jego jedności”.

Wymiar powszechności Kościoła polega na tym, że Kościół jest dla wszystkich ludzi, wszystkich czasów. - Ale skoro Kościół jest posłany do wszystkich, stąd wynika dla nas bardzo konkretne zadanie. To my jako wierzący, musimy wyjść ku wszystkim innym. I na tym polega misyjne zadanie Kościoła, do które wszyscy jesteśmy powołani – wyjaśnia bp Czaja.

I wreszcie Kościół jest apostolski, tzn., zbudowany na wierze 12 apostołów i na przekazywanej przez pokolenia sukcesji apostolskiej. Stąd – dodaje - wynika zadanie strzeżenia wiary, czyli jej integralności i zgodności z nauczaniem Kościoła. Do ważnych zadań należy także taki przekaz i taka interpretacja zasad wiary, aby była ona zrozumiała w warunkach każdego czasu i każdej kultury. „Mamy strzec wiary apostolskiej Kościoła, ale także wykładać ją we współczesnym językiem który trafi do ludzi” – podkreślił bp Czaja.

2022-06-07 14:10

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łączy nas Chrystus

Niedziela Ogólnopolska 3/2020, str. 16-18

[ TEMATY ]

episkopat

Adobe.stock.pl

Czego katolicy mogą się nauczyć w kwestiach wyznawania wiary od prawosławnych i luteran, a czego wierni prawosławni i protestanci mogą się nauczyć od katolików?
Czy rzeczywiście tak wiele nas różni? A może więcej nas łączy?

Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska, rzecznik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP

CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Rozesłanie Dwunastu

2024-07-12 12:05

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

pl.wikipedia.org/ Jeffrey Bruno

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

14 lipca 2024, XV niedziela zwykła, rok B

CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo szkaplerzne jedną z najpopularniejszych form kultu maryjnego w Kościele katolickim

2024-07-13 09:08

[ TEMATY ]

szkaplerz

Matka Boża Szkaplerzna

Karol Porwich/Niedziela

Nabożeństwo szkaplerzne obok różańca jest jedną z najpopularniejszych form kultu Matki Bożej w Kościele katolickim. Jego początki sięgają przełomu XIII i XIV wieku oraz objawień w 1251 r. Matki Jezusa generałowi karmelitów św. Szymonowi Stockowi, który modlił się o ratunek dla zakonu.

Święto Matki Bożej z Góry Karmel karmelici obchodzą od XIV wieku. Dla całego Kościoła zatwierdził je w 1726 r. papież Benedykt XIII. W Polsce znane jest pod nazwą Matki Bożej Szkaplerznej i obchodzone jest 16 lipca, na pamiątkę zjawienia się Maryi w 1251 r. ówczesnemu generałowi karmelitów o. Szymonowi Stockowi, który modlił się o pomoc dla zakonu. Dekret soboru laterańskiego IV (1215) zabraniał bowiem zakładania nowych zakonów i nie uznawał istnienia tych, które nie były oparte na regule zaaprobowanej przez Kościół, a do takich należał wówczas m.in. zakon karmelitów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję