Reklama

Aspekty

Przed jubileuszem archiwum diecezjalnego

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 5/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

rozmowa

Anna Bensz-Idziak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ANNA BENSZ-IDZIAK: - Rok 2013 dla Archiwum Diecezjalnego to czas jubileuszowy. Archiwum obchodzi swoje dziesięciolecie. Jest Ksiądz twórcą placówki powstającej od podstaw. Jak wyglądały początki?

KS. DR HAB. ROBERT ROMUALD KUFEL: - Archiwum w Zielonej Górze powstało 15 września 2003 r. Rozpoczęło działalność w oparciu o własny statut i regulamin. Jednak praca związana z organizowaniem archiwum rozpoczęła się wraz z przyznaniem mi dekretu dyrektora Archiwum Diecezjalnego przez bp. Adama Dyczkowskiego w czerwcu 2003 r.
Tymczasową siedzibą archiwum w 2003 r. było dawne pomieszczenie księgarni diecezjalnej w budynku Kurii Biskupiej przy pl. Powstańców Wlkp. 1. To tu zacząłem gromadzić archiwalia kościelne. Ponadto na potrzeby archiwum przekazano jeden pokój kurialny, w którym mieściły się moje biuro i pracownia. Magazyny pomocnicze mieściły się w Domu Księży Emerytów.
W 2005 r. rozpoczęto budowę nowego gmachu archiwum przy pl. Powstańców Wlkp. W październiku 2006 r. archiwum przeniesione zostało do nowej siedziby.
Początki były żmudne i działania, jakie im towarzyszyły, wymagały ogromnych nakładów pracy.

- Najważniejsze osiągnięcia dziesięciolecia archiwum to...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Najważniejszą rzeczą było stworzenie podstaw tego archiwum. Trzeba było wszystko organizować od zera. Od gromadzenia materiałów znajdujących się w poszczególnych biurach Kurii Biskupiej, po zebranie tego wszystkiego, zinwentaryzowanie i opublikowanie tego drukiem.
Dużą akcją prowadzoną przez archiwum jest centralizacja zasobów archiwów parafialnych do 1945 r. Gromadzimy w archiwum wszystkie archiwalia, które wytworzone zostały do 1945 r., a zachowały się w archiwach parafialnych. Najczęściej są to dokumenty, księgi metrykalne, akta parafialne sporządzane w językach niemieckim i łacińskim. Najstarsze księgi metrykalne, które otrzymałem, pochodzą z XVII wieku, takie księgi zachowały się w kilku parafiach. W jednych parafiach zachowane archiwa stanowią zbiory szczątkowe, gdzie zachowały się jednostkowe księgi, a w innych, jak np. w Świebodzinie, jest ich ponad sześćset. Materiały z parafii przyjmuję sukcesywnie, powoli muszę wszystko przejrzeć, nadać temu jakiś sens, poukładać i zinwentaryzować.
Dwie trzecie akt do 1945 r. znajduje się już w archiwum, jedna trzecia jest jeszcze w parafiach i czeka na przewiezienie i inwentaryzację. Wiele dokumentów jest również w seminarium, te również trzeba przewieźć i zarchiwizować. Pomocą w tej pracy służą mi wolontariusze.

- W jaki sposób propaguje Ksiądz działania archiwum?

- Stworzyliśmy stronę internetową, która cieszy się dużym zainteresowaniem - mamy ponad czterdzieści tysięcy wejść. Wszystkie dokumenty, które zostały już opracowane i z których można już korzystać, dostępne są na stronie internetowej archiwum. Na naszej stronie znajdują się zakładki prezentujące katalogi księgozbioru podręcznego, zasobów archiwum, duplikatów, a także zamieszczane są aktualności i galeria zdjęć.
Jako przedstawiciel archiwum biorę udział w różnych konferencjach naukowych, wystawach, szkoleniach dla archiwistów. Jestem członkiem Stowarzyszenia Archiwistów Kościelnych, dzięki czemu możliwa jest współpraca z innymi polskimi archiwami. Mamy kontakt z wyższymi uczelniami - na lekcje pokazowe do archiwum przybywają studenci. Dwa lata temu uczestniczyliśmy w projekcie unijnym, w który zaangażowani byli studenci z Rosji, Czech, Niemiec i Polski.
Współpracujemy z lokalnymi mediami. Prowadzę również kronikę - ręcznie pisaną jak na archiwum przystało, w której odnotowuję wydarzenia z życia naszego archiwum. Do kroniki załączony jest album ze zdjęciami. Nasi goście mogą wpisywać się do Księgi Pamiątkowej.

- Kto korzysta z zasobów Archiwum Diecezjalnego?

Reklama

- Osoby najczęściej korzystające z naszych zasobów to są genealodzy indywidualni lub ci, którzy pracują na zlecenie różnych osób. Poszukują informacji o przodkach, tworzą drzewa genealogiczne. Inna grupa to studenci, którzy potrzebują materiałów do prac magisterskich, licencjackich, semestralnych. Są to nie tylko studenci teologii, ale również innych wydziałów.
Przychodzą do nas również osoby zajmujące się regionalizmem, którzy poszukują informacji do przygotowywanych publikacji na temat jakiejś konkretnej miejscowości czy też potrzebują wiedzy na temat funkcjonowania Kościoła po 1945 r.
Zdarzają się również pracownicy naukowi, profesorowie przygotowujący prace naukowe.
Po roku dziewięćdziesiątym wzrosło zainteresowanie archiwami, gdyż te zaczęły się bardziej otwierać na potrzeby społeczeństwa, a nie już tylko na potrzeby rządu czy partii. Wzrosło zainteresowanie historią Kościoła i regionalnością.
Wcześniej z oczywistych względów dokumenty, które przechowywane były w kurii, raczej nie były udostępniane, obawiano się bowiem ich zaginięcia czy zniszczenia. W wielu sytuacjach tak właśnie się działo - m.in. po likwidacji seminariów duchownych ówczesna władza państwowa konfiskowała te akta po to, żeby je zniszczyć, a nie zachować. Dlatego też wszystkie dokumenty były bardzo chronione przed zniszczeniem. Niektórych rzeczy Kościół po prostu nie ujawniał, gdyż władzy nie zależało na ich znajomości, ale na ich zatajeniu.
Dziś archiwa są otwarte, ale mamy też materiały, które są zastrzeżone, których się nie udostępnia, kierując się m.in. Ustawą o ochronie danych osobowych - np. akta osobowe duchowieństwa. Jeśli ktoś przygotowuje biogram, na życzenie opracowuję takie informacje, ale do ręki nikt takich akt nie otrzymuje. Nie udostępniamy też akt najnowszych, gdyż są one zbyt młode, by traktować je jako archiwalia.
Pierwszą zasadą działalności archiwum jest przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów, tak by przetrwały kolejne lata.

- W jaki sposób Archiwum Diecezjalne obchodzić będzie swój jubileusz?

- Z tej okazji opracowany został folder informacyjny, trwają prace nad przygotowaniem okolicznościowych kartek pocztowych, ponadto opracowana została jubileuszowa pieczęć, którą przez cały rok stemplujemy korespondencję.
Mamy zaproszenie do współświętowania z Koszalinem i Szczecinem, bo tam również archiwa diecezjalne powstały przed dziesięciu laty. Być może zorganizujemy z tej okazji jakąś wspólną konferencję naukową. W przygotowaniu jest również większa publikacja na temat działalności naszego archiwum w ciągu minionych dziesięciu lat, będzie ona podsumowaniem dotychczasowej pracy od podstaw aż do chwili obecnej. Znajdą się tu między innymi statystyki - zainteresowanie, odwiedziny czy korzystanie z zasobów. Jubileusz to dobra okazja do podsumowania naszej pracy i zaprezentowania jej efektów.

2013-01-31 14:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Zatrzymaj aborcję”, to milowy krok ku pełnej ochronie życia – wywiad z Magdaleną Korzekwą-Kaliszuk

[ TEMATY ]

aborcja

rozmowa

pro‑life

Artur Stelmasiak

- 96% aborcji w Polsce dokonywana jest ze względu na podejrzenie choroby lub niepełnosprawności u dziecka - mówi KAI Magdalena Korzekwa-Kaliszuk, zastępca pełnomocnika komitetu inicjatywy ustawodawczej "Zatrzymaj aborcję", dyrektor CitizenGO Polska. Dziś jej przedstawiciele złożyli na ręce Marszałka Sejmu projekt ustawy, która eliminuje taką możliwość. „Wybraliśmy rozwiązanie, które jest w stanie ocalić życie zdecydowanej większości tych dzieci, które zabijane są przed narodzeniem” – wyjaśnia.

Marcin Przeciszewski, KAI: Dziś na ręce Marszałka Sejmu został złożony projekt inicjatywy ustawodawczej "Zatrzymaj aborcję", zakładający likwidację przesłanki eugenicznej z ustawy aborcyjnej. Jak konkretnie projekt ten wygląda?
CZYTAJ DALEJ

Zmarł biskup Marian Błażej Kruszyłowicz OFM Conv.

2025-08-14 12:16

[ TEMATY ]

bp Marian Błażej Kruszyłowicz

zmarł biskup

kuria.pl

Biskup Senior Marian Błażej Kruszyłowicz OFM Conv.

Biskup Senior Marian Błażej Kruszyłowicz OFM Conv.

13 sierpnia 2025 roku, w wieku 89 lat, zmarł Biskup Senior Marian Błażej Kruszyłowicz OFM Conv., biskup pomocniczy Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej w latach 1990-2013. Informacja o uroczystościach pogrzebowych zostanie podana w późniejszym terminie.

Bp Marian Błażej Kruszyłowicz urodził się 6 maja 1936 roku w Gliniszczach, na terenie diecezji grodzieńskiej. Został wyświęcony na kapłana 7 lutego 1960 roku w Łodzi. Został mianowany biskupem tytularnym Hadrumetu i biskupem pomocniczym w Szczecinie 9 grudnia 1989 roku. Sakrę biskupią otrzymał z rąk papieża Jana Pawła II w bazylice patriarchalnej św. Piotra Apostoła w Rzymie 6 stycznia 1990 roku.
CZYTAJ DALEJ

„Triumf serca” - to mocny film. Św. Maksymilian przemawia w inny, nowy sposób

2025-08-14 16:36

[ TEMATY ]

film

św. Maksymilian Kolbe

Milena Kindziuk

Kadr z filmu

Nie byłam jeszcze na takiej premierze filmu, podczas której reżyser po projekcji inicjuje na scenie modlitwę. Tak było w tym przypadku – Anthony D’Ambrosio zaskoczył. Później aktorzy mówili, że cała ekipa modliła się na planie przed zdjęciami. I to w filmie czuć. Zwłaszcza, kiedy ogląda się jego najmocniejsze sceny.

Podziel się cytatem - W ostatnich miesiącach widziałem wielu szlachetnych ludzi tracących swoje człowieczeństwo. Zapomniałem już, że na świecie było kiedyś jakieś dobro… A potem to, co on zrobił wczoraj, sprawiło, że sobie przypomniałem” – wyznaje jeden z więźniów w celi śmierci w Auschwitz, patrząc na ojca Maksymiliana Kolbego. - „ Maksymilianie, mogę nie dożyć kolejnego wieczoru, ale chciałbym dołączyć do twojej milicji….”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję