Reklama

Wielki Post

Wielka Środa w Hiszpanii: procesje bractw pokutnych

Wielka Środa to połowa Wielkiego Tygodnia. Kończy ona jego pierwszą część, przygotowującą do głównych procesji pokutnych, szczególnie w Wielki Piątek. W całej Hiszpanii przechodzą w tym dniu procesje organizowane przez bractwa pokutne. 16 kwietnia wczesnym popołudniem jako pierwsze wyszło w Kordowie bractwo Piedad, po nim kolejno Calvario, Perdón, Pasión, Paz i Misericordia. Procesje potrwają dzisiaj do późnych godzin nocnych.

[ TEMATY ]

Hiszpania

pokuta

Cotallo-nonocot/www.foter.com

W Kordowie przeżycia związane z Męką Pańską, którą obrazują procesyjne pasos, stają się coraz bardziej intensywne. Porusza widok cierpiącego Chrystusa i perłowe łzy Matki Bożej na Jej pięknym obliczu, w których odbija się blask setek woskowych świec i gromnic. W sercu rodzi się pragnienie, aby pomóc costaleros, którzy dźwigają na barkach ogromny ciężar scen pasyjnych i w ten sposób ulżyć w cierpieniu Odkupicielowi.
Każde bractwo ma swoją historię. Na przykład Bractwo Paz (Pokój) założyli w 1940 ci, którzy walczyli w wojnie domowej, zakończonej rok wcześniej. Z kolei Bractwo Calvario powstało w 1722 r. i szczyci się tym, że - według statutów - miało odprawiać Drogę Krzyżową w każdy piątek i święto. W procesji niesie piękną XVIII-wieczną (z 1723 r.) figurę Chrystusa na krzyżu.
Mieszkańcy Kordowy czekają dzisiaj szczególnie na ostatnie bractwo - Misericordia, które pierwsze reguły otrzymało już w 1534 r. Ubrani w białe tuniki i capirotes, czyli kaptury, przepasani fioletowym pasem, niosą XV-wieczną figurę Chrystusa Miłosiernego i pochodzącą z końca XVI w. figurę Matki Bożej Płaczącej.
Wśród procesji, jakie wychodzą w Wielką Środę na ulice miast Hiszpanii, na szczególną uwagę zasługuje Zamora na północy kraju. W przeciwieństwie do gwaru Andaluzji procesje odbywają się tutaj w całkowitym milczeniu, a rozgadany turysta może zostać skarcony. Z kolei w galicyjskim Vivero koło Lugo swoją Drogę Krzyżową odbywają dzisiaj tylko mężczyźni.
W Ameryce Łacińskiej Wielka Środa to przede wszystkim procesja z figurą Jezusa Nazarejczyka (El Nazareno) w Caracas w Wenezueli. Przyciąga ona tysiące wiernych z kraju i z zagranicy. Zgodnie z tradycją jej uczestnicy mają na sobie ubrania koloru fioletowego. W ten sposób nawiązują do ubiczowania i ukoronowania Jezusa koroną cierniową, a z drugiej strony dziękują za otrzymane łaski.
Ogólnie - mimo pasyjnego nastroju Wielkiego Tygodnia - w tym roku wśród hiszpańskich bractw pokutnych panują w tym roku radość i zadowolenie. Dzieje się tak głównie z powodu utrzymującej się dobrej pogody. Przez kilka ostatnich deszczowych lat wiele bractw mogło wreszcie wziąć udział w procesjach ku czci Męki Pańskiej.

2014-04-16 19:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hiszpania: biskup Kordoby pozwolił na wydawanie wiernym konsekrowanych hostii

2020-04-01 13:42

[ TEMATY ]

Hiszpania

komunia święta

davideucaristia/pixabay.com

Ordynariusz hiszpańskiej Kordoby biskup Demetrio Fernandez zezwolił księżom swojej diecezji na wydawanie konsekrowanych hostii rodzinom w czasie epidemii koronawirusa. W wydanym oświadczeniu napisał, iż proboszczowie mogą wydawać je, “aby parafianin z należytym szacunkiem przeniósł konsekrowane hostie i rozdał je członkom swojej rodziny; tak robiło się w czasie wojny” - napisał bp Fernandez.

Z wtorku na środę zanotowano w Hiszpanii rekordową w ciągu doby liczbę 864 nowych przypadków śmiertelnych z powodu koronawirusa. Łącznie liczba zmarłych wzrosła do 9053. Według służb sanitarnych tego kraju w ciągu ostatnich 24 godzin liczba osób zakażonych zwiększyła się tam z 94,4 tys. do 102,1 tys.

Najwięcej zgonów oraz zachorowań wskutek zakażenia koronawirusem zanotowano we wspólnocie autonomicznej Madrytu, odpowiednio 3865 i 29,8 tys. Drugim regionem o największej liczbie zgonów oraz infekcji jest Katalonia, gdzie dotychczas zmarło 1849 osób, a zakażonych zostało prawie 20 tys. Andaluzja, na terenie której znajduje się diecezja Kordoby, jest jednym z najbardziej doświadczonych przez epidemię regionów kraju. Dotychczas zmarło tam wskutek zakażenia koronawirusem 308 osób, a blisko 6,4 tys. zachorowało.

CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Początki obchodów

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.

Polskie zwyczaje

Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem, gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją, czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). Obecnie kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat pokutnych, fioletowych, jak to było w zwyczaju dawniej, ale czerwone. Procesja zaś ma charakter triumfalny. Chrystus wkracza do świętego miasta jako Król i Pan. W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, iż kapłan idący na czele procesji wychodził przed kościół i trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, wtedy drzwi się otwierały i kapłan z wiernymi wchodził do wnętrza kościoła, aby odprawić uroczystą liturgię. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: „Witaj, krzyżu, nadziejo nasza!”.

W polskiej tradycji ludowej Niedzielę Palmową nazywano również Kwietną bądź Wierzbną. W tym dniu święcono palmy, które w tradycji chrześcijańskiej symbolizują odradzające się życie. Wykonywanie palm wielkanocnych ma bogatą tradycję. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice Kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Obok wierzby używano także gałązek malin i porzeczek. Ścinano je w Środę Popielcową i przechowywano w naczyniu z wodą, aby puściły pąki na Niedzielę Palmową. W trzpień palmy wplatano również bukszpan, barwinek, borówkę i cis. Tradycja wykonywania palm szczególnie zachowała się na Kurpiach oraz na Podkarpaciu, gdzie corocznie odbywają się konkursy na najdłuższą i najpiękniejszą palmę.

W zależności od regionu, palmy różnią się wyglądem i techniką wykonania. Palma góralska wykonana jest z pęku witek wierzbowych, wiklinowych lub leszczynowych. Zakończona jest czubem z bazi, jedliny, bibułkowych kolorowych kwiatów i wstążek. Palma kurpiowska powstaje z pnia ściętego drzewka (jodły lub świerka) oplecionego widłakiem, wrzosem, borówką, zdobionego kwiatami z bibuły i wstążkami. Czub drzewa pozostawia się zielony. Palemka wileńska jest obecnie najczęściej świeconą palmą wielkanocną. Jest niewielkich rozmiarów, upleciona z suszonych kwiatów, mchów i traw.

Z palmami wielkanocnymi wiąże się wiele ludowych zwyczajów i wierzeń: poświęcona palma chroni ludzi, zwierzęta, domy. Od dawna istniał także zwyczaj połykania bazi, które to zapobiegają bólom gardła i głowy. Wierzono, że sproszkowane kotki dodawane do naparów z ziół mają moc uzdrawiającą, bazie z poświęconej palmy zmieszane z ziarnem siewnym podłożone pod pierwszą zaoraną skibę zapewnią urodzaj, krzyżyki z palmowych gałązek zatknięte w ziemię bronią pola przed gradobiciem i burzami, poświęcone palmy wystawiane podczas burzy w oknie chronią dom przed piorunem. Poświęconą palmą należy pokropić rodzinę, co zabezpieczy ją przed chorobami i głodem, uderzenie dzieci witką z palmy zapewnia zdrowie, wysoka palma przyniesie jej twórcy długie i szczęśliwe życie, piękna palma sprawi, że dzieci będą dorodne. Poświęconą palmę zatykano za świętymi obrazami, gdzie pozostawała do następnego roku. Palmy wielkanocnej nie można było wyrzucić. Najczęściej była ona palona, popiół zaś z tych palm wykorzystywano w następnym roku w obrzędzie Środy Popielcowej. Znany też był zwyczaj „palmowania”, który polegał na uderzaniu się palmami. Tu jednak tradycja była różna w różnych częściach Polski. W niektórych regionach zwyczaj ten jest związany dopiero z poniedziałkiem wielkanocnym. W większości regionów jest to jednak zwyczaj Niedzieli Palmowej, gdzie „palmowaniu” towarzyszyły słowa: Palma bije nie zabije - wielki dzień za tydzień, malowane jajko zjem, za sześć noc - Wielkanoc.

Dzisiaj, choć wiele dawnych obyczajów odeszło już w zapomnienie - tworzą się nowe. W wielu kościołach można nadal podziwiać kilkumetrowe plamy. Dzieci w szkołach, schole i grupy parafialne prześcigają się w przygotowaniu najładniejszych palm. Często pracom tym towarzyszą konkursy lub konkretne intencje.

CZYTAJ DALEJ

MZ: 212 nowych zakażeń koronawirusem, łącznie 4413; liczba zmarłych przekroczyła 100

2020-04-06 18:31

[ TEMATY ]

koronawirus

Adobe.Stock

Ministerstwo Zdrowia poinformowało w poniedziałek po południu o 212 nowych, potwierdzonych badaniami przypadkach zakażenia koronawirusem oraz o dziewięciu kolejnych zgonach. Liczba zakażeń wzrosła do 4 tys. 413 przypadków, a zgonów do 107.

Resort przekazał, że nowe, potwierdzone pozytywnym wynikiem testów laboratoryjnych przypadki dotyczą 98 osób z woj. mazowieckiego, 42 z woj. wielkopolskiego,14 z woj. łódzkiego, 12 z woj. podlaskiego, 11 z woj. dolnośląskiego, ośmiu z woj. małopolskiego, siedmiu z woj. śląskiego, siedmiu z woj. zachodniopomorskiego, czterech z woj. podkarpackiego, czterech z woj. kujawsko-pomorskiego, trzech z woj. lubuskiego, jednej osoby z woj. lubelskiego i jednej osoby z woj. opolskiego.

Ministerstwo poinformowało o śmierci 9 kolejnych osób zakażonych koronawirusem. Są to: 88-letni mężczyzna hospitalizowany w Puławach, 80-letni mężczyzna hospitalizowany w Raciborzu, 82-letnia kobieta hospitalizowana w Częstochowie, 70-letni mężczyzna i 74-letnia kobieta hospitalizowani w Bolesławcu, 65-letni mężczyzna i 97-letnia kobieta hospitalizowani w Warszawie, 68-letni mężczyzna z DPS w Niedabylu, 87-letnia kobieta hospitalizowana w Kędzierzynie-Koźlu. Wszyscy – jak podało MZ – mieli choroby współistniejące.

Łącznie zakażenie koronawirusem potwierdzono dotąd u 4413 osób, z których 107 zmarło. (PAP)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję