- Pozostaje wyzwanie edukacyjne, aby to, co jest wypowiedziane i zapisane przez Kościół, stało się powszechne, żeby takie było myślenie chrześcijan w ogóle, a nie tylko u tych, których dialog chrześcijańsko – żydowski interesuje sam w sobie – mówił abp Grzegorz Ryś podczas konferencji prasowej przed Dniem Judaizmu.
W Warszawie odbyła się konferencja prasowa przed XXVI Dniem Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, podczas której obecny był abp Grzegorz Ryś, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Metropolita łódzki powiedział m.in. o relacji chrześcijańsko – żydowskiej w Polsce oraz o programie centralnych obchodów Dnia Judaizmu, które odbędą się 17 stycznia w Siedlcach. Odniósł się do dokumentu Soboru Watykańskiego II „Nostra aetate” z 1965 roku, który zawiera kluczowe tezy dotyczące nauczania Kościoła o judaizmie. Pierwsza nawiązuje do tego, że Żydzi ciągle są narodem wybranym. Druga dotyczy odpowiedzialności za śmierć Chrystusa. – Jest podkreślone, że nie wolno tą odpowiedzialnością obciążać ani Żydów historycznych, żyjących współcześnie z Jezusem ani Żydów w ogóle. Przez wieki nazywano ich bratobójcami, kiedy podkreślano żydowskość Jezusa – wyjaśniał abp Ryś. Trzecim istotnym aspektem jest potępianie różnego rodzaju przejawów antysemityzmu. – Ten dokument jest tak ważny, że podsumowując go po 50 latach, papież Franciszek na audiencji środowej powiedział, że w wyniku „Nostra aetate” przeżyliśmy w Kościele przewrót w relacji z Żydami. Nie myślimy już dzisiaj o sobie jako wrogach czy obcych, ale jako przyjaciołach i braciach. Myślę, że to jest syntetyczne podsumowanie tego wszystkiego, co „Nostra aetate” zapoczątkowało w Kościele katolickim – powiedział przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem.
Reklama
Duchowny wspomniał również o ważnych instytucjach w Polsce związanych z Żydami, które zajmują się dialogiem chrześcijańsko – żydowskim: Polsce Chrześcijan i Żydów oraz Klubie Chrześcijan i Żydów „Przymierze”. Ponadto abp Ryś stwierdził, że obecnym wyzwanie jest edukacja w zakresie oficjalnego nauczania Kościoła katolickiego w kwestii Żydów. - Pozostaje wyzwanie edukacyjne, aby to, co jest wypowiedziane i zapisane przez Kościół, stało się powszechne, żeby takie było myślenie chrześcijan w ogóle, a nie tylko u tych, których dialog chrześcijańsko – żydowski interesuje sam w sobie – podsumował łódzki pasterz.
W drugiej części wypowiedzi nawiązał do 3 ważnych punktów programu podczas obchodów Dnia Judaizmu. Pierwszym będzie modlitwa w miejscu dokumentującym obecność Żydów – w Siedlcach będzie to miejsce spalonej przez Niemców synagogi. Następnie, odbędzie się krótka konferencja o charakterze historycznym, której celem jest upamiętnienie historii Żydów. – To, co historycy wypracują swoją refleksją, może stać się pamięcią ludzi. Pamięć a historia to są dwie różne sprawy. Można mieć najlepiej opisaną historię, ale jej nie pamiętać – wyjaśniał abp Ryś. Istotnym momentem będzie także spotkanie rabina Boaza Pasha z księżmi, klerykami i katechetami w Wyższym Seminarium Duchownym, aby wskazać na ważne sprawy, o których mówi współczesny Izrael, a które ważne są dla chrześcijańskiego przesłania w Polsce i na świecie. Zakończeniem XXVI Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce będzie liturgia słowa w siedleckiej katedrze.