1 listopada Kościół katolicki obchodzi uroczystość Wszystkich Świętych. Dzień ten kojarzy się dla wielu ze zniczem, z grobem bliskich osób, z cmentarzem, dla innych z wiązanką kwiatów, jeszcze dla innych z modlitwą i pamięcią o tych, którzy wyprzedzili nas w drodze do wieczności. Nie mniej jednak w tym dniu udajemy się z całymi rodzinami na cmentarz i nawiedzamy groby naszych bliskich, przyjaciół, rodziców, krewnych, znajomych, stawiając kwiaty, zapalając ten "płomyk nadziei", wierząc, że już cieszą się oni chwałą w domu Ojca Niebieskiego. Kościół w tym dniu oddaje cześć tym wszystkim, którzy już weszli do chwały niebieskiej, a wiernym pielgrzymującym jeszcze na ziemi wskazuje drogę, która ma zaprowadzić ich do świętości. Przypomina nam również prawdę o naszej wspólnocie ze Świętymi, którzy otaczają nas opieką.
Kształtowanie się uroczystości
  W początkach chrześcijaństwa, w obawie przed bałwochwalstwem, 
nie oddawano czci nikomu ze stworzeń, ani ludziom, ani aniołom. Oddawano 
cześć jedynie Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu. W Nowym Testamencie 
zauważamy pochwałę jaką sam Pan Jezus daje św. Janowi Chrzcicielowi, 
cześć z jaką wyraża się św. Paweł w listach do Rzymian i Hebrajczyków 
o Abrahamie i Melchizedeku. 
  Najpierw przedmiotem kultu stała się Najświętsza Maryja 
Panna, jako Matka Syna Bożego. Zaczęto wznosić kościoły ku Jej czci, 
Kościół zaczął ustanawiać święta i układał modlitwy oraz pieśni o 
Matce Bożej. W tym samym czasie zauważamy też kult św. Michała Archanioła. 
Krwawe prześladowania Kościoła w I w. rozbudziły także kult męczenników. 
Dzień ich zgonu uważano za dzień ich narodzin dla nieba. Dlatego 
już od V w. kult prywatny przerodził się w urzędowy, powszechny. 
13 maja 608 r. papież Bonifacy IV, rzymską świątynie pogańską, ku 
czci zwłaszcza nieznanych bóstw (Panteon), poświęcił Matce Bożej 
i świętym męczennikom. W VIII w. papież Grzegorz III w kościele św. 
Piotra otworzył kaplicę poświęconą Wszystkim Świętym, nie tylko męczennikom. 
W Anglii pojawiło się święto Wszystkich Świętych w połowie VIII w. 
obchodzone 1 listopada. Święto poprzedzone było wigilią, a od XV 
w. otrzymało także oktawę. Reforma z 1955 r. usunęła wigilię i oktawę. 
Natomiast papież Jan XI w 935 r. ustanowił osobne święto ku czci 
Wszystkich Świętych, wyznaczając je na dzień 1 listopada. Tak więc 
uroczystość Wszystkich Świętych ma już ponad tysiącletnią tradycję 
i przypomina nam przede wszystkim tych Świętych Pańskich "z każdego 
narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków" (por. Ap 7, 9), którzy 
nie mają swoich osobnych wspomnień w roku liturgicznym. W ciągu wieków 
Kościół ubogacił kult świętych. Stawiał im posągi, malował ich obrazy, 
budował ku ich czci świątynie (np. kościół Sióstr Benedyktynek pod 
wezwaniem Wszystkich Świętych w Drohiczynie) i ołtarze, ułożył szereg 
modlitw i pieśni religijnych ku ich czci, jak też ułożył teksty liturgiczne 
do Mszy św. i kapłańskich pacierzy - Liturgii Godzin. 
  Kult Świętych pomnaża cześć Pana Boga. Świętych Pańskich 
czcimy ze względu na Pana Boga, którego oni "reprezentują". Tak więc 
nie bezpośrednio, lecz pośrednio przez nich kierujemy kult ku Panu 
Bogu. Kościół oddaje cześć świętym w różnym stopniu. I tak na pierwszym 
miejscu stawia Najświętszą Maryję Pannę, następnie świętych: Józefa 
i Jana Chrzciciela, dalej Apostołów, wśród których Święci Piotr i 
Paweł mają uprzywilejowane miejsce. Najwięcej jest świętych lokalnych, 
którzy odbierają szczególną cześć: w zakonie, w narodzie, w państwie 
czy w diecezji, gdzie się wsławili męczeństwem za wiarę lub niezwykłą 
cnotą.
Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych
  Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych Kościół obchodzi 2 
listopada i w tradycji polskiej dzień ten jest nazywany Dniem Zadusznym 
lub inaczej "zaduszkami". To wspomnienie wprowadził opat benedyktynów 
w Cluny we Francji, św. Odilon (Odylon). On to w 998 r. zarządził 
modlitwy za dusze wszystkich zmarłych w dniu 2 listopada. Termin 
ten i sama idea szybko rozprzestrzeniły się we Francji, Anglii, Niemczech, 
Italii. W XIII w. zwyczaj ten w Kościele rzymskim stał się powszechny.
 W XV w. wytworzył się u dominikanów w Wanencji zwyczaj 
ofiarowania w dniu 2 listopada trzech Mszy św. przez jednego kapłana. 
Papież Benedykt XIV w 1748 r. rozszerzył ten zwyczaj na całą Hiszpanię. 
W 1915 r., podczas I wojny światowej, papież Benedykt XV na prośbę 
opata - prymasa benedyktynów pozwolił kapłanom całego Kościoła odprawić 
w tym dniu trzy Msze św. Jedną w intencji przyjętej od wiernych, 
drugą w intencji wszystkich wiernych zmarłych, a trzecią w intencji 
papieża. Zwyczaj ten nie jest traktowany jako obowiązek.
  Kościół w tym dniu wspomina zmarłych pokutujących za 
grzechy w czyśćcu. Chodzi więc o których nie mogą wejść do nieba, 
gdyż mają pewne długi do spłacenia Bożej sprawiedliwości. Prawdę 
o istnieniu czyśćca Kościół ogłosił jako dogmat na soborze w Lyonie 
w 1274 r. i na XXV sesji Soboru Trydenckiego (1545-1563), w osobnym 
dekrecie o czyśćcu. Sobór Trydencki orzekł prawdę, że duszom w czyśćcu 
możemy pomagać. Cała wspólnota Kościoła przychodzi z pomocą duszom 
czyśćcowym zanosząc w tym dniu prośby przed tron Boży. Aby przyjść 
z pomocą zmarłym pokutującym w czyśćcu, żyjący mogą w tych dniach 
uzyskać i ofiarować odpusty zupełne. 
  Nabożeństwo do dusz czyśćcowych było i jest bardzo żywe. 
Świadczą o tym uroczyście urządzane pogrzeby, często zamawiane Msze 
św. w intencji zmarłych, w Kościele rzymskim powszechne są Msze św. 
gregoriańskie (30 Mszy św. po kolei przez 30 dni). W Polsce istnieje 
nawet zgromadzenie Sióstr Wspomożycielek Dusz Czyśćcowych, założone 
przez błogosławionego o. Honorata Koźmińskiego - kapucyna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu

 
              
              
              
              
                 
             
         
            
     
            
     
            
     
            
     
            
     
            
     
            
     
            
    