Reklama

Wakacyjny cykl Aspektów (4)

Sanktuarium Pierwszych Męczennik ów Polski w Międzyrzeczu

Katarzyna Jaskólska
Edycja zielonogórsko-gorzowska 30/2011

Jedno z najmłodszych sanktuariów naszej diecezji znajduje się w Międzyrzeczu. W położonej półtora kilometra stąd wiosce Święty Wojciech ponad tysiąc lat temu ponieśli męczeńską śmierć jego patroni - Pierwsi Męczennicy Polski

Święci Benedykt, Jan, Izaak, Mateusz i Krystyn - ich kult sięga 1003 r., gdyż rozpoczął się niedługo po ich śmierci. Papież Jan XVIII nie miał wątpliwości, że czczący ich lud słusznie widzi w nich świętych; zaliczył ich w poczet męczenników już w 1004 r.
Eremici Benedykt i Jan byli Włochami. Benedykt - po przyjęciu stanu duchownego - krytycznie odnosił się do wystawnego życia miejscowego duchowieństwa. Zdecydowany wyrzec się świata, zamieszkał w klasztorze benedyktyńskim opactwa Świętego Zbawiciela, a później na trzy lata przeniósł się na zbocze góry Soracte, gdzie wiódł życie pustelnika.
Na zboczu Monte Cassino Benedykt poznał starszego od siebie o ok. 30 lat eremitę Jana, również Włocha. Wspólnie towarzyszyli św. Romualdowi, a następnie - poznawszy Brunona z Kwerfurtu - zdecydowali się wyruszyć jako misjonarze do Polski.
W Polsce do włoskich misjonarzy przyłączyli się dwaj rodzeni bracia - Izaak i Mateusz. Ich pokolenie wychowywało się już w chrześcijaństwie, możliwe, że obaj Polacy pochodzili z możnego rodu. Trzeci Polak, Krystyn, był młodym chłopcem i pochodził ze wsi, pod którą wybudowano erem. W klasztorze pełnił funkcję kucharza. Misja pustelników nie trwała długo. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 r. zginęli z rąk zbójców.
„Dziś historycy mogliby pytać, czy tej męczeńskiej śmierci towarzyszyło odium fidei, czy rzeczywiście zginęli za wiarę - pisał w 2003 r. Jan Paweł II w liście do bp. Adama Dyczkowskiego. - Nie miał w tym względzie wątpliwości papież Jan XVIII, który - jak pisze św. Brunon - «bez wahania kazał zaliczyć ich w poczet świętych męczenników i cześć im oddawać». Słusznie Papież osądził, że ma znaczenie nie tyle intencja zabójców, ile gotowość oddania życia za Chrystusa, jaka od początku i każdego dnia towarzyszyła tym misjonarzom Słowian. Z taką intencją głosili Ewangelię i z nią przyjmowali cierpienie i śmierć. Nie trzeba było długo czekać na jej owoce. Ocalały klasztor szybko stał się prężną placówką misyjną, wokół której koncentrowało się życie rodzącego się Kościoła na tych ziemiach. Misja Pierwszych Męczenników Polski pozostawiła tu niezatarty ślad”.

Odrodzenie kultu

Kult męczenników na naszych ziemiach wygasł po reakcji pogańskiej w początkach XI wieku. Przyjęcie protestantyzmu nie sprzyjało pamięci o męczennikach. Ich kult rozwijał się w Kazimierzu Biskupim, gdzie do dziś istnieje sanktuarium poświęcone ich czci. W naszej diecezji ich kult upowszechnił się od 1966 r. Wówczas sprowadzono z Kazimierza Biskupiego do Międzyrzecza relikwie męczenników. W międzyrzeckim kościele pw. św. Jana zbudowano ołtarz ku ich czci i rozpoczęto odprawianie systematycznych nabożeństw. W 1999 r. bp Dyczkowski erygował w Międzyrzeczu parafię pw. Pierwszych Męczenników Polski i oddał ją pod opiekę księżom pallotynom (w wiosce Święty Wojciech było za mało miejsca na takie przedsięwzięcie). Wiosną następnego roku ruszyła budowa sanktuarium. Rok później bp Paweł Socha przywiózł z Pragi relikwie pięciu męczenników, które trafiły do kościołów pod ich wezwaniem. W latach 2002-03 relikwie peregrynowały po parafiach diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Księża pallotyni ufundowali na tę okazję piękny relikwiarz, ważący ok. 120 kg. Peregrynację zakończyły uroczystości milenijne z udziałem przedstawicieli Episkopatu Polski.

By nie był to pusty budynek

Kościół w swojej formie przypomina budowle bizantyjskie (zwłaszcza ze względu na kopuły). Kształtem ma nawiązywać do eremu, w którym mieszkali męczennicy. Takie również jest założenie przyszłego wystroju wnętrza - ma tu panować prostota. W głównym ołtarzu umieszczone będą krzyż i obrazy religijne. Z prawej strony ma powstać kaplica Pięciu Męczenników - będą się tu znajdować ich wizerunek oraz relikwiarz, przy którym wierni będą mogli się modlić, a także dotknąć go i obejrzeć z bliska.
Dzisiaj budynek sanktuarium z zewnątrz jest już praktycznie gotowy, wciąż jednak trwają prace w środku. Księża pallotyni cały czas dbają o rozwój kultu męczenników - tak by po zakończeniu budowy kościół nie pozostał tylko pustym budynkiem. Mocnym akcentem jest coroczny odpust ku czci Pierwszy Męczenników Polski, który rozpoczyna się 10 listopada o godz. 23 w kościele w Świętym Wojciechu. Stamtąd rusza procesja z relikwiarzem do sanktuarium. Na początku relikwiarz niesiony był całą drogę - niezastąpieni byli wtedy żołnierze. Teraz po przejściu przez mostek nad Obrą zostaje umieszczony w specjalnym samochodzie. O północy w Międzyrzeczu rozpoczyna się Msza św. 11 i 12 listopada to bezpośrednie przygotowanie do odpustu, każdy dzień ma swój program. Główne uroczystości przypadają 13 listopada.

Reklama

Ambitne plany

Przy sanktuarium powstaje wiele nowych pomysłów - znane są też już niektóre plany na przyszłość. Jednym z takich wydarzeń ma być pielgrzymka rodziców z małymi dziećmi, małżeństw oczekujących narodzin oraz proszących o cud poczęcia. Już teraz co miesiąc odprawiane są specjalne Msze św. dla przedszkolaków. Księża pallotyni chcą również zorganizować Święto Pieczywa, na które zjadą się piekarze i cukiernicy - patronować im będzie św. Krystyn. Kolejna idea związana jest z wchodzącym do Polski zachodnim zwyczajem Halloween. Międzyrzecz ma się w tym czasie przyłączyć do litanii miast - to wieczorna modlitwa mająca pokazać, czym naprawdę jest dzień Wszystkich Świętych. Towarzyszyć temu będzie koncert zespołu młodzieżowego, dostosowany do okazji.
Po zakończeniu budowy kościoła parafia planuje - w porozumieniu z władzami miasta - otworzyć szlak pielgrzymkowy łączący sanktuarium ze Świętym Wojciechem. Biegłby on leżącą równolegle do kościoła ulicą Pięciu Braci Międzyrzeckich. Na szlaku będą się znajdować stacje i obrazy.
W przyszłości na terenie sanktuarium ma powstać dom pielgrzyma, w którym będzie kładziony szczególny nacisk na formację młodzieży i dorosłych. Są również plany wybudowania przy kościele w Świętym Wojciechu budynku, który upamiętniałby erem sprzed tysiąca lat.
Dzięki tym działaniom Międzyrzecz ma stać się atrakcyjnym punktem na pielgrzymim szlaku wiodącym od Świebodzina, przez Paradyż, aż po Rokitno.

* * *

SŁOWO OD KUSTOSZA:
Ks. Marek Rogeński SAC - kustosz sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski w Międzyrzeczu

Jeszcze nie jesteśmy w stanie zapewnić „dodatkowych atrakcji” w naszym sanktuarium, bo wciąż trwa budowa. Jeszcze nie ma zaplecza - w końcu istniejemy dopiero 12 lat. Ale nadrobimy to w przyszłości. Zachęcam do śledzenia bieżących wydarzeń na naszej stale aktualizowanej stronie internetowej.
Międzyrzecz leży na szlaku różnych pielgrzymek, choćby Pielgrzymki Powołaniowej, więc wielu ludzi przybywa tu na modlitwę. Kładziemy bardzo mocny akcent na sakrament pokuty. W Wielki Piątek organizujemy Noc Spowiedzi. I to nie ma być spowiedź ekspresowa, ale księża każdemu starają się poświęcić czas. Kiedy zakończą się prace budowlane, ma tu być około 6 księży i wtedy będziemy mogli mieć stały konfesjonał. Żeby ludzie mieli możliwość odnowy duchowej.
Codziennie na każdej Mszy św. odmawiamy specjalną modlitwę z prośbą o błogosławieństwo na czas budowy świątyni przez wstawiennictwo męczenników. I widać, że oni nie śpią.

* * *

Informacje la pielgrzymów

Sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski w Międyrzeczu,
ul. Krasińskiego 11, tel. (95) 742-13-60

Msze św. w sanktuarium:
w dni powszednie - godz. 7 i 18
w niedziele i święta - godz. 7, 9, 10.30 (dla dzieci), 12, 18 i 20 (od lipca do sierpnia)
Nabożeństwo do Pierwszych Braci Męczenników - w każdy wtorek po Mszy św.

Strona internetowa: www.sanktuarium.miedzyrzecz.pl

Ksiądz kustosz zachęca, by przy okazji pobytu w sanktuarium nawiedzić również kościół we wsi Święty Wojciech - miejscu śmierci świętych męczenników.

Abp Jędraszewski: potrzebna jest kontrrewolucja katolicka

2019-03-21 11:36

Joanna Folfasińska/ Archidiecezja Krakowska / Kraków (KAI)

Jest potrzebna kontrrewolucja katolicka. Jedynie Kościół potrafi powiedzieć, że trzeba się opamiętać, jeśli chcemy przekazać dalej najlepsze wartości kultury europejskiej. Nie możemy powiedzieć, że nas to nie obchodzi. Konieczna jest mobilizacja mężczyzn, którzy czują się odpowiedzialni za swoje rodziny i dzieci, które mogą stać się ofiarami wielkiej krzywdy - powiedział abp Marek Jędraszewski w Krakowie podczas konferencji „Bitwa o odpowiedzialność”, zorganizowanej przez wspólnotę Mężczyźni św. Józefa.

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Na początku metropolita krakowski postawił tezę, że walka o odpowiedzialność jest równocześnie batalią o człowieczeństwo. Wyjaśnił, że swój wykład oparł o przemyślenia współczesnego francuskiego myśliciela żydowskiego pochodzenia Emmanuela Levinasa.

Hierarcha krótko przedstawił jego biografię i podkreślił, że jego filozofia wyrosła z pytania: czy my, Żydzi, możemy jeszcze po doświadczeniach Auschwitz, filozofować? – Odpowiedź dla wielu była prosta – „nie!” (…) Holokaust był obrazą ludzkiego rozumu i kompromitacją. Uważano, że po Auschwitz nie ma miejsca dla filozofii. Część, a wśród nich Levinas, twierdziła jednak, że tym bardziej trzeba - argumentował abp Jędraszewski.

Levinas próbował zrozumieć, dlaczego doszło do Holokaustu i dlaczego odpowiedzialni są za niego Niemcy – naród wybitnych poetów i filozofów? W swoich rozważaniach zwrócił uwagę na obojętność Kaina, który po zabójstwie Abla bezczelnie odpowiedział Stwórcy, że nie jest stróżem swojego brata. Odpowiedzialność za drugiego człowieka stała się centralnym punktem dwóch dzieł Levinasa: „Całość i nieskończoność” i „Inaczej niż być lub ponad istotą”. W pierwszym z nich, filozof skupił się na doświadczeniu „twarzy” innej osoby.

– Jest jakaś potęga w ludzkim spojrzeniu, która wskazuje na siłę zakazu moralnego: nie możesz mnie zabić, okazać wobec mnie przemocy. Relacja między „mną” a drugim człowiekiem nie jest symetryczna. Jeżeli ten drugi, z którym się spotykam i którego twarz widzę, mówi mi: „tobie nie wolno”, to po pierwsze on mnie uczy mojej wolności. Nie jest ona dowolnością, kaprysem, ale ma reguły (…) Ten drugi jawi się jako mistrz i nauczyciel, ktoś, kto mnie uczy mojego człowieczeństwa - powiedział hierarcha.

Człowiek ma własne sumienie i już w nim jest rozliczany ze swoich uczynków. Odpowiedzialność to odpowiedź na słowa drugiego człowieka. Jednakże, we wzroku drugiego człowieka można odszukać również prośbę o pomoc, na którą bezwzględnie należy odpowiedzieć. – Odpowiadam na wołanie. Jestem odpowiedzialny, to znaczy czuję, że jestem wezwany do dobra, nie uchylam się przed nim, niekiedy nawet za cenę własnego poświęcenia - mówił arcybiskup.

Drugie dzieło – „Inaczej niż być lub ponad istotą” pogłębia koncepcję odpowiedzialności. Levinas wyjaśnił w nim, że odpowiedzialność człowieka jest wrodzona. Centralną figurą dzieła jest postać cierpiącego Sługi Jahwe, który wziął na siebie odpowiedzialność za grzechy ludzkości. – Odpowiedzialność to inne imię człowieczeństwa. Obojętność to postawa Kaina, rezygnacja z ludzkiego powołania - przypomniał hierarcha.

Arcybiskup wspomniał potem o rewolucji 1968 roku, która zburzyła europejski porządek moralny i zakwestionowała zasadność Dekalogu. – Całkowita wolność. Wszystko skoncentrowane na własnym „ja”. Inny się nie liczy. To było przesłanie rewolucji ’68 - mówił.

Jak dodał, rok ’68 był czasem szczególnej dyskusji o człowieku i odpowiedzialności. - Rewolucja ’68 mówi: ja mam siebie realizować! Levinas mówi, że człowiek realizuje się, będąc odpowiedzialny za drugiego człowieka, przede wszystkim za jego życie. Wojtyła mówi: ja jestem odpowiedzialny wobec własnego sumienia, które mi mówi o dobru i złu - tłumaczył hierarcha.

Metropolita zauważył, że współczesny świat przedstawia aborcję jako prawo kobiety. Polska jednoznacznie mówi, że jest to zło, a walka o rzekome prawo wyboru dla innych to przyjęcie postawy obojętności. Rewolucja ’68 roku sprawiła, że najistotniejszą wartością jest szukanie przyjemności. Współżycie między kobietą i mężczyzną zostało pozbawione elementu prokreacji, otwierając tym samym drogę homoseksualnemu lobbingowi.

Arcybiskup zwrócił uwagę, że kolejną konsekwencją tej rewolucji jest wczesna i deprawująca edukacja seksualna najmłodszych. Jasno podkreślił, że pedofilia jest przerażająca. Pytał, jak to możliwe, że Kościół jawi się jako przestępcza instytucja, podczas gdy wokół kwitnie seksturystyka, wykorzystywanie dzieci i nowe deprawujące przepisy dotyczące edukacji seksualnej.

– Jest potrzebna kontrrewolucja katolicka. Jedynie Kościół potrafi powiedzieć, że trzeba się opamiętać, jeżeli chcemy przekazać dalej najlepsze wartości kultury europejskiej. (…) Nie możemy powiedzieć, że nas to nie obchodzi! Konieczna jest mobilizacja mężczyzn, którzy czują się odpowiedzialni za swoje rodziny i dzieci, które mogą stać się ofiarami wielkiej krzywdy - powiedział.

Zgromadzeni na konferencji mężczyźni pytali arcybiskupa o kwestię stawiania granic. Metropolita zaznaczył, że jest nią miłość. – Gest miłości i przygarnięcia do siebie sprawia, że lęk w oczach drugiego przestaje być widoczny i zamienia się w błysk radości - wyjaśnił.

Padło też pytanie o jeden z absurdów współczesności, gdy zwykłe, codzienne i czułe gesty mogą być w dzisiejszym świecie zrozumiane opacznie. Arcybiskup zaznaczył, że szczęście dzieci polega na tym, że są chronione przez swoich najbliższych. Odwołał się do słów papieża Franciszka, który mówił o działaniu złego ducha, chcącego unieszczęśliwić człowieka. Zaczerpnięte z totalitaryzmu sformułowanie „zero tolerancji” stoi w opozycji do języka Kościoła, który głosi miłosierdzie - powiedział abp Jędraszewski.

– Wielką siłą jest to, czego uczy nas św. Józef – wierność Bogu, przyjęcie odpowiedzialności za drugiego człowieka, czystość, cześć oddawana Bogu, przepełnione miłością życie. To jest siła chrześcijaństwa. To jest to, czym możemy odpowiedzieć na przemoc wobec Kościoła katolickiego - powiedział.

Dodał, że chrześcijanie byli oskarżani o to, że są wrogami ludzkości. Z drugiej strony, byli podziwiani przez pogański świat za to, że się kochali i dbali o siebie.

Ostatnie pytania dotyczyły sposobu przemiany świata. Metropolita zauważył, że chrześcijanie spotykali się w małych grupach. Kluczem jest odwaga, do której wzywał wiernych Jan Paweł II.

– Wasza odpowiedzialność powinna przejawiać się tam, gdzie jesteście, żyjecie, macie swoje domy i rodziny! (…) Rodzice mają prawo protestować przed wszelkimi formami deprawacji w szkołach. Dzieci mają prawo pozostać dziećmi - zakończył metropolita krakowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Paradyż: warsztaty Tria Arcana

2019-03-23 12:15

Katarzyna Krawcewicz

Klerycy z naszego seminarium zorganizowali w Paradyżu warsztaty dla służby liturgicznej przygotowujące do Triduum Paschalnego. Kurs odbył się w dniach 22-24 marca, a wzięło w nim udział kilkunastu uczestników z Czerwieńska, Sławy, Świebodzina i Zielonej Góry.

Katarzyna Krawcewicz

- Chcemy, żeby uczestnicy warsztatów przygotowali się do Triduum nie tylko od strony technicznej, ale też duchowej. Oprócz konferencji i zajęć praktycznych, mamy też części modlitewne, np. Drogę Krzyżową, którą odprawiliśmy pierwszego wieczora i oczywiście codzienną Eucharystię – mówi dk. Rafał Zbrożek.

Cały artykuł w papierowym wydaniu.

Zobacz zdjęcia: Warsztaty Tria Arcana w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu, 22-24 marca 2019

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem