Reklama

Zdrowie

Jak zbudować odporność na chłodniejsze dni?

Wrzesień to poza zmianą aury, często także rewolucje harmonogramu życia rodzinnego. Wczesne wstawanie, pośpiech, długotrwałe dojazdy do szkoły i pracy, przebywanie w zatłoczonych pomieszczeniach i środkach transportu. Wszystko to nie jest obojętne dla zdrowia. Odporność mogą dodatkowo osłabić niewłaściwa dieta, niewyspanie.

[ TEMATY ]

odporność

Jesień

Adobe Stock

W konsekwencji może dopaść nas przemęczenie oraz stres związany z nadmiarem obowiązków. Czy można wzmocnić działanie układu odpornościowego? Czy da się sprawić, aby nadchodzący sezon przeziębieniowy był łaskawy dla nas i naszej rodziny? Tak, to możliwe! Oto kilka sprawdzonych pomysłów jak wzmocnić organizm jesienią.

Jedzenie warzyw

Trwa czas największej obfitości krajowych gatunków warzyw. Należy zwrócić uwagę, aby produkty te były obecne w każdym posiłku.

Które gatunki szczególnie wspierają odporność?

Czosnek i cebula

Przy lekkim przeziębieniu babcie podają syrop z cebuli lub szklankę gorącego mleka z miodem i czosnkiem, a po przespanej nocy każdy wstaje jak nowo narodzony. Dlaczego? To przez związki o działaniu przeciwdrobnoustrojowym zawarte w tych warzywach. Właściwości te naukowcy przypisują przede wszystkim zawartej w nich kwercetynie.

Czosnek może pomóc przy infekcjach wirusowych. Odpowiedzialna jest za to allina w nim zawarta, która pod wpływem rozgniatania lub przeżuwania zamienia się w allicynę o silnym działaniu przeciwdrobnoustrojowym zbliżonym nawet do penicyliny. Tu jednak liczy się czas od przygotowania czosnku do jego spożycia. Allicyna jest związkiem lotnym, a przez to nietrwałym. Dlatego warzywo to należy zjeść nie później niż kwadrans po przygotowaniu.

Kiszonki

Dobroczynny wpływ fermentowanych warzyw jest znany od pokoleń. Są one źródłem błonnika, witamin z grupy B, kwasów organicznych a przede wszystkim przyjaznych bakterii fermentacji mlekowej. Bakterie te wspierają mikroflorę jelit, która odpowiedzialna jest między innymi za wspieranie odporności. Ponadto błonnik z kiszonych kapust, ogórków, rzodkiewek, brokułów, buraków czy pomidorów odżywia przyjazne bakterie jelitowe, ułatwiając im rozwój.

Papryka i pomidory

Te warzywa obfitują w witaminę C oraz beta-karoten, z którego powstaje witamina A. Obie witaminy mają korzystne działanie proodpornościowe, a także przyspieszają procesy gojenia i regeneracji. Wielowarzywna surówka doprawiona sosem z oliwy i czosnku wzbogacona orzechami przyniesie więcej korzyści niż suplementy z reklam.

Reklama

Przebywanie na zewnątrz

We wrześniu, ale także w październiku pogoda nadal sprzyja spacerom, wycieczkom czy wypadom za miasto. Ekspozycja na światło słoneczne daje bodziec do skórnej syntezy witaminy D. Ta zaś ma udowodnione działanie wspomagające odporność. Ponadto ruch na świeżym powietrzu sprzyja wypoczynkowi fizycznemu i umysłowemu, redukuje stres i uwalnia endorfiny czyli hormony szczęścia.

Sen

Niedobór snu powoduje łatwiejsze narażenie na sezonowe infekcje. Dorośli powinni przesypiać 7-8 godzin a dzieci powinny budzić się po 9-11 godzinach. W nocy organizm może się zregenerować oraz uruchomić mechanizmy naprawcze, co sprzyja zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucia.

2022-09-28 16:35

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak nie dać się jesiennej chandrze?

Problem tkwi nie w braku światła słonecznego i elektrycznego, lecz w niedostatku Światła, a ściślej mówiąc – braku naszej otwartości na nie.

W klimat rozważań niech nas wprowadzi Edward Stachura i jego Piosenka dla robotnika rannej zmiany: „Godzinna słynna piąta pięć/ Naciska budzik dźwiga się/ Do kuchni drogę zna na pamięć/ Prowadzą go tam nogi same/ Pod kran pakuje śpiący łeb/ Przez chwilę jeszcze śpi jak w łóżku/ Dopóki nie posłyszy plusku/ I wtedy wreszcie budzi się!”.

CZYTAJ DALEJ

Jak przygotować się do modlitwy?

2022-12-05 08:51

[ TEMATY ]

modlitwa

Karol Porwich/Niedziela

Wszelki wysiłek mający na uwadze doskonałość serca zmierza zawsze do tego, aby osiągnąć stan trwałej i nieprzerwanej modlitwy, oraz, na ile na to pozwala ludzka ułomność, aby zachować niezmącone skupienie umysłu i stałą czystość. W tym właśnie celu ochoczo i wytrwale ćwiczy swoje ciało i nie przestaje szukać okazji do skruchy serca. Istnieje przy tym wszystkim pewien wzajemny i nierozerwalny związek. Otóż, jeśli budowlę cnót wznosi się po to, aby dojść do doskonałej modlitwy, to bez tego zwieńczenia (modlitwy), które mocno wiąże je wszystkie ze sobą, nie będą one nigdy dostatecznie silne i trwałe.

Bez cnót nie można więc osiągnąć i doskonalić trwałego i nieprzerwanego skupienia na modlitwie, a bez wytrwałej modlitwy nie będą nigdy doskonałe cnoty, które stanowią jej podstawę. Aby jednak właściwie przedstawić skutki modlitwy i zająć się jej głównym celem, czyli urzeczywistnianiem cnót, musimy najpierw wyliczyć i po kolei omówić wszystko, co dla osiągnięcia tego celu należy przygotować lub odrzucić. Przystępując bowiem do budowy tak wysokiej, duchowej wieży, powinniśmy najpierw, zgodnie z ewangeliczną przypowieścią, dokładnie wszystko obliczyć i skrzętnie przygotować.

CZYTAJ DALEJ

Zrozumieć siebie

Czterdzieści osób wzięło udział w adwentowej Akademii Dojrzewania w Rokitnie.

To rekolekcje dla młodzieży połączone z warsztatami. Myśl przewodnia tej edycji brzmiała „Zrozumieć siebie”. Okazuje się, że zrozumienie samego siebie, swoich działań, reakcji, uczuć może być jednym z największych wyzwań, nie tylko dla młodego człowieka. Uczestnicy przyglądali się swoim emocjom, myślom, przeżyciom, słuchali konferencji o sumieniu. Rozmawiali o tym, skąd pochodzą (bycie dzieckiem Boga) oraz dokąd zmierzają (powołanie). Pomagali im w tym animatorzy, ks. Łukasz Malec oraz psycholog Justyna Dziadura. Uczestnicy próbowali zrozumieć siebie nie tylko od strony psychologicznej, ale i z Bożej perspektywy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję