Reklama

Prace konkursowe okiem plastyka widziane

Niedziela podlaska 13/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Twórczość dziecka, a tym bardziej twórczość plastyczna, jest jedną z najczystszych form wyrazu. Nieskażona żadnymi naleciałościami, manierą. Dziecko, tworząc jakikolwiek obraz otwiera się nań szczególnie. Pragnie za pomocą prostych środków przedstawić swoje widzenie świata. Świata wymyślonego tu i teraz, bez głębszej analizy tematu. Odniesienia są bardzo przejrzyste i czytelne, a forma odzwierciedla posiadane wiadomości techniczne. Dlatego ocenianie prac dzieci jest bardzo trudne, szczególnie dla osób parających się na co dzień plastyką, a tym bardziej dla nauczycieli.
Biorąc udział jako juror w wielu plastycznych konkursach dziecięcych, często staję przed dylematem wyboru tego najlepszego dzieła. Bo jakie kryterium przyjąć jako najważniejsze, jak nie zrazić swoją oceną, tego małego twórcy? Można bowiem albo rozwinąć jego talent, bądź też nie doceniając, stracić kolejnego wielkiego artystę.
Temat konkursu Tajemnice światła na pozór wydaje się prosty. Wielu artystów parających się twórczością o tematyce religijnej z trwogą podchodziło do tego rodzaju wypowiedzi. Powstałe obrazy, freski, rzeźby, odbiorców zadziwiały bądź oburzały. Jednak jak pokazuje historia sztuki, to właśnie inspiracje tą tematyką zawsze były podwaliną rozwoju twórczości.
Nie wiem, czy sam podjąłbym się stworzenia prac na ten temat, mając jeszcze ograniczenie czasowe. Moje zdziwienie wywołała więc liczba prac nadesłanych na ten konkurs, bogactwo rozwiązań i technik. Tym bardziej, że powstały cykle prac połączone nie tylko nazwiskiem ich twórców. Każda praca była utrzymana w pewnym kanonie ustalonym przez samo dziecko. Każda praca to swoiste wyznanie dziecka, jego zrozumienie tajemnicy światła. Niejednokrotnie były to plastyczne odzwierciedlenia tego, co katecheci mówili na lekcjach, a więc proste skojarzenia, ale jak bogato opowiedziane za pomocą środków plastycznych.
W trakcie wystawy można dopiero zobaczyć jakim bacznym obserwatorem i słuchaczem jest mały twórca. Każdy obrazek jest odzwierciedleniem głębokiej wiary w najczystszej postaci. Wszystkie prace przedstawione do oceny były pełne ekspresji, wykonane w różnych technikach, związane ściśle z tematem konkursu.
W kategorii klas IV-VI jury najwyżej oceniło prace Magdaleny Adamczyk, wykonane temperą. Prace te namalowała autorka zgodnie z zasadą "od ogółu do szczegółu". Pierwszy obrazek Chrzest Pana Jezusa w Jordanie to barwna grupa osób, gdzie postacią dominującą jest Jezus. Tę scenę można odczytać jako pewność Autorki jak miał wyglądać chrzest. Chrzest Jezusa bez świadków nie mógłby się odbyć. Przecież każde dziecko jest chrzczone w kościele w obecności wielu ludzi. I w taki prosty sposób praca ta łączy scenę biblijną z teraźniejszością. Drugi obrazek przedstawia pomieszczenie, w którym odbywa się wesele. Większość namalowałaby tę scenę we wnętrzu. Jednak autorka poszła o wiele dalej zostawiając otwarte drzwi, przez które wszedł Jezus. Patrzcie, Jezus wszedł jak zwykły człowiek do domu, ale nie jest sam. W otwartych drzwiach widać w dali stojące postacie. Obrazek jakby mistrza z XV w.
Gestykulująca postać Pana Jezusa na tle nieba w otaczającej Go aureoli, to kolejny obrazek Magdy. Chyba nikt z oglądających nie może mieć wątpliwości, że, głosi Królestwo Boże i nawołuje do nawrócenia. Niewielka grupka słuchaczy jest bardzo stonowana kolorystycznie, aby nie zwracać na siebie uwagi. Nie są to pierwsi i jedyni słuchacze, bo Autorka wyraźnie namalowała wydeptaną przez poprzednich słuchaczy murawę.
Przemienienie na górze Tabor to kolejna praca. Tu występuje już tylko jedna postać - Jezusa. Bije od Niego blask, który ogarnia całe niebo. Blask przyćmił nawet ziemię, która na tym obrazku jest czarna, bez roślin, zwierząt. Postać Chrystusa wygląda jakby przed chwilą nastąpiła Jego przemiana.
Ostatnia praca to ilustracja ustanowienia Eucharystii. Kielich z białą Hostią na czerwonym tle. To jest krew Moja... to jest ciało Moje. Ile razy każde z dzieci uczestniczących we Mszy św. słyszy te słowa z ust kapłana? Czy bardziej dosadnie dziecko mogło namalować obrazek o ustanowieniu Eucharystii?
W oknach widnieją witraże. Tak został zrozumiany przez małego artystę temat Ustanowienie Eucharystii.
Wszystkim za ich prace należą się słowa uznania i nagrody. I tak jak w każdym konkursie zostaje niedosyt - trzeba nagrodzić najlepsze prace. Moim zdaniem wszyscy autorzy zajęli I miejsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konkurs fotograficzny na jubileusz 900-lecia

2024-04-24 19:00

[ TEMATY ]

konkurs fotograficzny

diecezja lubuska

Bożena Sztajner/Niedziela

Do końca sierpnia 2024 trwa konkurs fotograficzny z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Czekają atrakcyjne nagrody.

Konkurs jest przeznaczony zarówno dla fotografów amatorów, jak i profesjonalistów z wszystkich parafii naszej diecezji. Jego celem jest uwiecznienie śladów materialnych pozostałych po dawnej diecezji lubuskiej, która istniała od 1124 roku do II połowy XVI wieku.

CZYTAJ DALEJ

10 lat temu zmarł Tadeusz Różewicz

2024-04-24 08:39

[ TEMATY ]

wspomnienie

Tadeusz Różewicz

histoiria

wikipedia.org

"Po wojnie nad Polską przeszła kometa poezji. Głową tej komety był Różewicz, reszta to ogon" - powiedział o nim Stanisław Grochowiak. 24 kwietnia mija 10 lat od śmierci Tadeusza Różewicza.

"Nie mogę sobie nawet wyobrazić, jak wyglądałaby powojenna poezja polska bez wierszy Tadeusza Różewicza. Wszyscy mu coś zawdzięczamy, choć nie każdy z nas potrafi się do tego przyznać" - pisała o Różewiczu Wisława Szymborska.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję