Świadomość znaczenia Maryi Jasnogórskiej jako szczególnej Opiekunki
narodu polskiego - który pod Jej protekcją walczy zarówno z wrogami
wiary chrześcijańskiej, jak i nawałą heterodoksji - dojrzewała w
Polsce już od XV wieku. Świadczy o tym chociażby odnoszące się do
Obrazu Jasnogórskiego świadectwo Jana Długosza, który nazywa Matkę
Bożą "najchwalebniejszą i najdostojniejszą Panną i Panią, a Królową
świata i naszą Maryją". Myśl o Jej opiece nad narodem i Królestwem
Polskim była świadomie podtrzymywana. "Tę Matkę Polak na szczycie
widzi Jasnej Góry" - pisał Grzegorz z Sambora, profesor Uniwersytetu
Jagiellońskiego, w swoim poemacie z 1568 r. poświęconym Jasnej Górze.
Zaś w końcowej prośbie utworu autor pod opiekę Maryi oddaje siebie,
swoją rodzinę i patronów, a także ojczyznę. Zgodnie z Tradycją, na
podstawie świadectwa Ojców Kościoła powszechnie uważano, iż wszystkie
stworzenia podlegają nie tylko władzy Boga, ale też panowaniu Najświętszej
Dziewicy Maryi, które przysługuje Jej z prawa natury. Maryja uczestniczy
w Królewskości swego Syna przez fakt, że jest Jego Matką i Towarzyszką
w dokonanym przez Niego dziele Odkupienia. Boskie Macierzyństwo i
udział w Odkupieniu stanowią dwie podstawy królewskiej godności i
królewskiej władzy Najświętszej Dziewicy, gdyż wprowadzają Maryję
w ścisły związek z osobą i dziełem Chrystusa, który od początku jest
Królem.
Prawdy o królewskiej godności Maryi, już po Soborze Efeskim,
przybliżała wiernym sztuka chrześcijańska, przedstawiając Maryję
jako Królową i Władczynię siedzącą na królewskim tronie, przybraną
w królewskie insygnia, w koronie, otoczoną orszakiem aniołów i świętych.
Również na Jasnej Górze upowszechnienie się tytułu Królowej wyprzedzały
różnorakie formy kultu. Do takich należy zaliczyć zwyczaj zdobienia
Obrazu koronami. Dowodzi tego najdawniejszy przekaz źródłowy o pochodzeniu
Obrazu "Translacio tabulae" z XV wieku, który podaje, że nimbusy,
będące symbolem władzy imperialnej, otaczające głowę Maryi i Chrystusa,
ozdobione były szlachetnymi kamieniami. Natomiast plakat modlitewny
z 1514 r. przynosi pierwszą rycinę Obrazu z nimbusem i koroną na
głowie Jezusa i Najświętszej Maryi Panny. Świadczy to o pewnej identyfikacji
kultu maryjnego na Jasnej Górze z kultem Królowej Polski, a także
o społecznym zapotrzebowaniu na taki kult.
Kult Maryi Królowej znajdował również wyraz w wyposażeniu
gotyckiej kaplicy, mającej wystrój sali tronowej. Na jej ścianach
zawieszano drogie tkaniny, a w 1585 r. ściany te wyłożono 732 sztukami
kurdybanu, często używanego w komnatach królewskich. Ofiarodawcą
był kard. A. Bologetti. Ową królewskość podkreślał też baldachim
umieszczony nad ołtarzem Matki Bożej, stanowiący pewnego rodzaju
element królewskiego tronu dla Obrazu Jasnogórskiego. Tak zharmonizowana
kompozycja dekoracyjna Kaplicy z królewskimi ozdobami Obrazu częstochowskiego
podkreślała królewskość Maryi i niewątpliwie wywierała wpływ na utrwalenie
się idei kultu Maryi Królowej w świadomości pielgrzymów.
W Polsce XVI i XVII wieku przeplatały się dwie tendencje:
król dążył do umocnienia swej władzy, zaś szlachta walczyła o utrzymanie
i rozszerzanie już posiadanych przywilejów. Zwolennicy obu obozów
bez zastrzeżeń i obaw mogli wzywać na pomoc Maryję jako Królową Polski
i uznawać w Niej sojuszniczkę swych planów politycznych. Toteż w
połowie XVII wieku król Jan Kazimierz - idąc za radą prymasa Polski
Andrzeja Leszczyńskiego i nuncjusza papieskiego Piotra Vidoniego
- mógł bez przeszkód złożyć w imieniu całego narodu polskiego uroczyste
ślubowanie Matce Najświętszej.
Ślubowanie to odbyło się w katedrze lwowskiej przed obrazem
Matki Bożej Łaskawej (przyniesionym specjalnie na tę okoliczność
do katedry) w oktawę uroczystości Zwiastowania - 1 kwietnia 1656
r. Zarówno król, jak i pozostali przedstawiciele narodu obierali
Maryję za Patronkę i Królową wszystkich państw przynależących wtedy
do Polski, błagając Ją o opiekę w tym tak opłakanym i groźnym stanie
królestwa oraz zapewniając o rozszerzaniu Jej czci po całym Jej poświęconym
terytorium. Król i przedstawiciele narodu wprawdzie składali swe
ślubowania przed wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej we Lwowie; tam
też rozległo się po raz pierwszy donośne wezwanie: "Królowo Korony
Polskiej, módl się za nami". Ale tytuł ten wiązano z Matką Bożą Częstochowską
i z Jasną Górą, która oparła się wówczas przemocy Szwedów. Tak więc
w świadomości wielu Polaków Jasnogórska Matka Boża już oficjalnie
stała się Królową Polski.
Wobec słabnącego autorytetu królów i podwójnych elekcji
w XVIII wieku, rozwijający się kult Matki Bożej jako Królowej stał
się nośnikiem nowych treści religijno-narodowych. 8 września 1717
r. na Cudowny Obraz nałożono złote diademy, przekazane przez papieża
Klemensa XI. Ten uroczysty obrzęd przypominał koronację królów Polski,
a stawienie się każdego monarchy przed Obrazem Królowej dawało Jej
aprobatę i zwiększało szansę akceptacji króla przez społeczność szlachecką.
Szczególnym świadectwem wiązania kultu maryjnego na Jasnej
Górze ze sprawami ojczyźnianymi były słowa konstytucji Sejmu z 1764
r., potwierdzające wszystkie dotychczasowe przywileje Jasnej Góry: "
Ponieważ Rzeczpospolita do swej Najświętszej Królowej Maryi Panny
w Obrazie Częstochowskim cudami słynącym zawsze nabożna i jej protekcji
w potrzebach doznająca". W miarę pogłębiania się świadomości narodowej
szerszych grup społecznych w XIX wieku, Maryja Jasnogórska stawała
się Królową wszystkich Polaków aktywnie uczestniczących w masowym
ruchu pątniczym. W dwudziestoleciu międzywojennym również rozwijał
się kult Królowej Polski, przybierając nowe formy. W trudnych dniach
wojny z Rosją bolszewicką, kiedy rozpoczął się odwrót wojsk polskich,
27 lipca 1920 r. biskupi polscy zebrani na Jasnej Górze w obecności
15 tys. pielgrzymów ponowili wybór Maryi na Królową Polski i wydali
odezwę do narodu. Natomiast w maju 1921 r. na Jasną Górę przybyła
pielgrzymka członkiń i delegatek organizacji kobiecych z całej Polski
celem złożenia podziękowania Królowej za "Cud nad Wisłą" oraz uzyskaną
niepodległość. Przybyło 1200 kobiet. Podjęto wiele uchwał w sprawie
wychowania młodego pokolenia, uświadomiono sobie doniosłość posłannictwa
kobiety w Polsce. Została też wydana odezwa, w której czytamy m.in. "
Kobiety polskie rozmodlone przed Cudownym Obrazem Matki Bożej Jasnogórskiej
ślubowały, w imieniu wszystkich swoich sióstr i koleżanek Polek,
złożyć w święte ręce swej Królowej złote berło, by przekazać Jej
władzę nad naszymi duszami, w przekonaniu, że gdy Najświętsza Maryja
Panna przejmie w swoje przeczyste dłonie władzę nad Polską, spełnią
się nasze pragnienia pomyślności dla polskich rodzin, Ojczyzny i
jej przyszłości". Ślub został spełniony 3 maja 1926 r. Idea ślubowań
jasnogórskich zaczęła się zakorzeniać również w innych środowiskach.
Mianowicie, 24 maja 1936 r. swoje ślubowania składała młodzież akademicka,
24 czerwca ponad 20 tys. nauczycieli "złożyło hołd Pani Jasnogórskiej
z uroczystym przyrzeczeniem wychowania młodzieży w duchu Kościoła
świętego". Ślubowali też m.in. rolnicy, rzemieślnicy, młodzież. Tradycja
ślubowań przed Obrazem Królowej Polski przetrwała epokę, z której
wyrosła, i stała się istotnym elementem współczesnej religijności
polskiej, czego wyrazem są m.in. Jasnogórskie Śluby Narodu czy Milenijny
Akt Oddania Narodu Polskiego w Macierzyńską Niewolę Miłości z 3 maja
1966 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu