Reklama

Niedziela Wrocławska

Wrocław: katolicko-prawosławne rozmowy o peregrynacji relikwii św. Marii Magdaleny

Ponad godzinę trwała rozmowa metropolity wrocławskiego z prawosławnym arcybiskupem wrocławskim i szczecińskim. Hierarchowie spotkali się w rezydencji abp. Józefa Kupnego i rozmawiali m.in. na temat peregrynacji relikwii św. Marii Magdaleny w Polsce. Na stałe znajdują się one w prawosławnym monasterze Simona-Petra na Świętej Górze Atos w Grecji.

[ TEMATY ]

archidiecezja

Wrocław

radiorodzina.pl

Relikwie, które z Góry Atos przywiezie delegacja mnichów ze znajdującego się tam klasztoru, przybędą do Warszawy 16 sierpnia. W swej wędrówce po naszym kraju zatrzymają się m.in. w Bielsku Podlaskim, Hajnówce i Białymstoku, a 21 sierpnia dotrą do Wrocławia. Tutaj o 18.00 przewidziane jest powitanie relikwii w prawosławnej katedrze Narodzenia NMP oraz czuwanie połączone z modlitwą, które potrwa do dnia następnego do godz. 12.00. Wówczas relikwie zostaną przewiezione do Łodzi. Św. Maria Magdalena należy do grona świętych czczonych zarówno w Kościele prawosławnym jak i w katolickim. W prawosławiu określa się ja „równą Apostołom”. Pochodziła z Magdalii, wsi położonej niedaleko Tyberiady w Syrii.

Ewangelia opowiada o wypędzeniu z niej przez Chrystusa siedmiu demonów oraz o tym, że od momentu uzdrowienia towarzyszyła Jezusowi i jego uczniom.

Reklama

Niektórzy teologowie zwracają uwagę, że jej pójście za Chrystusem zostało oddane w języku greckim tym samym terminem, który odnosił się do powołania uczniów, co może sugerować, że i kobiety należały do grona uczniów Jezusa.

O Marii Magdalenie wiemy, że była obecna przy ukrzyżowaniu, pomagała przy pogrzebie Chrystusa oraz, że wraz z Marią, matką Jakuba i Salome kupiła wonności, by namaścić Jego ciało. Spośród kobiet jednak ewangeliści tylko ją wymieniają pisząc o pustym grobie.

Jej jako pierwszej objawił się zmartwychwstały Jezus, prosząc by informację o Jego zwycięstwie nad śmiercią przekazała apostołom.

Reklama

Maria Magdalena zmarła w Efezie, a jej relikwie w 899 r., zostały przeniesione przez cesarza bizantyjskiego Leona VI Mądrego do Konstantynopola. Obecnie znajdują się w monasterze Simona-Petra na Świętej Górze Atos w Grecji.

Relikwie, które przybędą do Wrocławia stanowi ręka świętej, która utrzymuje temperaturę 36,6 st. C.

Abp Jeremiasz zaprosił nie tylko metropolitę wrocławskiego, ale także wszystkich wiernych Kościoła rzymskokatolickiego, do udziału w spotkaniach modlitewnych.

2014-05-26 12:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jubileusz 25-lecia metropolii szczecińsko-kamieńskiej

Niedziela szczecińsko-kamieńska 13/2017, str. 1-2

[ TEMATY ]

jubileusz

archidiecezja

Radoslaw Ziemniewicz / fotolia.com

Katedra szczecińska

Katedra szczecińska

Dzień Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie, 25 marca 1992 r. był wyjątkowym w dziejach Kościoła w Polsce. Tego dnia św. Jan Paweł II bullą „Totus Tuus Poloniae Populus” wśród ośmiu polskich metropolii kreował również metropolię szczecińsko-kamieńską ze stolicą w Szczecinie jako największym miastem, która ma ponad 1000-letnie bogate dzieje historyczne, a od 1945 r. wspólne korzenie, troski i wyzwania wraz z diecezjami: koszalińsko-kołobrzeską i zielonogórsko-gorzowską. – Historycznie rzecz biorąc, należy stwierdzić, że Szczecin i Koszalin leżą na Pomorzu Zachodnim, a Gorzów Wlkp. i Zielona Góra na Środkowym Nadodrzu, z tym jednak, że ostatnie dwa miasta przez długie lata ciążyły do Wielkopolski (pierwsze z nich) i do Śląska (drugie). Nadto zarówno Zielona Góra, jak i Gorzów Wlkp. nigdy nie wchodziły w skład historycznej krainy ziemi lubuskiej ze stolicą w obecnie niemieckim Lebus (Lubusz). Kościelnie zaś sytuacja była o wiele bardziej skomplikowana. W średniowieczu Szczecin, Koszalin i Gorzów Wlkp. leżały na terenie biskupstwa kamieńskiego (Gorzów Wlkp. od 1296 r.), a Zielona Góra na terenie biskupstwa wrocławskiego. W okresie diaspory (poł. XVI – poł. XX w.) Szczecin, Koszalin i Gorzów Wlkp. należały do Warszawy (1622-99), a następnie do Hanoweru, Hildesheim i Paderborn, a od 1811 r. (a szczególnie od 1821 r.) do Wrocławia. Zielona Góra natomiast cały czas należała do Wrocławia. Od 1821 r. wszystkie miasta należały już do tej samej wrocławskiej jurysdykcji kościelnej, a od 1930 r. znowu nastąpił ich rozdział i Szczecin oraz Koszalin przeszły pod Berlin, a Gorzów Wlkp. i Zielona Góra pozostały przy Wrocławiu. Po II wojnie światowej przez 27 lat, czyli do 1972 r., wszystkie omawiane miasta wchodziły w skład Kościoła gorzowskiego. W kolejnych 20 latach (1972-92) to znowu nowe jurysdykcje – Szczecin i Koszalin przeszły pod Gniezno, a Gorzów i Zielona Góra wróciły do Wrocławia. Dopiero czas metropolii szczecińsko-kamieńskiej to znowu wspólna jurysdykcja, ale tym razem już w normalnej kościelnej rzeczywistości.

CZYTAJ DALEJ

Jak będzie w Niebie? Poznaj kilka niezwykłych wizji od św. Faustyny!

2021-09-13 08:44

[ TEMATY ]

duchowość

niebo

św. Faustyna

Mazur/episkopat.pl

Cela s. Faustyny Kowalskiej

Cela s. Faustyny Kowalskiej

Każdy z nas przynajmniej kilka razy zastanawiał się „jak tam będzie?”. Czy Niebo to miejsce czy stan? Czy w Niebie może być nudno? Czy można być tam szczęśliwym będąc z dala od bliskich na Ziemi? Przekonajmy się! Oto kilka cytatów św. Faustyny mówiących o wizji Nieba.

„Dziś w duchu byłam w niebie i oglądałam te niepojęte piękności i szczęście, jakie nas czeka po śmierci. Widziałam, jak wszystkie stworzenia oddają cześć i chwałę nieustannie Bogu; widziałam, jak wielkie jest szczęście w Bogu, które się rozlewa na wszystkie stworzenia, uszczęśliwiając je, i wraca do Źródła wszelka chwała i cześć z uszczęśliwienia, i wchodzą w głębie Boże, kontemplują życie wewnętrzne Boga – Ojca, Syna i Ducha Św., którego nigdy ani pojmą, ani zgłębią” (Dz. 777)

CZYTAJ DALEJ

Kraków: co dali polskiemu Kościołowi kard. Wojtyła i ks. Blachnicki?

2021-09-19 12:12

[ TEMATY ]

ks. Franciszek Blachnicki

Karol Wojtyła

diecezja.pl

Aby współpraca między duchownymi a świeckimi dobrze funkcjonowała, potrzebna jest zmiana mentalna i kultura dialogu – podkreślali uczestnicy panelu dyskusyjnego na temat dziedzictwa ks. Franciszka Blachnickiego i kard. Karola Wojtyły. Został on zorganizowany w ramach sympozjum „Światło-Życie. Blachnicki – Wojtyła".

Prof. Aleksander Bańka, świecki lider Ruchu Światło-życie Archidiecezji Katowickiej i delegat Kościoła w Polsce na otwarcie procesu synodalnego w Rzymie, podkreślał, że obaj kapłani żyli Soborem Watykańskim II i byli prekursorami wielu przemian. - Byli pionierami nowego stylu i kultury w relacji do świeckich. Ojciec Franciszek, w sercu i pracy duszpasterskiej, miał ogromne zrozumienie tego, kim jesteśmy w Kościele i że nasza tożsamość i podmiotowość jako chrześcijan wiąże się z sakramentem chrztu. Przekładał tę ideę na język praktyki duszpasterskiej – mówił.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję