Reklama

Praca trenera

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sokołów Podlaski

Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez ustanku zdobywa, ten może być nauczycielem innych” - Konfucjusz. Ten chiński filozof i myśliciel dużą rolę w kształtowaniu ładu społecznego przypisywał wykształceniu, które obejmowało także kwestie ducha i serca. Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiedzy o nowe treści staje się bardzo ważne również i w dzisiejszych czasach. Ciągły postęp wymaga od nas cyklicznego doszkalania się i zdobywania informacji z różnych dziedzin życia. Coraz częściej słyszymy o szkoleniach czy kursach. Jednak czy ktoś się zastanawiał, ile wysiłku i pracy trzeba włożyć w ich organizację i prowadzenie? Mogli się o tym przekonać uczestnicy kursu trenerskiego zrealizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej w ramach projektu „Bug - rzeka życia” i dzięki wsparciu NFOŚiGW. Był on jednym z elementów kształcenia postaw młodych ludzi do edukatorskiego działania w swoich środowiskach.
W kursie wzięły udział 24 osoby pochodzące z różnych regionów Polski wyłonione spośród wszystkich uczestników projektowych szkoleń. Ich wspólnym celem było zdobycie umiejętności trenerskich i edukatorskich oraz wzbogacanie o nowe doświadczenia i wiadomości. Całość szkolenia obejmowała tematy dotyczące: psychologicznych podstaw uczenia się (style i etapy uczenia się, uczenie się przez doświadczenie); metodyki pracy trenera; zastosowania technik szkoleniowych (metody podające i aktywizujące); projektowania, organizacji i ewaluacji szkoleń; dynamiki procesów grupowych.
Poznanie tych zagadnień jest niezbędne w pracy trenera, zważywszy na różne sytuacje, jakie mogą wyniknąć, i grupy osób, z którymi przyjdzie mu pracować.
W pierwszej fazie szkoleń uczestnicy poznawali w teorii metody nauczania, techniki pracy z grupą słuchaczy. Próbowali znaleźć rozwiązania na trudne sytuacje, jakie pojawiają się w pracy trenera, a dotyczące nie tylko kłopotów technicznych ze sprzętem multimedialnym, ale również problemów występujących wśród osób w grupie. To ćwiczenie pokazało, że wiele takich nieprzewidzianych sytuacji może zaistnieć, a mimo to są alternatywne sposoby ich rozwiązywania. Pozostała część szkoleń była wypełniona przygotowaniami i samodzielnym prowadzeniem krótkich sesji. Uczestnicy podzieleni na mniejsze, 2-, 3-osobowe grupy wybierali tematykę, przygotowywali materiały i prowadzili zajęcia. Tematyka spotkań była zróżnicowana, jak również sposób ich omówienia i prezentacji. Poruszane zagadnienia dotyczyły m.in. ornitofauny Polski, zasad dobrego wychowania, naturalnych metod planowania rodziny, pobudzania wyobraźni i pracy twórczej, poznawania zasad negocjacji. Każda krótka sesja była omawiana przez uczestników i prowadzących, którzy wyrażali swoje zdanie na temat sposobu prowadzenia, podziału na grupy, zachowań trenera. Znajdywali zarówno błędy w prezentacji, sposobie mówienia do uczestników, jak również pozytywne strony: metody przekazywania wiedzy, rodzaj ćwiczeń, przygotowane materiały i wiele innych. Przed każdym wystąpieniem w zespołach pojawiały się wątpliwości, czy podołają temu zadaniu, czy potrafią w ciekawy, jasny sposób przekazać i zainteresować słuchaczy wybranymi treściami. Mimo tylu obaw i niepewności każdy z omawianych tematów i ich prowadzenie było naprawdę na wysokim poziomie. Również prowadzący kurs Krzysztof Kacuga i Damian Hamerla wyrażali swoje zadowolenie i pochwałę dla uczestników za prowadzenie i ciekawą organizację sesji. Powiedzieli również bardzo istotną rzecz: że na każdym szkoleniu trener wzbogaca się o nowe doświadczenie i uczy się odnajdywać w nowych sytuacjach.
Udział w tych spotkaniach zaowocował wspólną pracą i wysiłkiem przy organizacji szkoleń i szukaniu najlepszych sposobów ich przeprowadzenia. Pokazał również, że odległość nie jest przeszkodą w podejmowaniu wspólnej drogi działania, a młodzieńczy zapał jest potrzebny dzisiejszemu światu. „Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi” - Jan Paweł II

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

USA: rzucono wyzwanie odmówienia 50 tys. różańców w maju

2024-05-16 16:49

[ TEMATY ]

USA

różaniec

maj

Karol Porwich/Niedziela

33 689 różańców odmówiono od początku maja aż do dzisiaj w ramach akcji „Wyzwanie 50 tys. różańców”. To inicjatywa promowana przez amerykańskiego biskupa Roberta Barrona wraz z zespołem katolickiej aplikacji Hallow. Jak pokazuje mapa wydarzenia, biorą w nim udział ludzie z całego świata.

„W ubiegłym roku w maju rzuciliśmy wyzwanie, aby przez miesiąc odmówić 10 tys. różańców i myśleliśmy, że to naprawdę ambitny cel; osiągnęliśmy go w 48 godzin” - wyjaśnia bp Barron. Ostatecznie w zeszłym roku liczba modlitw sięgnęła 64 tys.

CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Stanisz: Propozycja minister Nowackiej to wstęp do usunięcia religii ze szkół

2024-05-17 12:47

[ TEMATY ]

wywiad

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji jest to inicjatywa mająca się przyczynić do wypchnięcia nauki religii z polskich szkół i przedszkoli - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Stanisz z Katedry Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Ekspert zwraca uwagę, że w świetle obowiązującego prawa, decyzje związane ze zmianą warunków nauczania religii w publicznym systemie oświaty powinny być dokonane „w porozumieniu” z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, a nie jedynie po przeprowadzeniu konsultacji publicznych.

Marcin Przeciszewski, KAI: W ostatnich dniach kwietnia do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/123 84702/katalog/13056494#1305649). Projekt ten zakłada dużo większe niż do tej pory możliwości łączenia uczniów uczęszczających na lekcje religii w grupy międzyoddziałowe, obejmujące uczniów na tym samym poziomie nauczania oraz w grupy międzyklasowe, zbierające uczniów z różnych poziomów kształcenia. Co Ksiądz Profesor na to?

CZYTAJ DALEJ

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję