Reklama

Rzymskie dzieło współczesnej sztuki sakralnej

Benedykt XVI w kościele Wielkiego Jubileuszu

Niedziela Ogólnopolska 14/2006, str. 19

Kościół pw. Boga Ojca Miłosiernego w Rzymie
Włodzimierz Rędzioch

Kościół pw. Boga Ojca Miłosiernego w Rzymie<br>Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie powojennym setki tysięcy rodzin, głównie z południa Włoch i górskiego regionu Abruzji, przybywało do Rzymu w poszukiwaniu pracy i lepszych warunków życia. Osiedlali się oni głównie na peryferiach stolicy, gdzie powstawały nowe dzielnice. W dzielnicach tych nie było, oczywiście, kościołów, więc do celów kultu używano często apartamentów, garaży czy hangarów. W 1991 r. ok. 500 tys. rzymskich katolików mieszkających w dzielnicach peryferyjnych nie miało odpowiedniego miejsca kultu, modlitwy i życia wspólnotowego, toteż Wikariat Rzymu postanowił wybudować w mieście 50 nowych kościołów (tzw. Projekt 50 kościołów dla Rzymu). Jednym ze sposobów zbierania funduszy na to wielkie przedsięwzięcie były coroczne koncerty organizowane w Watykanie w okresie Bożego Narodzenia (Concerto di Natale in Vaticano).
Jan Paweł II wyraził życzenie, by jeden z kościołów został wzniesiony na pamiątkę Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. Rozpisano wówczas międzynarodowy konkurs na projekt „kościoła Jubileuszu”, w którym uczestniczyli światowej sławy architekci. Wygrał go Richard Meier, amerykański Żyd, który zaprojektował tak znane budynki, jak Getty Center w Los Angeles i Muzeum Sztuki Współczesnej w Barcelonie czy Bronx Development Center w Nowym Jorku.
Kościół został wzniesiony w dzielnicy Tor Tre Teste na południowych peryferiach Rzymu. Wybudowano go z białych bloków kamiennych; ma niespotykany kształt - składa się z sześciennego korpusu przeznaczonego na pomieszczenia parafialne, ozdobionego prostą dzwonnicą, oraz z trzech gigantycznych kamiennych „żagli” (prawdziwe dzieło sztuki inżynierskiej), które są ścianami kościelnej nawy. Zamiarem architekta było wzniesienie budynku w kształcie łodzi, który ma symbolizować „łódź Kościoła” wypływającą w morze trzeciego tysiąclecia. W Rzymie symbol łodzi ma szczególne znaczenie, gdyż to tutaj rezydują jej sternicy - papieże.
Nawa kościoła ograniczona jest po prawej stronie pionową ścianą budynkuparafialnego, a po lewej - wklęsłą sferą „żagla”. Dach i fasada kościoła oraz tylna ściana za prezbiterium są przeszklone. Dzięki temu chociaż znajdujemy się we wnętrzu świątyni, nie czujemy się odizolowani od jej otoczenia i odnosimy wrażenie, że przebywamy jak gdyby pod gołym niebem.
Przestrzeń pod dwoma mniejszymi „żaglami” przeznaczona jest na boczną kaplicę z tabernakulum, salę z konfesjonałami i kaplicę z chrzcielnicą.
Również ołtarz ma kształt łodzi, a nad nim umieszczono XVII-wieczny krucyfiks. Dekoracje kościoła ograniczone są do minimum - oprócz krzyża umieszczono w nim jedynie stacje Drogi Krzyżowej, figurkę Matki Bożej oraz płaskorzeźbę Miłosiernego Ojca (kościół jest pw. Boga Ojca Miłosiernego - Dio Padre Misericordioso).
Kościół został oddany do użytku wiernych w roku 2003, w 25. roku pontyfikatu Jana Pawła II. Niestety, Papież nigdy nie był w swym „Jubileuszowym kościele” - uczynił to jego następca. 26 marca Benedykt XVI udał się do miejscowej wspólnoty parafialnej, aby odprawić Mszę św. w kościele Boga Ojca Miłosiernego

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomóc może tylko Jezus, dlatego mam kochać Go bardziej niż innych!

2025-09-04 12:43

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Problemem nie jest uwolnienie się od krzyża, ale wierne pójście za Tym, który go niósł i zwyciężył dla nas. Ludzie nam w tym nie pomogą. Nawet nasi rodzice, rodzeństwo, przyjaciele czy znajomi. Pomóc może tylko Jezus, dlatego mam kochać Go bardziej niż innych. Wyznam Jezusowi szczerze moje obawy wobec Jego wymagań.

Wielkie tłumy szły z Jezusem. On odwrócił się i rzekł do nich: «Jeśli ktoś przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie dźwiga swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem. Bo któż z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie wpierw i nie oblicza wydatków, czy ma na wykończenie? Inaczej, gdyby położył fundament, a nie zdołałby wykończyć, wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: „Ten człowiek zaczął budować, a nie zdołał wykończyć”. Albo jaki król, mając wyruszyć, aby stoczyć bitwę z drugim królem, nie usiądzie wpierw i nie rozważy, czy w dziesięć tysięcy ludzi może stawić czoło temu, który z dwudziestu tysiącami nadciąga przeciw niemu? Jeśli nie, wyprawia poselstwo, gdy tamten jest jeszcze daleko, i prosi o warunki pokoju. Tak więc nikt z was, jeśli nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem».
CZYTAJ DALEJ

Brytyjczycy pod wrażeniem pomnika Maryi budowanego w Polsce. To "niemal faraoński projekt”

Brytyjski dziennik „Financial Times” opisuje w sobotę projekt polskiego miliardera Romana Karkosika, z którego inicjatywy we wsi Konotopie (Kujawsko-Pomorskie) powstaje najwyższy w Europie pomnik Matki Boskiej. Figura ma mieć 55 m wysokości i według „FT” zostanie konsekrowana 15 sierpnia 2026 r.

Jak relacjonuje gazeta, na należącej do Karkosika działce, gdzie realizowany jest „ogromny, niemal faraoński projekt”, stoją dwa dźwigi, a robotnicy budują cokół w kształcie korony. Niedaleko, w miejscowości Kikół, znajduje się dom Karkosika, jednego z najbogatszych przedsiębiorców w Polsce, który - jak podkreśla „FT” - unika kontaktów z mediami.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wacław Depo koronował wizerunek Matki Bożej Skarżyckiej

– Przez liturgiczny akt koronacji obrazu Matki Bożej pragniemy okazać największy hołd, ale i zobowiązanie, aby na wzór życia Maryi ten akt znalazł swoje odzwierciedlenie w naszej codzienności i dojrzałości wiary – powiedział abp Wacław Depo. 7 września w parafii Przenajświętszej Trójcy – sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Skarżyckiej w Zawierciu-Skarżycach metropolita częstochowski koronował obraz Matki Bożej Skarżyckiej – Matki nadziei.

Hierarcha nadał obrazowi oraz sanktuarium tytuł Pani Skarżyckiej – Matki nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję