Reklama

Topienie Marzanny czy sumienia?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

* * *

"Nie wierz nikomu po czterdziestce". Tym hasłem ostrzegali się nawzajem uczestnicy młodzieżowej rewolty końca lat sześćdziesiątych. Sugerowali w ten sposób czystość swoich idei, w kontraście do zakłamanego świata zgredów. Dziś zgredy przyswoiły sobie język młodzieżowych trendów, mód, spontanicznych akcji i uwijają się wokół małolatów jako rzecznicy swobody miłości i tolerancji.
Jest wśród nich Jurek Owsiak, który w tym roku kończy pięćdziesiątkę. Oto w komunikacie po spotkaniu z władzami Żar, dotyczącym kolejnego festiwalu Przystanek Woodstock, Jurek Owsiak nie wyraził zgody na udział w festiwalu księży katolickich i młodzieży działającej pod nazwą "Przystanek Jezus". W uzasadnieniu twórca festiwalu twierdzi, że młodzi ewangelizatorzy nigdy nie akceptowali przesłania Przystanku Woodstock i dlatego nie ma dla nich miejsca na festiwalowym polu.
Jakie są więc idee, jakie przesłanie festiwalu Jurka Owsiaka? Czy rzeczywiście jest w nich coś, czego młodzi katolicy nie akceptują?
Na oficjalnych stronach internetowych festiwalu w Żarach znalazłem hasła: "Miłość", "Przyjaźń", "Muzyka", "Stop przemocy", "Stop narkotykom", "Poszanowanie inności, tolerancja"...
Odpowiadając, przedstawiciele "Przystanku Jezus" przypominają, że w pełni akceptują cytowane przesłanie. Pomagając służbom porządkowym, medycznym, niosąc dobre słowo, dając miejsce wytchnienia w cieniu wielkiego namiotu - udowadniają, że można te hasła przekuwać w czyn.
"Przystanek Jezus" dla zgromadzonych tam stu kilkudziesięciu tysięcy młodych ludzi jest też miejscem posługi Kościoła - okazją do modlitwy, spotkania ze słowem Bożym, Eucharystią.
Na festiwalu Owsiaka działa cała masa różnych inicjatyw, instytucji i formalnych grup. Od Hare Kryszny, przez organizacje ekologiczne, kończąc na filii Poczty Polskiej TPSA i PKP. Mogą działać wszyscy, ale katolicy - nie.
Decyzja Jurka Owsiaka wykluczająca "Przystanek Jezus", oprócz tego, że sprzeczna jest z samymi hasłami Jurka o przyjaźni, tolerancji i poszanowaniu inności, jest też swego rodzaju precedensem. Oto na mocy decyzji administratora terenu (na czas festiwalu jest nim Fundacja WOŚP) uniemożliwia się posługę Kościoła dla populacji porównywalnej z dużym polskim miastem.

* * *

Ale Owsiak to nie jedyny facet po czterdziestce, który ma kłopoty z własnymi hasłami. Oto spece od marketingu firmy farmaceutycznej Schering AG (jak sądzę, też już po czterdziestce) postanowili obdarzyć młodych koncertami, aby zareklamować swój towar. W dniu powitania wiosny - "dniu wagarowicza" zorganizowali wielki piknik pod hasłem "Sex na 6". "Dzień wagarowicza" to zabawa dla 12-, 16-latków - starsi od lat już i tak robią, co chcą - więc nie dla nich dreszczyk i emocje wagarów.
Dwudniowa impreza plenerowa w Gdańsku i w Warszawie, zrealizowana z olbrzymim rozmachem, pełna atrakcji, darmowych uciech, koncertów, była de facto kampanią promocyjną środków antykoncepcyjnych - produktów firmy Schering AG. Witająca wiosnę młodzież szkolna obdarowana została ulotkami i książkami o inicjacji seksualnej, o antykoncepcji, o sposobach korzystania ze środków hormonalnych.
Nieprzypadkowo w pierwszy dzień wiosny tradycyjnie topiono Marzanny. Marzanna symbolizowała odchodzącą zimę - w wielu regionach Polski nazywana jest Śmiercichą. To martwota zimy (Marzanna - mary) ulega witalnej sile wiosny. Budzące się w naturze nowe życie zwycięża śmierć.
Jak się ma symbolika powitania wiosny do imprezy organizowanej przez Schering AG? Jak się ma promocja chemicznych środków zwalczających płodność do zwycięstwa sił natury nad śmiercią? Ano tak, jak tolerancja Owsiaka do inicjatywy ewangelizacyjnej.
Stosowanie farmakologicznych i mechanicznych środków antykoncepcyjnych wymierzone jest przeciwko naturalnej płodności ludzkiej. Silna ingerencja w niezwykle subtelny mechanizm natury nie pozostaje bez konsekwencji. Wielu lekarzy ostrzega przed występowaniem licznych negatywnych skutków ubocznych. W badaniach opublikowanych przez British Medical Journal stwierdzono wyższą śmiertelność u kobiet stosujących chemiczne środki hormonalne.
Czy wagarowicze podczas topienia Marzanny znaleźli również te informacje w ulotkach?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

SYLWETKA - Św. Szymon Stock (Szkot)

To kluczowa postać dla pobożności Szkaplerza. Św. Szymon urodził się w 1165 r. w hrabstwie Kent w Anglii. Rodziców miał bogobojnych. Hagiografowie podkreślają, że matka Szymona zanim go pierwszy raz nakarmiła po urodzeniu, ofiarowała go Matce Bożej, odmawiając na kolanach Zdrowaś Maryjo.
Uczył się w Oksfordzie i - jak przekazują kroniki - uczniem był wybitnym. Później wiódł przez jakiś czas życie pustelnicze, by po przybyciu Karmelitów na Wyspy wstąpić do zgromadzenia. Szybko poznano się na jego talentach oraz gorliwości i mianowano go w 1226 r. wikariuszem generalnym. W 1245 r. został wybrany szóstym przeorem generalnym Karmelitów. Wyróżniał się gorącym nabożeństwem do Matki Bożej. Maryja odwzajemniła to synowskie oddanie, objawiając się Szymonowi 16 lipca 1251 r. Święty tak relacjonował to widzenie: „Nagle ukazała mi się Matka Boża w otoczeniu wielkiej niebiańskiej świty i trzymając w ręce habit Zakonu, powiedziała mi: «Weź, Najukochańszy Synu, ten szkaplerz twego Zakonu, jako wyróżniający znak i symbol przywilejów, który otrzymałam dla ciebie i dla wszystkich synów Karmelu. Jest to znak zbawienia, ratunek pośród niebezpieczeństw, przymierze pokoju i wszechwieczna ochrona. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego»”. Św. Szymon dożył 100 lat. Zmarł w opinii świętości16 maja 1265 r.

CZYTAJ DALEJ

Były rugi pruskie, są …rugi warszawskie. Stołeczny Ratusz zakazuje symboli religijnych w urzędach podległych Prezydentowi

2024-05-16 10:55

[ TEMATY ]

Warszawa

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

MEN prowadzi ofensywę wobec nauczania religii w szkołach, MSWiA, któremu podlegają sprawy wyznaniowe - próbuje ograniczyć środki na Fundusz Kościelny. W sukurs organom władzy centralnej idzie największy polski samorząd. Właśnie Prezydent m.st. Warszawy wydał zarządzenie zakazujące umieszczania krzyży w urzędach.

W zarządzeniu nr 822/2024 czytamy o potrzebie równego traktowania wynikającej z przyjętej przez Radę Warszawy „Polityki różnorodności społecznej m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Straty w dobrach kultury i dziełach sztuki poniesione przez Kościół Rzymsko – Katolicki w Archidiecezji Krakowskiej w wyniku II wojny światowej

2024-05-16 10:45

[ TEMATY ]

II wojna światowa

archidiecezja krakowska

straty

Reprodukcja Margita Kotas

Modlitwa na ruinach kościoła Sakramentek na rynku Nowego Miasta w Warszawie

Modlitwa na ruinach kościoła
Sakramentek na rynku
Nowego Miasta w Warszawie

Okupant niemiecki podczas II wojny światowej podjął bezpardonową walkę z całym społeczeństwem polskim, w tym również z Kościołem Rzymsko – Katolickim. Walka przeciwko Kościołowi Katolickiemu polegała zarówno na eksterminacji duchowieństwa, jak i na niszczeniu zabytków architektury sakralnej oraz niszczeniu lub rabunku wyposażenia kościołów i klasztorów.

Łupem okupanta niemieckiego padły przede wszystkim cenne przedmioty złotnicze. Doszczętnie zostały ograbione z najcenniejszych pamiątek historycznych i z najstarszych zabytków złotniczych w Polsce skarbce kościelne w: Gdańsku, Trzemesznie, Poznaniu, Gnieźnie, Krakowie, Kaliszu, Warszawie, Sandomierzu, Lublinie, Płocku. Po wojnie powrócił tylko skarbiec krakowski, trzemeszeński, wielicki i sandomierski oraz część skarbca poznańskiego. Nie ocalało nic z darów Zygmunta III dla katedry warszawskiej .

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję