Reklama

Niedziela Łódzka

Jak rozmawiać z dziećmi o seksualności

Niedziela łódzka 18/2019, str. 6

[ TEMATY ]

młodzież

seksualność

Dominika Szymańska

Konferencja zgromadziła rodziców, pedagogów i wychowawców

Konferencja zgromadziła rodziców, pedagogów i wychowawców

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już po raz szósty Fundacja Życie zorganizowała konferencję o wychowaniu do samodzielności. W Auli Schuberta Uniwersytetu Łódzkiego zgromadzili się rodzice, wychowawcy, pedagodzy i psychologowie, by wspólnie debatować o tym, jak rozmawiać z dziećmi o seksualności. – Trzeba o tym rozmawiać nie tylko w kontekście tego, co się dzieje w oświacie, ale tego, co się dzieje w społeczeństwie – wyjaśniał Grzegorz Wierzchowski, łódzki kurator oświaty, w swoim wystąpieniu otwierającym konferencję. Podkreślał też rolę i wpływ rodziców na wychowanie i edukację w szkole, zachęcając do korzystania z narzędzia, jakim są tzw. rady rodziców. – Jeżeli wychowanie seksualne w takiej intensywnej postaci, więcej niż jest to konieczne, odbywa się w szkole, to wówczas czyni ono ludzką płciowość tematem publicznym i odziera ją z naturalnej intymności – zauważył.

O wychowaniu do wolności mówił z kolei Tomasz Gubała – prezes Fundacji Archezja od 10 lat zajmującej się programami profilaktycznymi. Wyjaśniał, że wychowanie należy rozumieć jako przygotowanie do życia nie tylko w świecie realnym, ale i wirtualnym, oraz podkreślał rolę autorytetu w tym procesie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dr Błażej Kmieciak poruszył temat wychowania seksualnego w kontekście praw dziecka. Zauważył, że potrzeba jest rozmawiać z dziećmi przy pomocy prostych komunikatów z poszanowaniem ich granicy bezpieczeństwa i intymności. – Dorosły musi być przede wszystkim spójny i autentyczny. Dzieci nas obserwują i patrzą, czy jesteśmy spójni. Rodzice mówiący o miłości małżeńskiej i kłócący się ciągle w domu są nieautentyczni – wyjaśniał i tłumaczył, że umiejętność przyznania się do błędu jest elementem kształtującym autorytet.

Natomiast Karolina Hołownia – edukator seksualny i doradca seksuologiczny – przekonywała, że rodzice przed podjęciem rozmowy z dziećmi powinni zmierzyć się ze swoją własną seksualnością. – Kiedy komunikujemy cokolwiek naszemu dziecku, to nie są to tylko słowa, które wypowiadamy – podkreślała. – Nawet jeśli moje słowa będą przystępne, ale ja wewnątrz nie czuję się wyluzowana, to mowa mojego ciała i ton mojego głosu to zdradzi.

Paweł Lewicki – psycholog rodzinny i trener Archipelagu Skarbów – mówił o roli rodziców wobec zjawiska seksualizacji. Odwołując się do badań psychologicznych, wyjaśniał, że nawet w przypadku zbuntowanego nastolatka, który wiedzę o seksualności czerpie często z Internetu bądź od rówieśników, to rodzice, o ile podejmują się tego tematu, są źródłem informacji, któremu dziecko najbardziej ufa.

Spotkanie zgromadziło kilkadziesiąt osób zainteresowanych problematyką wychowania. – Szukam ciągle sposobu wychowywania dzieci, żeby to było z jak najlepszym skutkiem dla nich. Wszystkie wiadomości, które mogę zdobyć, czy na konferencjach czy na szkoleniach, są dla mnie bardzo wartościowe, ponieważ wiem, że wychowywanie w obecnych czasach nie jest łatwe. I taka konferencja jest dla mnie sposobem na uzyskanie nowej wiedzy, którą można później zastosować w życiu – wyjaśnia Bogusława Dąbrowska prowadząca rodzinny dom dziecka.

2019-04-30 09:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prof. Janas-Kozik: pandemia nasiliła zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży

[ TEMATY ]

młodzież

Adobe Stock

Zaburzenia adaptacyjne, lękowe i lękowo-depresyjne, cyberprzemoc ze strony rówieśników, zaburzenia odżywiania prowadzące do anoreksji – to niektóre problemy psychiczne, które nasiliły się u dzieci i młodzieży w okresie pandemii – wskazuje psychiatra prof. Małgorzata Janas-Kozik.

Kierowany przez profesor Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, działający w Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu, jest obecnie obłożony w ponad stu procentach. To największy spośród 34 takich oddziałów w Polsce, dysponujący 62 miejscami.
CZYTAJ DALEJ

Matka Teresa z Kalkuty – dar dla Kościoła i świata

[ TEMATY ]

św. Matka Teresa z Kalkuty

Grzegorz Gałązka

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 5 września świętą Matkę Teresę z Kalkuty (1910-1997). Do historii przeszła jako „matka ubogich”. Za swoje zaangażowanie na rzecz biednych, bezdomnych, chorych i umierających założycielka zgromadzenia zakonnego i laureatka Pokojowej Nagrody Nobla stała się niezapomnianą postacią. 4 września 2016 kanonizował ją papież Franciszek. W drodze ze swego miejsca urodzenia – Skopje w dzisiejszej Macedonii – do chwały ołtarzy Agnes Gonxha Bojaxhiu (takie nazwisko nosiła w świecie) przeżyła wiele etapów życia, które prowadziły ją przez niemal wszystkie kraje świata.

Agnes Gonxha Bojaxhiu urodziła się 26 sierpnia 1910 roku jako trzecie dziecko w rodzinie albańskiej w wówczas osmańskim Skopje. Została ochrzczona następnego dnia. Dzień swego chrztu uważała za swoją właściwą datę urodzin. Jako dziecko uczyła się języka serbochorwackiego i albańskiego, grała na mandolinie i inscenizowała małe przedstawienia teatralne. W żyjącej w dostatku rodzinie udzielanie pomocy potrzebującym było czymś ogólnie przyjętym. Ojciec Mikołaj, kupiec i polityk zasiadający we władzach miejskich, zmarł w 1919 roku, gdy Agnes miała osiem lat.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Źle rozumiemy ten fragment Ewangelii

2025-09-05 08:54

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Czy zakonnica może nosić broń? Tak — i ta historia jest prawdziwa. Opowiadam o s. Eligii (Leopoldynie) Staweckiej: żołnierzu, który został zakonnicą; o mundurze wiszącym obok habitu; o odwadze, wierności i… butach oddanych dziecku z ochronki. To odcinek o sile wartości, które potrafią ustawić kurs całego życia o „jeden stopień” — i to wystarcza, by zamiast błądzić, trafić do celu.

Zajrzymy też do życiorysów Carla Acutisa i Piera Giorgia Frassatiego – młodych, a dojrzałych świętych. Pokażę, jak duchowe wychowanie pomaga przetrwać burze współczesności, gdy statystyki lęku, samookaleczeń i prób samobójczych wśród młodych rosną dramatycznie. I postawię proste pytanie: czy naprawdę możemy rezygnować z lekcji, które uczą żyć, a nie tylko zaliczać?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję