Reklama

Zambia - moja Ojczyzna

Niedziela przemyska 17/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. KAROL GONET: - Jak długo była Siostra w Polsce i co skłonia Siostrę do powrotu do Zambii?

S. MARIA WIĄCZEK: - Zambia jest moją drugą Ojczyzną. Do Polski przyjechałam 1 maja 2000 r. Tutaj zachorowałam na malarię, pojawiły się kłopoty zdrowotne i dlatego pozostałam w Polsce dłużej, ale obecnie czuję się dobrze, tęsknię do "moich czarnych dzieci" i do pracy. Jestem lekarzem i pracowałam ostatnio w sierocińcu niedaleko Lusaki, w miejscowości Kasisi. Mamy tam pod opieką 180 dzieco.

- Proszę opowiedziedzieć nam o drodze Swojego powołania zakonnego i misyjnego.

- Pochodzę z Tomaszowa Lubelskiego. Po ukończeniu studiów lekarskich w Gdańsku zdecydowałam się wstąpić do Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej - Starowiejskich. Wprawdzie rodzina była temu na początku przeciwna, ale gdy rodzice zobaczyli mnie po raz pierwszy jako nowicjuszkę 1 roku nowicjatu i przekonali się, że jestem zadowolona, zezwolili mi pozostać w Zgromadzeniu. Nawet bardzo się ucieszyli, a moja mama powiedziała przełożonej generalnej, Matce Sylwii, że bardzo by chciała, bym pojechała na misje. Moja mama bardzo lubiła pomagać biednym i chorym, i jej marzeniem było żebym kiedyś pracując jako lekarz, pracowała bezpłatnie wśród biednej ludności. Mamusia prosiła Siostrę Przełożoną o to, żeby mnie można było wysłać na misje. No i ja powiedziałam: " Dobrze mamusiu, pojadę na misje".

- Kiedy Siostra wyjechała do pracy misyjnej i jakie były początki tej pracy?

- W 1963 r. wyjechałam do USA w celu nauki języka angielskiego i przygotowania się do pracy misyjnej, jak również celem przeszkolenia medycznego - odbyłam 3-miesięczny kurs dla lekarzy obcokrajowców. Stamtąd w maju 1965 r. popłynęłam statkiem do Zambii w Afryce. Moją pierwszą placówką było Katondwe - nad rzeką Luangnaw, w bardzo zaniedbanej części Zambii i bardzo odległej od wszystkich dużych miast, 300 km od najbliższego miasta i najbliższego szpitala w Lusace. Klimat bardzo gorący. Wszystkich ciężko chorych pacjentów trzeba było na leczenie czy na operację transportować do Lusaki. Na miejscu zastałam maleńki Ośrodek Zdrowia, bardzo słabo wyposażony; nie było elektryczności, była jednak bieżąca woda, 25 łóżek dla chorych, z tym, że tylko połowa z materacami. Początki były bardzo ciężkie.

- Kto stanowił personel medyczny tej placówki?

- Pracowałyśmy w trzy: 2 siostry z naszego Zgromadzenia, jedna tubylcza i jedna z Polski - pracowały jako pielęgniarki, ja pracowałam jako lekarz - sama przez 22 lata. Dopiero później przyjechał młody lekarz z Finlandii, który pracował ze mną przez następne 4 lata, a potem przyjechała s. Mirosława, lekarka z naszego Zgromadzenia i ona objęła dalej pracę w tej placówce a ja zostałam przeniesiona do mniejszego szpitala.

Pracę zaczęłyśmy od szczepień ochronnych tamtejszej ludności. Coraz to wybuchały nowe epidemie chorób: ospy, kokluszu, odry, tężca; dzieci przechodziły te choroby bardzo ciężko. W związku z tym całe dnie wraz z Siostrą Przełożoną spędzałyśmy na wsi, a pielęgniarki pracowały w szpitalu.

Ze względu na brak światła nie było dyżurów nocnych, przy chorych dyżur pełnili członkowie ich rodzin i w razie potrzeby wzywali nas do łóżka chorego. Podobnie też wzywano mnie do chorych przywożonych do szpitala w nocy. Czuwałam w samochodzie w pobliżu szpitala, na zmianę z pielęgniarką, zwłaszcza gdy przywieziono kobietę do porodu. Tutaj miałam wiele sukcesów: na 1000 urodzonych dzieci żadna matka nie zmarła, jedynie kilkoro dzieci urodziło się martwych.

- Kto pomagał Siostrom w prowadzeniu szpitala?

- Początki szpitala to dzieło Ojców Jezuitów, ale także Rząd Zambii realizując program rozwoju kraju starał się nam pomagać. Musiałyśmy złożyć plany, zamierzenia i Rząd zambijski przeznaczał corocznie pewną sumę pieniędzy. Stopniowo uruchomiony został agregat prądotwórczy w 1969 r., hydrofor, a także postępowała budowa nowych budynków, tak że szpital w ciągu 25 lat powiększył się z 25 aż do 100 łóżek. Od 1969 r. siostry przejęły administrację szpitala, gdyż dotychczasowy dyrektor o. Płowecki, jezuita, zginął w wypadku samochodowym, a o. Waligóra - założyciel szpitala, zmarł w wieku ponad 80 lat.

- Proszę Siostry, 35 lat pracy na misjach w niesieniu samarytańskiej pomocy chorym i cierpiącym to ogrom czasu. Które zdarzenia zapisały się mocniej w pamięci Siostry?

- Każdego dnia przeżywałyśmy różne przygody, zdarzenia, radości, a także smutki. Pamiętam radość, kiedy w 1969 r. zapaliło się światło elektryczne pochodzące z generatora. Otrzymałyśmy ambulans, który ułatwiał nam w razie potrzeby przewożenie pacjentów do dużego szpitala (300 km), przyjechały nowe siostry pielęgniarki z Polski, oraz panie świeckie z Anglii i Niemiec; pracowały od 2-4 lat.

Codziennie przywożono bardzo ciężko chorych. Niektórych udało się uratować. Pamiętam gdy przywieziono chorą kobietę w wieku około 60 lat, bardzo odwodnioną. Natychmiastowa pomoc: kroplówki, leki, sprawiła, że pacjentka wyzdrowiała i żyła jeszcze 10 lat.

- Kto sprawował opiekę duszpasterską w placówce misyjnej i szpitalu?

- Naszymi duszpasterzami byli Ojcowie Jezuici. Dzięki nim mieliśmy codziennie Mszę św., konferencje, adoracje Najświętszego Sakramentu. To dodawało nam sił do pracy, gdyż zarówno pielęgniarki jak i ja pracowałyśmy i w nocy i w dzień. Pielęgniarki przez pierwszy rok pracowały bez dnia wolnego, potem miały tylko po pół dnia wolnego w tygodniu, z czasem doszło do tego, że mogliśmy im dać 1 dzień wolny na tydzień lub na dwa, gdyż była bardzo mała liczba personelu medycznego. Już w 1966 r. została otwarta maleńka kaplica przy naszym domu zakonnym nieopodal szpitala, w której raz w tygodniu odprawiana była Msza św. dla chorych.

- Jaka była kolejna placówka misyjna, w której Siostra pracowała?

- W 1991 r. zostałam skierowana do Nangoma, do nowego, jeszcze nie ukończonego szpitala, prowadzonego przez Ojców Jezuitów ze Słowenii. Tutaj było bardzo dużo pacjentów dochodzących. W szpitalu było 50 łóżek, przypadki chorób najrozmaitsze, niektóre bardzo ciężkie. Były to przeważnie zatrucia spowodowane "leczeniem" przez miejscowych znachorów. Wielu chorym udało się uratować życie, uważam że były to uzdrowienia cudowne, z pomocą Bożą.

Ten szpital był oddalony około 105 km od Lusaki, więc częściej przewoziliśmy ciężko chorych do kliniki uniwersyteckiej w Lusace, gdzie pomoc medyczna była skuteczna.

- Gdzie zamierza Siostra pracować po powrocie do Zambii?

- Planuję nadal pracować w sierocińcu w Kasisi jako lekarz i opiekować się tamtejszymi dziećmi, co czynię już od 2 lat. Stąd do Lusaki jest tylko 35 km. Warunki leczenia są trudne, brak jest leków, brak specjalistów, a leczenie w klinice w Lusace jest bardzo kosztowne, więc o ile to tylko możliwe staram się pomagać chorym we własnym zakresie, a tylko w wyjątkowych przypadkach konsultuję chorych w klinice. Powstaje tam również dom dla dzieci ulicy na kilkanaście miejsc. Jest również mały szpitalik dla chorych na AIDS. To właśnie skutkiem tej choroby jest duża liczba sierot. Zły stan zdrowia ludności spowodowany jest niedożywieniem, biedą - stąd gruźlica i inne choroby. Biedna ludność miejscowa nie ma pieniędzy na leczenie i dlatego chętnie korzysta z mojej pomocy.

- W jaki sposób my, żyjący w Polsce, możemy pomóc misjonarzom, w tym i

Siostrze, w trudnej pracy misyjnej?

- Wiem, że i w Polsce ludzie mają duże trudności pod względem materialnym. Dlatego ja oczekuję przede wszystkim pomocy duchowej, pomocy modlitewnej. Proszę szczególnie o modlitwę dzieci. Bardzo ucieszę się listem czy kartką od tych dzieci, z którymi spotkałam się w czasie pobytu w Polsce. Dlatego podaję mój adres w Zambii:

S. Teresa Wiączek

Kasisi Children´s Home

P.O. Box 33441, Lusaka

Zambia - Afryka

- Dziękuję Siostrze za rozmowę. W imieniu wszystkich Czytelników "Niedzieli Przemyskiej" życzę błogosławieństwa Bożego i opieki Matki Najświętszej w dalszej pracy misyjnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. prof. Stanisz: Propozycja minister Nowackiej to wstęp do usunięcia religii ze szkół

2024-05-17 12:47

[ TEMATY ]

wywiad

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji jest to inicjatywa mająca się przyczynić do wypchnięcia nauki religii z polskich szkół i przedszkoli - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Stanisz z Katedry Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Ekspert zwraca uwagę, że w świetle obowiązującego prawa, decyzje związane ze zmianą warunków nauczania religii w publicznym systemie oświaty powinny być dokonane „w porozumieniu” z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, a nie jedynie po przeprowadzeniu konsultacji publicznych.

Marcin Przeciszewski, KAI: W ostatnich dniach kwietnia do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/123 84702/katalog/13056494#1305649). Projekt ten zakłada dużo większe niż do tej pory możliwości łączenia uczniów uczęszczających na lekcje religii w grupy międzyoddziałowe, obejmujące uczniów na tym samym poziomie nauczania oraz w grupy międzyklasowe, zbierające uczniów z różnych poziomów kształcenia. Co Ksiądz Profesor na to?

CZYTAJ DALEJ

Papież: katakumby będą ważnym miejscem jubileuszowym; tam wszystko mówi o nadziei

2024-05-17 14:42

[ TEMATY ]

papież Franciszek

rok jubileuszowy

Jubileusz 2025

Monika Książek

W katakumbach wszystko opowiada o życiu po śmierci, o uwolnieniu od niebezpieczeństw i samej śmierci przez Chrystusa - mówił Franciszek do członków Papieskiej Komisji Archeologii Sakralnej, troszczącej się o dawne chrześcijańskie cmentarze. Jak przypominał papież, to tam pielgrzymowali pierwsi chrześcijanie, choćby po to, by oddać cześć świętym: Piotrowi i Pawłowi. To wszystko sprawia, że katakumby idealnie wpisują się w temat Jubileuszu 2025 r., który brzmi: „Pielgrzymi nadziei”.

Franciszek wyraził uznanie dla działalności komisji, wspominając m.in. o cieszących się dużym zainteresowaniem Dniach Katakumb, które są organizowane dwa razy do roku. Instytucja dzięki współpracy z różnymi uniwersytetami wciąż koordynuje ponadto badania archeologiczne na terenie całych Włoch.

CZYTAJ DALEJ

Grecja: biskupi krytykują przekształcenie kościoła w Stambule w meczet

2024-05-17 16:25

[ TEMATY ]

Grecja

meczet

Stambuł

Smuldur/pixabay.com

Grecki Kościół Prawosławny skrytykował niedawne przekształcenie w meczet kościoła w stambulskiej Chorze, poinformował serwis informacyjny wiedeńskiej fundacji ekumenicznej Pro Oriente. W oświadczeniu wydanym przez Stały Synod Kościoła, który zebrał się w tych dniach w Atenach pod przewodnictwem arcybiskupa Hieronima, biskupi wyrazili głębokie zaniepokojenie. Zwrócili uwagę, że decyzję tureckiego rządu należy rozpatrywać w kontekście kilku podobnych wydarzeń w ostatnich latach: Hagia Sophia w Stambule (2020), Hagia Sophia w Trapezuncie (2013) i Hagia Sophia w Nicei/Izniku (2011) również zostały już przekształcone w meczety.

Prawosławni biskupi Grecji stwierdzili, że historyczne zabytki chrześcijańskie zostały w ten sposób przekształcone z miejsca światowego dziedzictwa w „symbol sprawowania władzy”, który oznacza separację i podział.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję