Reklama

Tajemnice zabytków diecezji toruńskiej

"Pasja Chrystusowa" w Toruniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W toruńskim kościele św. Jakuba Apostoła znajduje się sporo pamiątek pochodzących z wyposażenia innej, nieistniejącej już świątyni Torunia - gotyckiego kościoła klasztornego Ojców Dominikanów pw. św. Mikołaja, zniszczonego w I połowie XIX w. Jedną z owych pamiątek, niezwykle fascynującą, jest gotycki obraz pasyjny zawieszony obecnie w prezbiterium na ścianie północnej, przeniesiony w latach 30. XX w. z zachodniej ściany południowej nawy kościoła.
Obraz stanowiący cenny zabytek malarstwa tablicowego, o wymiarach 274 x 221 cm, jest wykonany w technice temperowej i oprawiony w gładką, czerwoną ramę. Malowidło ma charakter symultaniczny (ukazuje w jednym przedstawieniu wiele scen rozgrywających się w różnym czasie). Na tle rozległego pagórkowatego krajobrazu i schematycznie zaznaczonej architektury Jerozolimy ukazano 22 sceny z Pasji Chrystusa. Kompozycja jest dość skomplikowana; poszczególne sceny rozmieszczono na płaszczyźnie obrazu w dziwnym porządku, wzdłuż linii łamanej, tworzącej pętle po lewej i prawej stronie obrazu. Motywy ikonograficzne nie układają się w sceny według kolejności zdarzeń, lecz jedna nad drugą w kilku kondygnacjach. Cykl przedstawień rozpoczyna Wjazd Jezusa do Jerozolimy, następnie rozpoznajemy Ostatnią Wieczerzę, Modlitwę w Ogrójcu, Pojmanie, Chrystusa przed Annaszem, Chrystusa przed Kajfaszem,Chrystusa przed Herodem, Biczowanie, Samobójstwo Judasza, Piłata umywającego ręce, Cierniem Koronowanie, Niesienie Krzyża, Grę w kości o szatę Chrystusa, Ukrzyżowanie, Złożenie do Grobu, Zstąpienie do Otchłani, Zmartwychwstanie, Noli me tangere (w dosłownym tłumaczeniu: "Nie dotykaj mnie", czyli scenę, w której Chrystus ukazuje się Marii Magdalenie), Wędrówkę do Emaus, Zwątpienie św. Tomasza, Rozesłanie Apostołów i na końcu Wniebowstąpienie. Ostatnia scena - Wniebowstąpienie rozgrywa się pośrodku górnej części obrazu. Całe przedstawienie zatem - to obszerny moralizatorski wykład ewangeliczny, typowy dla nauk głoszonych przez kaznodziejski zakon dominikanów. Musimy pamiętać, że w średniowieczu dostęp do wiedzy mieli nieliczni, nauka była zajęciem elitarnym, tylko dla wąskiej grupy wybranych. Ówczesne społeczeństwo tworzyli w większości analfabeci, więc przybliżanie treści religijnych ludowi mogło odbywać się wyłącznie poprzez obraz lub słowo głoszone. Nauczanie obrazowe określano mianem "Biblii pauperum" (Biblii ubogich).
Po bokach toruńskiej Pasji odnajdujemy nie związane z głównym tematem przedstawienia ciekawe scenki rodzajowe, ukazujące życie w śred-niowieczu. Widzimy m. in. pustelnika przed kaplicą, żebraka prowadzonego przez psa, pasterzy pędzących owce, scenę polowania, kobietę uprawiającą ogród, postać płynącą łódką po jeziorze. Na samym dole obrazu, na tle muru, widzimy znacznie większą od pozostałych figur, domalowaną najprawdopodobniej później, postać klęczącego fundatora - osoby duchownej (dominikanina?). Pojawiająca się kilkakrotnie w scenach postać Chrystusa Zmartwychwstałego odzianego w szkarłatny płaszcz zarzucony na nagie ciało dzierży w dłoni nieodłączny atrybut - chorągiew z krzyżem.
Ze schematycznie potraktowanym krajobrazem kontrastuje architektura Jerozolimy, ukazanej jako miasto średniowieczne o gotyckiej zabudowie, jednak bardzo nieporadnie wyobrażonej pod względem perspektywicznym, bez iluzji przestrzeni i głębi. Takie jakości miały pojawić się dopiero później, w sztuce renesansu. Toruńska Pasja została namalowana przypuszczalnie około 1480-90 r. i wykazuje wyraźne wpływy sztuki niderlandzkiej, czytelna jest inspiracja malarstwem Hansa Memlinga (obraz pasyjny z Turynu z ok. 1480 r.). Malowidło o podobnej treści znajdowało się niegdyś w kaplicy św. Olafa w kościele Mariackim w Gdańsku oraz w prezbiterium gdańskiego kościoła Dominikanów. Wykonawcą toruńskiego dzieła, namalowanego zapewne na konkretne zamówienie, był przypuszczalnie współpracownik mistrza przybyłego na Pomorze z Westfalii, autora tzw. Małego Ołtarza Ferberów z kościoła Mariackiego w Gdańsku.
Obraz pasyjny z kościoła św. Jakuba nosi znamiona interesującej, indywidualnej, nasyconej dramatyzmem kreacji i obok znajdującego się w tymże kościele Ukrzyżowania na Drzewie Życia, rzeźby pochodzącej także z dominikańskiej świątyni, należy do najwybitniejszych przykładów mistycyzmu w sztuce gotyckiej na terenie naszej diecezji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent: aborcja to temat zastępczy, świetny na kampanię

2024-04-19 08:54

[ TEMATY ]

aborcja

Andrzej Duda

PAP/Radek Pietruszka

Tematy, które bazują na społecznych emocjach, są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię - powiedział prezydent Andrzej Duda, pytany w wywiadzie dla TV Republika o projekty liberalizujące przepisy aborcyjne.

"Tematy, które bazują na społecznych emocjach są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię. Zostały wyjęte jak przysłowiowy +króliczek z kapelusza+, po to, by się nimi posługiwać" - powiedział prezydent RP Andrzej Duda w czwartkowym wywiadzie, udzielonym TV Republika w Nowym Jorku.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję