Reklama

Kościoły jubileuszowe

Kościół św. Macieja w Siewierzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siewierz i ziemia siewierska mają bogatą przeszłość czego dowodem są zachowane zabytki architektury sakralnej i świeckiej. Parafia siewierska jest równie stara jak gród. Ziemia siewierska początkowo należała do Małopolski. Pierwsza wzmianka historyczna o Siewierzu znajduje się w dokumencie legata papieskiego Idziego z 1125 r., w którym napisano, że klasztor benedyktynów w Tyńcu pod Krakowem pobierał część opłat z targu i jatki w Siewierzu. Okres ten kończy się w 1178 r., kiedy Kazimierz Sprawiedliwy darował gród siewierski Mieszkowi Plątonogiemu księciu opolsko-raciborskiemu. W połowie XIII w. był siedzibą kasztelani.

Istniała tutaj także komora celna, z której dochody w 1223 r. pobierał konwent norbertanek z Rybnika. Gród w tym czasie położony był wokół kościoła św. Jana Chrzciciela, a więc w pewnej odległości od dzisiejszego centrum miasta. Prawdopodobnie po spaleniu grodu w 1241 r. przez Tatarów przeniesiono osadę w miejsce chronione rzeką oraz rozległymi bagnami. W 1276 r. Siewierz otrzymał prawa miejskie, jednakże nie zachował się dokument lokacyjny. W 1281 r. dystrykt siewierski przeszedł we władanie książąt bytomsko-kozielskich, którzy z kolei w 1337 r. sprzedali go książętom cieszyńskim.

W 1341 r. po raz pierwszy w dokumentach użyto formy " księstwo siewierskie". W 1443 r. książę cieszyński Wacław sprzedał księstwo siewierskie biskupowi krakowskiemu Zbigniewowi Oleśnickiemu. Księstwo znajdując się poza granicami Korony posiadało własne prawa, sądy i wojsko. Na podstawie uchwał Sejmu Wielkiego z 1790 r. i 1791 r. księstwo zostało włączone do Korony. Po III rozbiorze Polski ziemia siewierska została zagarnięta przez Prusaków i włączona jako tzw. " Nowy Śląsk". Po wkroczeniu wojsk francuskich w 1807 r. Napoleon Bonaparte reaktywował księstwo siewierskie i nadał je marszałkowi Lannes, księciu de Montebello. Po Kongresie Wiedeńskim Siewierz znalazł się pod zaborem rosyjskim.

Około 1140 r. zbudowano w Siewierzu kościół św. Jana Chrzciciela. Z 1224 r. pochodzi informacja o tym, że kościół pw. św. Marii w Siewierzu został przez księcia opolskiego Kazimierza uposażony podopolską wsią Dobrzeń. W 1228 r. prawo patronatu nad tym kościołem otrzymał klasztor norbertanek w Czarnowąsach pod Opolem. W 1304 r. Kazimierz książe bytomski potwierdził Dytwinowi plebanowi z Siewierza nabycie młyna nad Czarną Przemszą. W 1325 r. dokument świętopietrza wspomina o Tilo plebanie siewierskim. Bulla papieska z 1424 r. wspomina, iż kościół św. Jana Chrzciciela był ośrodkiem parafii, a kościół św. Macieja kościołem filialnym. Bulla ta potwierdza prawo patronatu klasztoru norbertanek w Czarnowąsach do kościoła parafialnego w Siewierzu.

W połowie XV w. kościołem parafialnym był już kościół św. Macieja. Od 1619 r. istniała w Siewierzu także parafia szpitalna pod wezwaniem św. Barbary i Walentego, którą zlikwidowano dopiero w 1840 r. Duża parafia siewierska zaczęła się stopniowo dzielić po II wojnie światowej. Do początków XVIII w. parafia siewierska należała do dekanatu bytomskiego, później utworzono dekanat siewierski pokrywający się prawie w całości z granicami księstwa. W 1867 r. zniesiono dekanat siewierski, a parafię włączono do dekanatu będzińskiego. W 1947 r. reaktywowano dekanat siewierski.

Kościół św. Macieja pochodzi z I połowy XV w. Początkowo zbudowano murowane prezbiterium a następnie dobudowano drewnianą nawę. Przed rokiem 1598 nawę przebudowano na murowaną. W latach 1647-57 staraniem biskupa krakowskiego Piotra Gębickiego kościół częściowo przebudowano. Obecny kształt świątynia uzyskała w latach 1782-84 po rozbudowie prowadzonej przez biskupa krakowskiego Kajetana Sołtyka. Przedłużono wówczas kościół w kierunku zachodnim o 5 m. Wzniesiono nową jednowieżową fasadę, zbudowano kruchtę, skarbiec i jedną kaplicę od strony południowej. W jej wyniku kościół otrzymał wygląd barokowo-klasycystyczny. Jest to kościół orientowany, jednonawowy z węższym prezbiterium zamkniętym trójbocznie. W głównym ołtarzu znajduje się obraz św. Macieja Apostoła. Boczne kaplice są pw. Matki Bożej Różańcowej i Pana Jezusa Ukrzyżowanego. Kościół otoczony jest murem, w którym znajdują się trzy bramy. Ozdobą murów jest trójarkadowa brama zwana biskupią. W 1957 r. kościół otrzymał nową polichromię wnętrza oraz tynki zewnętrzne. W latach 1989-97 staraniem proboszcza, dziekana ks. Józefa Dawczyńskiego kościół otrzymał nowe wieże i został pokryty blachą miedzianą. Odnowiono także wnętrze świątyni zmieniając jego wystrój. Kościół konsekrowany był 9 września 1883 r. przez biskupa kieleckiego Tomasza Kulińskiego.

Na cmentarzu znajduje się kościół św. Jana Chrzciciela pochodzący z XII w. Jest to najstarszy zabytek sakralny w regionie. Wzniesiony został prawdopodobnie ok. 1140 r. przez znanego fundatora kościołów, Piotra Własta Dunina. Do XV w. był kościołem parafialnym, później filialnym. Po runięciu sklepienia w 1639 r. wzmocniono ściany masywnymi przyporami i podwyższono szczyty. W 1696 r. wzniesiono barokową wieżyczkę na sygnaturkę, wykonano drewniany sufit i dobudowano kruchtę. W latach 50-tych XX w. przeprowadzono prace konserwatorskie, odtwarzając sklepienie kolebkowe oraz usuwając elementy XVIII-wieczne. W 1993 r. przeprowadzono remont dachu kładąc nowe poszycie z podwójnych gontów. Jest to kościół romański, orientowany; murowany z kamienia ciosowego; prostokątny, jednonawowy z półkolistą absydą. Przy zachodniej ścianie znajdują się pozostałości empory, w absydzie fragmenty dwuwarstwowej polichromii romańskiej i gotyckiej z nieczytelnymi scenami figuralnymi. Do wnętrza świątyni prowadzi uskokowy portal zamknięty półkoliście z prostokątnym otworem wejściowym. Na terenie parafii przy ul. Krakowskiej znajduje się także kościół św. Barbary i Walentego, dawniej szpitalny, wybudowany w 1618 r. staraniem mieszczan siewierskich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: niech Bóg błogosławi Węgrów!

2024-04-25 11:10

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

„Niech Bóg błogosławi Węgrów” - powiedział papież przyjmując dziś na audiencji pielgrzymów z tego kraju, przybyłych, aby podziękować mu za ubiegłoroczną wizytę apostolską w swej ojczyźnie. Obok prymasa Węgier, kardynała Pétera Erdő i przewodniczącego episkopatu Węgier, biskupa Andrása Veresa gronie pielgrzymów obecny był także nowy prezydent kraju Tamás Sulyok.

Ojciec Święty mówiąc o swej ubiegłorocznej pielgrzymce zaznaczył, że przybył jako pielgrzym, aby modlić się wspólnie z węgierskimi katolikami, także za Europę, w intencji „pragnienia budowania pokoju, aby dać młodym pokoleniom przyszłość nadziei, a nie wojny; przyszłość pełną kołysek, a nie grobów; świat braci, a nie murów. Modliłem się za wasz drogi naród, który przez tysiąclecie zamieszkiwał tę ziemię i użyźniał ją Ewangelią Chrystusa. Obyście w modlitwie zawsze znajdowali siłę i determinację do naśladowania, także w obecnym kontekście historycznym, przykładu świętych i błogosławionych, którzy wywodzą się z waszego narodu” - zachęcił papież. Przypomniał, że realizacja daru pokoju „zaczyna się w sercu każdego z nas ... Pokój przychodzi, gdy postanawiam przebaczyć, nawet jeśli jest to trudne, a to napełnia moje serce radością” - stwierdził Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

10 lat temu zmarł Tadeusz Różewicz

2024-04-24 08:39

[ TEMATY ]

wspomnienie

Tadeusz Różewicz

histoiria

wikipedia.org

"Po wojnie nad Polską przeszła kometa poezji. Głową tej komety był Różewicz, reszta to ogon" - powiedział o nim Stanisław Grochowiak. 24 kwietnia mija 10 lat od śmierci Tadeusza Różewicza.

"Nie mogę sobie nawet wyobrazić, jak wyglądałaby powojenna poezja polska bez wierszy Tadeusza Różewicza. Wszyscy mu coś zawdzięczamy, choć nie każdy z nas potrafi się do tego przyznać" - pisała o Różewiczu Wisława Szymborska.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję