Reklama

Niedziela Częstochowska

Pani Dulska - klasyczna treść, nowe spojrzenie

[ TEMATY ]

teatr

Wojciech Mścichowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejny raz częstochowski Teatr im. A. Mickiewicza obdarował swoją publiczność artystyczną perełką, tym razem przygotowaną z okazji obchodzonego 27 marca Międzynarodowego Dnia Teatru. Podczas premiery 29 marca zaprezentowano znaną kilku pokoleniom widzów sztukę Gabrieli Zapolskiej „Moralność pani Dulskiej”, tym razem w reżyserii i ze scenografią Eweliny Pietrowiak. Kostiumy, obrazujące zmieniające się epoki przygotowała Katarzyna Nesteruk, muzykę - Łukasz Borowiecki, współpraca choreograficzna Artur Żymełka.

Częstochowianie pamiętają tę sztukę, wystawioną na deskach naszego Teatru w 1997r. w reżyserii Ignacego Gogolewskiego, z udziałem Emilii Krakowskiej. Jednak obecna aranżacja, zachowując treść i główny wątek autorki z początków XX wieku, zupełnie odbiega od ukształtowanego przez lata pojęcia „dulszczyzny”. Jak mówi reżyser, jest to uwspółcześnione spojrzenie na sprawę osobistej moralności. Tutaj, główna bohaterka nie jest „jazgoczącym koczkodanem”, lecz uroczą (za sprawą świetnej gry Agaty Ochota-Hutyry) czterdziestolatką, konsekwentną w działaniu, przekonaną o słuszności swego postępowania i moralności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Współczesna Dulska właśnie tak zaprojektowała swój dom, życie i otoczenie, wierząc, że stanowi to normalną przystań, której trzeba bronić bez względu na cenę jaką trzeba za to płacić. Bohaterka świadomie przyjmuje podwójną moralność, wierząc głęboko w swoje racje. Widziana oczyma Eweliny Pietrowiak i wykreowana przez Agatę Hutyrę dzisiejsza pani Dulska odbiega od dotychczasowych standardów tzw. „rechoczącej komedii”, stwarzając jednak widzowi okazję do wyłowienia pewnych dotykających go elementów komediowych, zmuszając do refleksji nad własnym postępowaniem i postrzeganiem moralności w codziennym życiu. W tej sztuce reżyser nie chce moralizować, lecz jak mówi, poprzez wielowątkowość i tragizm postaci w poszczególnych epizodach stara się zdjąć klapki z oczu współczesnego widza.

Reklama

Oprócz częstochowskich aktorów gościnnie występują cztery nowe twarze, a pośród nich debiutantka sceniczna Ewelina Rucińska. Miłym akcentem tegorocznego Dnia Teatru w Częstochowie stała się otwarta 27 marca w Sali kameralnej wystawa zdjęć Piotra Dłubaka przypominająca postać zmarłego przed rokiem aktora Andrzeja Iwińskiego, człowieka który uwielbiany przez kolegów, przez ponad 30 lat swoim wdziękiem, humorem i talentem ubogacał częstochowską scenę.

Na spektakl Teatr zaprasza w dniach 29,30 marca oraz 1,2,3,26,27 kwietnia br.

Obsada: Agata Ochota-Hutyra (Dulska), Antoni Rot (Dulski), Oriana Soika (gościnnie)Mela, Sylwia Karczmarczyk (Hesia), Daniel Misiewicz (gościnnie)Zbyszko, Agata Pruchniewska (gościnnie)Juliasiewiczowa, Ewelina Rucińska (gościnnie)Hanka, Agnieszka Łopacka(lokatorka), Czesława Monczka(Tadrachowa).

2014-03-27 10:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obłędny Don Kichot

Niedziela Ogólnopolska 7/2020, str. 41

[ TEMATY ]

teatr

spektakl

Sergey Nivens/Fotolia.com

Anna Wieczur-Bluszcz przenosi na deski Teatru Dramatycznego w Warszawie tekst klasyczny, zdawałoby się anachroniczny i wyświechtany. A jednak ubierając go w czystą, piękną formę musicalową, tworzy spektakl kapitalny estetycznie i po ludzku ważny.

Jak opowiedzieć historię znaną szerokiemu odbiorcy, jak na nowo śmiać się z postaci śmiesznej już w swojej dawnej epoce? Reżyserka znalazła na to sposób: otoczyła się świetnymi artystami, którzy z całą mocą teatralnej pasji pomogli jej w wykreowaniu wyjątkowego w repertuarze teatru spektaklu opartego na sukcesie broadwayowskiej sztuki Dale’a Wassermana Człowiek z La Manchy. Kapitalna praca świateł (Paulina Góral), scenografii (Ewa Gdowiok) i multimediów (Tadeusz Nowakowski) w połączeniu z błyskotliwą choreografią (Anna Iberszer) i ogromem orkiestrowej muzyki skomponowanej przez Mitcha Leigh (dyrygował Adam Sztaba) tworzą misterną szkatułkę scenicznych doznań – wesołą, urokliwą, dopracowaną w każdym calu, która podaje podprogowo tak potrzebne dzisiaj przypomnienie o nadrzędności szlachetnych postaw, bez względu na czas, epokę czy niegodziwości innych.

CZYTAJ DALEJ

Jezu, uczyń serce moje miłosiernym tak, jak Twoje

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adrianna Sierocińska

Rozważania do Ewangelii J 6, 55.60-69.

Sobota, 20 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

W. Brytania: ani Izrael, ani Iran nie chcą wojny, ale łatwo o coś, co ją wywoła

2024-04-20 09:58

[ TEMATY ]

Izrael

Iran

Karol Porwich/Niedziela

Ani Izrael, ani Iran nie są teraz zainteresowane eskalacją konfliktu, co nie znaczy, że go nie będzie w przyszłości, bo pierwsza wymiana ciosów już nastąpiła, a w takiej sytuacji bardzo łatwo o błędną kalkulację – mówi PAP dr Ahron Bregman z Departamentu Studiów nad Wojną w King's College London.

Ekspert wyjaśnia, że rząd Izraela – także ze względu na wewnętrzną presję – musiał zareagować na irański atak rakietowy w poprzedni weekend, ale ta reakcja była w rzeczywistości bardzo stonowana, co sugeruje, że Izrael nie chce eskalować sytuacji, lecz ją deeskalować. Bregman przypuszcza, że właśnie z powodu tej stonowanej reakcji Iran również nie będzie dążył do odwetu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję