Reklama

Jak rozmawiać z dziećmi o... tym, „skąd się biorą dzieci”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skąd dzidziuś bierze się w brzuszku? Którędy rodzi się dzidziuś? Czy rodzenie boli?
Pytania dzieci w wieku 3-6 lat

Na spotkaniu, w towarzystwie rodziców dzieci w różnym wieku, pojawił się temat, jak rozmawiać z dziećmi o tym, skąd się wziąłem. Dorośli cytowali co „trudniejsze” pytania swoich pociech. Jeden z tatusiów przywołał określenie, które zasłyszał, że próbując wyjaśniać dzieciom tajemnicę życia, musimy „zabić” bociana. Myślę, że takie określenie to bardzo trafna metafora, gdyż ważne jest, aby z jednej strony „zabić” w sobie stereotypowe myślenie, jak zgrabnie wymigać się od odpowiadania dziecku na tak trudne pytania, a z drugiej - „zabić” w dziecku wszelkie nieprawdziwe lub zwulgaryzowane myślenie o początkach życia. A to jest zadanie i wyzwanie dla współczesnych rodziców! Najważniejsze jest to, aby dziecko od 2. do 8.-10. roku życia poznało, oczywiście, w odcinkach dostosowanych do pytań i zdolności percepcyjnych dziecka historię swoich początków. Ważne, aby przewodnikami w świecie płciowości, seksualności byli właśnie rodzice, którzy z wyczuciem wyprzedzą przedszkolne, szkolne, podwórkowe i telewizyjno-internetowe wiadomości na ten temat.
Dziecku w naturalny sposób wystarcza na początku wiedza na temat rozwijania się w łonie mamy. To opowieść o „pierwszym mieszkaniu” naszego Skarbu: Tutaj mieszkałeś, rosłeś ty i rósł brzuch mamy, a w środku pierwszym twoim mieszkankiem była macica.
Potem zwykle pojawiają się pytania na temat rodzenia się. Tu możemy odwołać się do pomysłów naszego Stwórcy: Pan Bóg tak to pięknie zaplanował, że drogami rodnymi kobiety dzidziuś wychodzi na świat albo jeśli się to nie udaje, to wtedy jest cesarskie cięcie. Szczególnie dziewczynki dopytują: Przecież dzidziuś jest duży, więc jak się to udaje? Wtedy warto podkreślić, że organizm kobiety jest wspaniale wymyślony - tak jak brzuch jest najpierw mały, a potem duży, tak przejście, którym dziecko przedostaje się na świat w czasie akcji porodowej, dostosowuje się do wielkości dziecka. Tu pada np. pytanie: Czy to boli? I wtedy mądrość dorosłych powinna podpowiedzieć określenia, które nie wystraszą, a będą prawdziwe: To jest bardzo duży wysiłek i dla kobiety, i dla dzidziusia, dlatego mamusie po porodzie muszą dużo wypoczywać. Dzidziuś często bardzo płacze, jak się urodzi, ale gdy przytuli się do mamy, to zaraz się uspokaja, bo poznaje bicie jej serca, które słyszało, kiedy mieszkało w brzuszku.
Większości rodzicom najtrudniej jest podjąć temat poczęcia. A tu trzeba zacząć od miłości, ślubu, wspólnej sypialni i bliskości: Kiedy rodzice się przytulają i tak idealnie do siebie pasują, wtedy plemniki tatusia wędrują do jajeczka mamusi. Te dwie komórki, w cudowny sposób, mogą się połączyć i wtedy powstaje nowe życie.
Takie opowiadanie to coś więcej niż przekazywanie wiedzy - to wprowadzenie dziecka w tajemnicę jego historii życia, to okazja do powiedzenia dziecku: od początku ciebie kochałam, do wyrażenia zachwytu nad cudem jego życia - takich pełnych ciepła i miłości rozmów z rodzicami nie zapomina się.
Pojawienie się rodzeństwa, przyglądanie się ciąży mamy to doskonały pretekst do rozmów - jak to było, kiedy ty tam mieszkałeś, refleksje taty o tym, jak z równie wielkim podekscytowaniem wyczuwał pierwsze kopnięcia pierworodnego dziecka, tak teraz, już w większym gronie, zastanawianie się: czy to piętka, czy inna część ciała. Im więcej dobrych, rodzinnych rozmów o naszych prenatalnych historiach - teraz już nawet możemy je zilustrować zdjęciami i filmami - tym bardziej w naturalny sposób będzie rosło w kolejnym pokoleniu zatroskanie o życie i pomysły, jak rozmawiać o tym, kiedy ich dzieci zapytają: Skąd się wziąłem?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Konkurs biblijny dla szkół podstawowych [Zaproszenie]

2024-04-19 17:46

Karol Porwich/Niedziela

Szkoła Podstawowa nr 158 im Jana Kilińskiego w Warszawie zaprasza do udziału w VII Międzyszkolnym Konkursie Biblijnym pod tytułem „Z Biblią na co dzień”. Konkurs ma zasięg ogólnopolski i dotyczy treści związanych z czterema Ewangeliami. W ubiegłym roku wzięło w nim udział ok 150 uczestników z 27 szkół.

Tegoroczna edycja Konkursu obejmuje przypowieści Pana Jezusa zawarte w Ewangelii św. Mateusza i nosi tytuł: “Opowiesz mi historię życia Pana Jezusa?”. Zadaniem konkursowym jest przedstawienie w formie plastycznej jeden z cudów Pana Jezusa, zaś multimedialnej i literackiej wybranego przez ucznia klas 4-8 szkoły podstawowej rozdziału Ewangelii św. Mateusza - wskazują organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję