Od ponad osiemdziesięciu lat na rynku prasowym obecny jest Tygodnik Katolicki „Niedziela”. Z badań prowadzonych m.in. przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego wynika, że jest jednym z najważniejszych tygodników religijnych w Polsce. Nakład ostatniego numeru wynosił 172 684 egzemplarze.
- Na początku „Niedziela” miała zaledwie 12 stron, kierowana była tylko do mieszkańców diecezji częstochowskiej, a jej nakład wynosił 7 tys. egzemplarzy. Po II wojnie światowej tygodnik uzyskał zasięg ogólnopolski. W skład zespołu redakcyjnego weszła wtedy m.in. znana pisarka Zofia Kossak-Szczucka - opowiada zastępca redaktora naczelnego Lidia Dudkiewicz. - W ciągu ponad 80 lat wiele się zmieniło. Były też okresy, kiedy „Niedziela” się nie ukazywała: 5 lat okupacji hitlerowskiej i 28 lat rządów komunistycznych - mówi ks. Ireneusz Skubiś, który od 26 lat kieruje tygodnikiem, po wznowieniu jego wydawania w 1981 r. Ponad 170 tys. egzemplarzy trafia dzisiaj zwłaszcza do 22 diecezji, w których ukazują się lokalne edycje gazety. Istnieje także edycja skierowana do Polaków w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Z „Niedzielą” współpracuje ok. tysiąca autorów. - Według badań, „Niedzielę” co tydzień czyta ponad połowa polskich proboszczów - podkreśla Milena Kindziuk z redakcji warszawskiej. W 2006 r. niezależna firma Estymator badała czytelnictwo, słuchalność i oglądalność mediów w Polsce. Wynika z nich m.in., że „Niedzielę” czyta ponad 15 proc. osób z wykształceniem wyższym i prawie 38 proc. z wykształceniem średnim. Według tych badań, w ciągu sześciu tygodni „Niedzielę” czytało 1,45 proc. populacji naszego kraju („Gościa Niedzielnego” - 1,37 proc., „Źródło” - 0,16 proc.). Z kolei w 2003 r. Instytut Spraw Publicznych opublikował pracę „Duchowieństwo parafialne a integracja z Unią Europejską”, pod kierunkiem Leny Kolarskiej-Bobińskiej. Czytamy tam m.in.: „Najpopularniejszą gazetą wśród duchownych jest «Nasz Dziennik» (...), a czasopismem «Niedziela»”. Nieco dalej we wspomnianej publikacji znaleźć można informację, że „Niedzielę” czyta 52 proc. duchownych, „Gościa Niedzielnego” - 33 proc., „Wprost” - 17 proc.
Dzisiejsza „Niedziela” to niemal koncern medialny. Od dziesięciu lat można ją przeczytać w internecie
Do regularnego czytania „Niedzieli” przyznaje się wielu polityków. Sięgają po nią m.in. posłowie: Marek Jurek, Krzysztof Putra, Marian Piłka, Przemysław Gosiewski, senatorowie: Adam Biela, Ryszard Bender czy Czesław Ryszka. Ten ostatni jest także autorem „Niedzieli”. - To tygodnik, który podnosi na wyższy poziom refleksję na temat współczesnego życia i Kościoła. Życzę „Niedzieli” wielu następnych dziesięcioleci istnienia, bo jest bardzo potrzebna - mówi Marek Jurek.
W planach tygodnik ma m.in. zmiany w swoim portalu internetowym, by mógł jeszcze efektywniej docierać do Polaków rozsianych po całym świecie. Tym bardziej że prasa katolicka to dzisiaj zaledwie kilka procent gazet w Polsce. Przed wojną dzienniki, tygodniki i miesięczniki katolickie stanowiły 23 proc. czasopism wydawanych w Polsce. - Pracy więc nam na pewno nie zabraknie - przyznaje ks. Ireneusz Skubiś.
Pomóż w rozwoju naszego portalu