Reklama

Liberalna kuźnia analfabetów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kuźnia - to słowo często kojarzono z oświatą. Przedwojenna szkoła, harcerstwo były „kuźniami postępu” (słowo to jeszcze miało dobre konotacje) albo charakteru. „Wykuwało” się w nich szlachetniejszy kształt z „surowego materiału”. Nastawiona na wychowanie prawych ludzi i dobrych Polaków szkoła była dobrem narodowym. Rodzice ufali szkole. Program naukowy szkoły średniej opracowany przez Ministerstwo Oświecenia Publicznego mówił, że zadaniem szkoły jest „rozwijanie fizycznych, intelektualnych i moralnych sił młodzieży”. Wszelkie zaś inne cele - np. przygotowanie do studiów - mogą być podejmowane tylko o tyle, „o ile nie utrudniają osiągnięcia głównego celu, którym jest rozbudzenie intelektualnych zamiłowań młodzieży, uzdolnień do samodzielnej pracy i wszechstronny rozwój duchowy”. Po okresie komunizmu, w którym zachowano wiele ze struktury dawnego systemu oświatowego (usunięto religię, wyrzucono nauczycieli - antykomunistów, wprowadzono marksistowską wizję historii, amputowano niesłuszną literaturę), nastała epoka zadziwiających zmian w szkolnictwie, ukrytych pod nazwą „reforma”. Kolejne ekipy „reformatorów”, z niesłychaną konsekwencją, po cichu - dezinformując opinię publiczną okrągłymi hasłami - dosłownie rzuciły się na materię programów i metodyki nauczania. Materię, w wielu miejscach, dzięki hartowi ducha nauczycieli, wciąż jeszcze zdrową i niezetlałą - i dalejże uprawiać radosną twórczość, opartą na wizji totalnej zmiany człowieka, dalejże ciąć, przestawiać, kroić, ćwiartować, wyrzynać wzorki. Efekty tej „naukowej” działalności nie dały na siebie długo czekać. Już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku studenci etnologii UJ poprosili władze wydziału filozoficznego o zniesienie wykładów z logiki, skarżąc się, że przedmiot ten stwarza im zbyt dużo problemów; w zamian woleliby zajęcia z obsługi komputerów. Produkcja obywateli, którym myślenie sprawia trudność, natomiast dobrze im idzie obsługa „kolejnego narzędzia, potrzebnego do sprawnego funkcjonowania we współczesnej technologii”, konkluduje Marek Torbicz, polonista i pedagog, to właściwy punkt dojścia naszych reformatorów. Ich listę wieńczy dziś symbolicznie postać najbardziej radykalna - pani minister Hall. Niewątpliwie przejdzie ona do historii jako osoba, która „zreformowała” humanistykę w polskiej szkole w duchu „reform” senatora Nowosilcowa „oczyszczającego” Uniwersytet Wileński w XIX wieku: wyrzuca klasykę narodową z listy lektur i usuwa lekcje historii z liceów.
W dzisiejszej szkole uczeń nie może się rozwijać „wedle potencjalności swej natury” (polonistka i metodyk Małgorzata Sagan). Na egzaminach kończących kolejne etapy edukacyjne z rozmysłem „wprowadza się go w błąd” co do jego rzeczywistej wiedzy i umiejętności; „liczy się tu jedynie technika rozwiązywania testów”. Kim jest podmiot edukacji w zamyśle reformatorów? Człowiekiem, który wymaga podejścia zgodnego z prawidłowym odczytaniem jego ludzkich cech, czy „mechanizmem doskonalonym przez inny mechanizm, nauczyciela”? Tzw. kompetencje kluczowe, do których zalicza się pracę w zespole, posługiwanie się technologią informatyczną, komunikowanie się, argumentowanie, „twórcze” rozwiązywanie problemów, samoocenę itp. wymysły antypedagogiki, wypierają z polskich szkół rzetelną znajomość historii, arcydzieł literatury i wiedzę o języku polskim. Trzeba powiedzieć wprost - szkoła zreformowana w postmarksistowskim, postmodernistycznym i liberalnym duchu jest szkołą zdeformowaną, doskonałym wręcz narzędziem wynaradawiania Polaków i osłabiania ich potencjału intelektualnego. Liberalizm, jako ideologia, która opanowała umysły ludzi odpowiedzialnych za kształt dzisiejszej oświaty, nie znosi prawdy o człowieku. Zatem - nie deklarując tego wprost, jak czynił to marksizm - tym skuteczniej z nią walczy. A walcząc z prawdą o człowieku, niszczy go. Liberalizm wprzęgnięty do edukacji przez „ekspertów” oraz bezwzględnych urzędników, przypominających carskich czynowników, niszczy współczesne pokolenie młodych Polaków.
Podejrzane teorie pedagogiczne - nieprzedstawiane nigdy jasno, „rozmywane” - nagle, nie wiadomo mocą jakich ustaleń, poza plecami rodziców i nauczycieli, stały się obowiązujące. Gdyby teorie te były rzetelnie analizowane, wyrzucono by je na śmietnik, jako skrajnie nieodpowiednie - nie tylko dla polskich dzieci wychowywanych w domu w chrześcijańskim systemie wartości - ale dla każdego człowieka, bezbronnego wobec działań zawodowych manipulatorów

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież do Polaków: bądźcie wierni dziedzictwu św. Jana Pawła II

2024-04-24 09:58

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

św. Jan Paweł II

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

„Pozostańcie wierni dziedzictwu św. Jana Pawła II. Promujcie życie i nie dajcie się zwieść kulturze śmierci” - powiedział Franciszek do Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Oto słowa Ojca Świętego:

CZYTAJ DALEJ

Licheń: 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich

2024-04-23 19:45

[ TEMATY ]

Licheń

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Świętą w bazylice licheńskiej pod przewodnictwem abp. Antonio Guido Filipazzi, nuncujsza apostolskiego w Polsce, 23 kwietnia rozpoczęło się 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich. W obradach bierze udział ponad 160 sióstr: przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Podczas Eucharystii modlono się w intencjach Ojca Świętego i Kościoła w Polsce. 23 kwietnia to uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski.

CZYTAJ DALEJ

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję