Reklama

Każdy może zostać św. Mikołajem!

2013-12-05 11:07

Anna Buchar
Edycja wrocławska 49/2013, str. 5

Archiwum Wrocławskiego Koła Towarzystwa POmocy im. św. Brata Alberta

Święty Mikołaj w kulturze masowej to postać starszego mężczyzny z brodą, ubranego w czerwony strój, który według różnych legend w okresie świąt Bożego Narodzenia rozwozi grzecznym dzieciom prezenty. Jak to robi? Oczywiście na saniach przy pomocy reniferów. Dzięki sprawnej promocji zastąpił on w powszechnej świadomości tradycyjny wizerunek świętego Mikołaja, biskupa Miry.

Historia św. Mikołaja zaczyna się w Patarze (dzisiejszej Turcji) ok. 260 r., kiedy to w bogatej rodzinie na świat przyszło niemowlę. Już jako mały chłopiec dzielił się wszystkim, co miał. Słynął z dobroci i pomocy potrzebującym. Przeprowadził się do Miry, gdzie mieszkał jego wujek, biskup. Po śmierci wuja Mikołaj wybrany został jego następcą. Był to człowiek bardzo pobożny i szczodry. Obdarowywał bliźnich bezinteresownie i w tajemnicy, najczęściej w nocy, by nikt go nie zauważył. Gdy zmarł, po świecie zaczęły krążyć historie o jego czynach. Na pamiątkę jego dobroci powstał zwyczaj obdarowywania dzieci prezentami. Świętego Mikołaja wspominamy w liturgii 6 grudnia.

Parafialne podarunki

Nie wszystkie rodziny stać jednak na paczki dla dzieci. Dlatego też w dniu św. Mikołaja najmłodsi parafianie mogą otrzymać je w kościołach. Taka inicjatywa ma swoje miejsce m.in. w parafii pw. św. Michała Archanioła w Osetnie, miejscowości położonej ok. 100 km od Wrocławia, w dekanacie Góra Zachód. Na dwie niedziele przed Mikołajem po Mszy św. przed kościołem młodzież zbiera datki do puszek – mówi Marta Torchała, współorganizatorka przedsięwzięcia. Dodatkowo wysyłamy pisma do sponsorów z prośbą o pomoc zarówno finansową jak i rzeczową – dodaje. Do naszej parafii przynależą trzy kościoły i w zależności od tego, w jaki dzień tygodnia wypada 6 grudnia w danej świątyni odbywa się ta uroczystość – mówi Monika Pałka, mieszkanka Osetna. Przykładowo, w zeszłym roku szósty wypadł w czwartek, więc uroczystość odbyła się w Starej Górze. W tym roku miejscem spotkania będzie świątynia w Ryczeniu – dodaje. Organizacją i kupieniem słodkości do paczek zajmuje się proboszcz parafii ks. Tomasz Czabator. Najważniejsze jest szczęście dzieci, a nic nie sprawia im tyle radości co słodycze – z uśmiechem dodaje Marta Torchała.

Reklama

Zielony Mikołaj

Podobne przedsięwzięcie organizuje Wrocławskie Koło Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta. Od 13 lat prowadzą kwestę Zielony Mikołaj. Do akcji zgłosiło się 200 wolontariuszy. Były to osoby ze szkół średnich oraz młodzież akademicka, którzy przebrani za zielonych Mikołajów zbierali datki do puszek. Uzyskany dochód przeznaczony zostanie na upominki mikołajkowe i świąteczne dla dzieci ze Schroniska św. Brata Alberta. Kolor szat św. Mikołaja nie jest przypadkowy, zieleń to kolor dający nadzieję – mówi Barbara Jarząbek, kwestarz stowarzyszenia. Te dzieciaki straciły wszystko, a tymi drobnymi upominkami pragniemy dać im chociaż namiastkę prawdziwego domu – dodaje. Najmłodsze dzieci przebywające w Schronisku z wielkim zaangażowaniem pisały listy do św. Mikołaja – mówi Piotr Łoziński, opiekun placówki. Nie były to tylko listy z prośbą o rzeczy materialne, ale m.in. o „uśmiech dla mamy”. Ci młodzi ludzie mają ogromne serca, dlatego podarujmy im tę odrobinę szczęścia! – dodaje.

Ofiarowanie pomocy drugiej osobie, a zwłaszcza bezbronnemu dziecku jest jednym z najpiękniejszych gestów, jakie człowiek może wykonać. I Ty możesz zostać św. Mikołajem!

Szczególnymi miejscami w archidiecezji wrocławskiej, gdzie wspomina się św. Mikołaja, są parafie pod Jego wezwaniem. Jest ich aż osiem. 6 grudnia w parafialnych odpustach można uczestniczyć w Brzegu, Wiązowie, Brzeziej Łące, Miłoszycach, Wierzbnie, Pęgowie, Wilkowie i we Wrocławiu

Tagi:
Mikołaj

Pomysł na prezent od św. Mikołaja

2018-11-20 10:42

Duchowy Prezent Świętego Mikołaja to najlepszy podarunek od rodzica dla swojego dziecka. Duchowy Prezent jest ogólnopolską akcją modlitewną wpisującą się w obchody odpustowe parafii pw. św. Mikołaja w Lublinie. Do tej pory przyjęliśmy kilkaset zgłoszeń od rodziców i opiekunów, zapraszamy Cię do walki duchowej o najmłodszych.

Skąd pomysł?

Organizatorem Duchowego Prezentu jest Bractwo Różańcowe Akademii Młodzieżowej działające przy parafii pw. św. Mikołaja w Lublinie. Pomysł zrodził się z potrzeby modlitwy za młode pokolenie zgłaszanej przez rodziców, dziadków w setkach próśb o modlitwę. Zapotrzebowanie na podjęcie modlitwy za najmłodszych potwierdziła pierwsza edycja Duchowego Prezentu na Dzień Dziecka. Duchowy Prezent jest częścią ruchu modlitewnego za wstawiennictwem Najświętszej Maryi Panny – Krucjaty modlitwy za młode pokolenie. Duchowego Prezentu dotarł już na dwa kontynenty, deklarację modlitwy za swoje dzieci podjęli rodzice m.in. z Wielkiej Brytanii, Norwegii, Belgii, Holandii i Grecji, USA i Kanady oraz setki rodziców z całej Polski. Duchowy Prezent ma formę obrazka z wizerunkiem

św. Mikołaja, który rodzice wręczą swoim dzieciom 6 grudnia.

Jak uzyskać Duchowy Prezent św. Mikołaja?

Prowadzimy na bieżąco przyjmowanie zamówień na deklaracje Duchowego Prezentu oraz darmową wysyłkę deklaracji modlitwy opiekunów za dzieci. Sposób zamówienia deklaracji można znaleźć na stronie www.duchowyprezent.pl lub pod numerem telefonu 512 440 046 (pon. – pt. godz. 9.00-16.00). Wręczenie duchowych prezentów nastąpi 6 grudnia, a oficjalnym zakończeniem akcji będzie msza dziękczynna 9 grudnia w Archidiecezji Lubelskiej, na którą serdecznie zapraszamy.

Akcja modlitewna Duchowy Prezent Świętego Mikołaja otrzymała patronat honorowy Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitarnej Archidiecezji Lubelskiej. Istnieje możliwość zamówienia większej ilości Duchowych Prezentów w jednej przesyłce. Parafie, katechetów i grupy prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy z sekretariatem.

Więcej informacji wraz ze zgłoszeniem do Duchowego Prezentu można znaleźć na stronie: Zobacz

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Fala nienawiści wobec chrześcijan po próbie zamordowania księdza. Ordo Iuris zawiadamia prokuraturę

2019-06-19 14:49

Fotolia.com

Po brutalnym ataku na księdza we Wrocławiu, w Internecie pojawiło się wiele komentarzy pochwalających to przestępstwo i nawołujących do nienawiści ze względu na wyznanie. Nie spotkały się one z żadną reakcją administracji stron, na których zostały zamieszczone, m.in. portali „Gazety Wyborczej” i „Gazety Wrocławskiej” oraz Facebooka i Twittera. Instytut Ordo Iuris zawiadomił w tej sprawie Prokuraturę Okręgową we Wrocławiu.

Ks. dr Ireneusz Bakalarczyk został ugodzony nożem rano 10 czerwca w drodze na Mszę w kościele na wrocławskim Piasku. Po tym wydarzeniu na portalach internetowych „Gazety Wyborczej” i „Gazety Wrocławskiej”, a także na Facebooku i Twitterze pojawiły się komentarze naruszające prawo, w tym pochwalające popełnioną zbrodnię, co stanowi przestępstwo z art. 255 § 3 Kodeksu karnego. Mowa m.in. o agresywnych komentarzach takich jak: „szkoda ze ten klecha nie zdechl”, „jak padnie to pójdzie do bozi, więc i społeczeństwo wygrywa i koleś w sukience”, „klecha, tłusty pasożyt dostał kosą” oraz „Dobry s... to martwy s…” (pisownia oryginalna).

Pojawiły się również inne komentarze nawołujące do nienawiści ze względu na wyznawaną religię katolicką, co wyczerpuje znamiona przestępstwa z art. 256 K.k. We wpisach znieważano także chrześcijan. Stanowi to przestępstwo z art. 257 k.k. Ponadto komentujący dopuszczali się wielokrotnej obrazy uczuć religijnych zakazanej w świetle art. 196 k.k. Istotne jest, że łamiące prawo wpisy pojawiły się na portalach, gdzie istnieje nadzór ze strony administratora.

Komentarze pochwalające czyny zabronione i nawołujące do nich nie wpisują się w zakres wypowiedzi chronionych wolnością wyrażania poglądów. W ramach europejskiego systemu praw człowieka, art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz orzekający na jego podstawie Europejski Trybunał Praw Człowieka przyznają zakres ochrony wolności wypowiedzi, który nie może naruszać godności osoby ludzkiej oraz innych gwarantowanych w prawie międzynarodowych wolności, w tym wolności sumienia i wyznania. W podobny sposób granice wolności wyrażania poglądów określił również polski Trybunał Konstytucyjny, m.in. w wyroku z 6 października 2015 r.

„Komentarze po ataku na księdza to przykłady przestępstw z nienawiści wobec chrześcijan. W ostatnim czasie w Polsce odnotowaliśmy wiele tego typu przypadków, a liczba zgłoszeń od osób pokrzywdzonych do Instytutu systematycznie wzrasta. Jesteśmy przekonani, że zdecydowana reakcja prokuratury oraz Policji pozwoli ustalić i ukarać sprawców tych niedopuszczalnych wpisów umieszczonych w Internecie z nienawiści” – skomentował adw. dr Bartosz Lewandowski, Dyrektor Centrum Interwencji Procesowej Ordo Iuris.

„Należy z całą stanowczością wyciągnąć konsekwencje wobec osób łamiących prawo poprzez pochwalanie przestępstw i nawoływanie do nich. Tolerowanie i akceptacja wypowiedzi jednoznacznie nawołujących do nienawiści i pochwalających przestępstwa buduje atmosferę przyzwolenia dla aktów przemocy” – zaznaczył dr Tymoteusz Zych, Wiceprezes Ordo Iuris.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Nowa publikacja Towarzystwa Naukowego KUL

2019-06-19 20:00

Łukasz Krzysztofka

W Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski zaprezentowano książkę „Konkordaty Polskie. Historia i teraźniejszość”, pod redakcją ks. prof. Józefa Krukowskiego.

Łukasz Krzysztofka

Publikacja poświęcona jest kwestiom regulacji stosunków między państwem polskim a Kościołem katolickim przy użyciu konkordatu, czyli dwustronnej umowy pomiędzy Stolicą Apostolską a najwyższymi organami władzy państwa, która rodzi skutki prawne dla obu stron. Jej głównym celem jest całościowe ujęcie problematyki w aspekcie historycznym i współczesnym. Książka jest nowością na rynku wydawniczym.

- Napawa mnie ogromną radością fakt, że prezentacja tej wyjątkowej książki odbywa się w roku jubileuszu stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Watykanem oraz bliskości zakończonego niedawno świętowania setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – powiedział bp Artur Miziński, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski.

Publikacja składa się z rozdziału wstępnego, wyjaśniającego pojęcie i rodzaje konkordatów – i dwóch części odpowiadających informacjom zawartym w tytule: historia i teraźniejszość.

W spotkaniu, które prowadził ks. dr Jarosław Mrówczyński, zastępca sekretarza generalnego KEP, uczestniczyli także ks. prof. Józef Krukowski z KUL, redaktor książki ks. prof. Wojciech Góralski z UKSW, współautor publikacji oraz ks. prof. Augustyn Eckmann, prezes Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Ks. prof. Góralski wyjaśnił czemu ma służyć konkordat. – Ta instytucja służy ułożeniu poprawnych, a czasem przyjaznych wręcz wzajemnych relacji między Stolicą Apostolską a konkretnym państwem – mówił kanonista. Ks. prof. Góralski naświetlił kwestie genezy i historii konkordatów. Zwrócił też uwagę na podział konkordatów na całościowe i parcjalne, czyli poświęcone tylko pewnym obszarom. – Zawierane są także konkordaty częściowe pod nazwą „Protokół z przeprowadzonych rozmów”, „Konwencja”, m.in. „Protokół do układu Stolicy Apostolskiej z Republiką Austrii” z 1972 r. – podkreślił wykładowca UKSW.

O historii i teraźniejszości konkordatów opowiedział ks. prof. Józef Krukowski. Pierwsza część książki zawiera analizę regulacji stosunków między państwem polskim a Stolicą Apostolską od Mieszka I do czasów współczesnych. Rozdział pierwszy zatytułowany „Dagome iudex prototypem konkordatu”, autorstwa ks. dr. hab. Krzysztofa Burczaka, zawiera analizę dokumentu wskazującego na fakt nawiązania stosunków ze Stolica Apostolską. Na mocy tego dokumentu Mieszko I powierzył całe swoje państwo pod opiekę Stolicy Apostolskiej, wskazując zarazem kierunek jego dalszego rozwoju we wspólnocie chrześcijańskich państw Europy. Rozdział drugi – „Konkordaty nienazwane i nazwane w Polsce przedrozbiorowej” – autorstwa prof. Wacława Uruszczuka zawiera pierwsze całościowe opracowanie wielu umów zawartych między państwem polskim a Kościołem Katolickim od X wieku do drugiej połowy XVIII wieku – okresu rozbiorów. Tylko jedna, zawarta w XVIII wieku, umowa była konkordatem w ścisłym tego słowa znaczeniu. Na zaliczenie do konkordatów wcześniejszych umów wskazuje zatwierdzenie ich przez papieży w formie bulli. Rozdział trzeci zawiera opracowanie „Konkordatu polskiego z 1925 r.” autorstwa ks. prof. Wojciecha Góralskiego. Przedmiotem analizy jest konkordat zawarty przez państwo polskie po odzyskaniu niepodległości.

Jest to konkordat w ścisłym tego słowa znaczeniu, regulujący całokształt stosunków między państwem a kościołem. Autor omówił w nim genezę zawarcia tego konkordatu oraz przeprowadził systematyzację zawartych w nich norm z uwzględnieniem gwarancji, jakie uzyskał Kościół katolicki ze strony państwa oraz państwo ze strony Kościoła. Autorem czwartego rozdziału – „Porozumienia między przedstawicielami Episkopatu Polski i Rządu komunistycznego z 1950 i 1956 r.” – jest ks. prof. Józef Krukowski. Przedmiotem analizy są umowy zawarte, po zerwaniu w 1945 r. konkordatu, pomiędzy przedstawicielami Episkopatu Polski a Rządem komunistycznym. Przy braku stosunków dyplomatycznych ze Stolicą Apostolską Episkopat Polski podejmował próby zawarcia „modus vivendi” z Rządem komunistycznym w celu uzyskania gwarancji pełnienia przez Kościół swojej misji. Porozumienia te nie były konkordatami, jednak Stolica Apostolska nigdy ich nie zanegowała. Druga część zawiera wyjaśnienie genezy i obszerny komentarz norm zawartych w obowiązującym Konkordacie.

W opracowaniu genezy Konkordatu zostały uwzględnione informacje zawarte w monografii abpa Józefa Kowalczyka, nuncjusza apostolskiego w Polsce i przewodniczącego delegacji Stolicy Apostolskiej, która z upoważnienia papieża Jana Pawła II wynegocjowała Konkordat. Konkordat ten jako umowa międzynarodowa ratyfikowana za zgodą parlamentu, wyrażona w formie ustawy, jednocześnie stanowi integralny element dwóch systemów prawa: systemu prawa III Rzeczypospolitej i systemu prawa kanonicznego Kościoła katolickiego. W zakończeniu autor stawia tezę, że zawarcie tego Konkordatu oznacza zerwanie z modelem wrogiej separacji – narzuconym przez reżim komunistyczny – i realizację modelu państwa świeckiego, opartego na zasadzie przyjaznego rozdziału i współdziałania między państwem a Kościołem dla dobra wspólnego.

Wydawcą książki jest Towarzystwo Naukowe KUL, które powstało w 1934 r. z inicjatywy ks. Antoniego Szymańskiego. Obecnie liczy ponad 700 członków czynnych, korespondentów i współpracowników ze wszystkich ośrodków naukowych w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem