Reklama

"Całun" Leszka Mądzika

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najnowszy, premierowy spektakl Sceny Plastycznej KUL - autorskiego teatru Leszka Mądzika - nosi tytuł Całun. Spektakl ten prezentowany będzie w Częstochowie w ramach Festiwalu "Gaude Mater". Całun jest typowym spektaklem tego teatru bez słów, a za to o niezwykłej sugestywności wizji plastycznej oraz muzyki współkreującej nastrój. Jak wiele spektakli Leszka Mądzika, Całun mówi o umieraniu i o pośmiertnej wędrówce duszy. Jest jednak spektaklem na swój sposób innym, nowym. Działa na bardzo ściszonych rejestrach, w atmosferze zadumy i trwania. Mało tu dramatycznych działań i ostrych przejść sytuacyjnych, charakterystycznych dla innych spektakli Mądzika.
Początek spektaklu to jakby powolne narastanie atmosfery śmierci, a potem uwalnianie się z całunu, odsłanianie go. Jednakże nie ma tu jakiejś normalnej logiki czy kolejności rzeczy. Sekwencje śmierci, umierania i towarzyszącego mu dramatyzmu i napięcia, dynamiki scenicznej, przenikają się z wizjami dusz, wolnych już od ciała. A ostatnią scenę spektaklu stanowi wręcz drastyczna wizja trupa, oświetlonego czerwonym światłem, choć wcześniej już wędrowaliśmy po zaświatach. To mieszanie logicznej kolejności rzeczy zdaje się być charakterystyczną cechą tego spektaklu.
Na mnie największe wrażenie zrobiła najważniejsza chyba i najdłużej trwająca sekwencja z wizją dusz tkwiących niemal nieruchomo w mrocznej przestrzeni. Głównym źródłem światła są ich głowy, stanowiące zarazem ciekawie pomyślane, przyblakłe latarnie. Kojarzy mi się to ze średniowiecznymi "latarniami zmarłych" na Zaduszki. Po pewnym czasie w owych duszach zaczyna się stopniowo rozpaczliwa szamotanina uwięzionych w nich postaci, sytuacja staje się bardzo dramatyczna, a przede wszystkim niejednoznaczna. Jak cały teatr Mądzika zresztą.
W Całunie nie ma tak ulubionych przez Artystę, pełnych symboliki "wejść" i zakończeń spektaklu. Jest on naprawdę pod wieloma względami inny, ale jak zawsze u Mądzika - znakomity artystycznie, niezwykle sugestywny i piękny wizualnie. Stanowi niepowtarzalne w świecie sztuki przeżycie artystyczne i duchowe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy miłujesz Mnie?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 21, 15-19.

Piątek, 17 maja

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Czy pozwolimy sobie zabrać wolność religijną?

2024-05-18 07:00

[ TEMATY ]

wolność religijna

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

„Sejm RP wyraża zaniepokojenie decyzjami, które godzą w wolność wyznania, lekceważą prawa i uczucia ludzi wierzących oraz burzą pokój społeczny”. Nie, nie jest to fragment uchwały Sejmu z czasu kadencji Prawa i Sprawiedliwości, ale dokument podpisany przez marszałka Sejmu, Bronisława Komorowskiego z Platformy Obywatelskiej w 2009 roku, jako stanowisko krytyczne polskich posłów wobec wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka „kwestionującego podstawy prawne obecności krzyży w klasach szkolnych we Włoszech”.

W wydanej wówczas uchwale polski Sejm zwrócił się do parlamentów państw członków Rady Europy „o wspólną refleksję nad sposobami ochrony wolności wyznania w duchu wspierania wartości będących wspólnym dziedzictwem narodów Europy.”

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję